MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Joakim Roman.
© Joakim Roman.
Nu fick vi fira, dränka sorgerna tillsammans med våra hjältar, meckarna.

© Joakim Roman.
© Joakim Roman.
Genom vatten och lera mot mål i Safari Rallyt.
'Rallygudarna må ha ett särskilt ont öga till oss.'

- Starten på sista dagen började i Taitabergen en normalt riktigt dålig sträcka och med serpentinväg upp och ner för berget. I år var sträckan bättre än tidigare år. Vi tog det ändå skapligt lugnt för att inte halka av på det mycket hala underlaget, säger Joakim.
- Trots det, 10:a på sträckan och 30 sekunder före Escorten som vi vara tvungna att plocka in 4 minuter på under dagen.

SS2 för dagen var "Elephant stage". Enligt helikopterns rapporten var det upp mot 200 elefanter på var sida om sträckan. Tack och lov fick ingen av dem för sig att byta sida...

- Första halvan var ny jämfört med förra fredagen och dessutom i motsatt riktning. Den nya biten var i princip två leriga spår över en grässtäpp eller som en gammal svensk väg med gräs i mitten. Det hade kommit 100mm regn under natten så vi beslöt att åka med "mudd tires" ett beslut som visade sig helt rätt. Sträckan var lerig och sandig men snabb, kompletterat med några riktiga "mudholes".
- Vi gick på attack direkt och det var nog tävlingens bästa körning från mig, fram till vägbytet ut på stora snabba vägen in mot mål efter 3-4 km började motorn missa och gå dåligt, kompletterat med rök.
- Oljetrycket var dock ok så vi beslöt att fortsätta till mål där service väntade. Vi kom dock bara ett par km till innan oljetrycket var ner mot 2 bar (8-10) så det var bara att styra åt sidan och fylla på ny olja. Det visade sig dock inte ha någon större verkan då det var ett stort hål i ventilkåpan.

En ventil hade kroknat och gått av...
- Vi fick vänta nästan 2 timmar innan en vänligt sinnad Belgare kom och bogserade oss till mål där meckarna väntade. De försökte laga provisoriskt så att vi kunde köra genom sista 10 mila sträckan men motorn var för trasig för att fortsätta så vi fick fortsätt att åka bogserlina ända ner till Mombasa.
- Bara det var mer intressant än nödvändigt, särskilt när vi körde om en lastbil (i bogserlina bakom service Jeepen) samtidigt som en annan lastbil i sin tur körde om oss i 3:e spår samtidigt som vi får möte av 2 andra lastbilar som i sin tur kör om varandra. Jag behöver nog inte påpeka att det var onödigt trångt! Det löst sig när en av bilarna framför oss kastade sin bil ut i mötande!! vägren.
- Som ni förstår är transporterna här nere minst lika spännande som sträckorna.

- Nu föll vi från en trolig 6:e plats till en slutlig 25:e eftersom vi fick maxtid på sista sträckan som dessutom var 10 mil så det gav extra mycket tid natuligtvis. Ytterligare en total besvikelse. Det är fullständigt sanslöst att det kan vara så här grymt mot oss igen.

I år gjorde vi ett fantastiskt rally, bortsett från fel körningen så har vi i princip kört felfritt under hela rallyt. Jag har gjort 3-4 små missar genom ett par snurrningar och det är inget i ett rally som sträcker sig över nästan 200 mil specialsträckor.
- Vi har varit topp 10 på alla sträckor utom en där vi inte haft någon form av problem och vi låg 4:a totalt när alla de bästa fortfarande var med i rallyt. Det är det positiva vi tar med oss. Det tråkiga är att ju bättre vi presterar desto sämre resultat tycks det...

- Om inte om hade funnits så hade vi fått sluta topp 3-4:a men nu finns OM särskilt i vår värld.
- Nu fick vi fira, (dränka) sorgerna tillsammans med våra hjältar, meckarna. Det trots allt är en enorm prestation av alla inblandade att överhuvudtaget överleva en dag i detta extremt tuffa rally, avslutar Joakim.



»
Följ tävlingen via vår specialsite för East African Safari Classic Rally! «



Publicerad: 2015-11-28 09:28






Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
© Motorsport Experience.Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...

Publicerad: 2024-05-09 20:28


Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK körde Miniknäppen under torsdagen, 37 startande med bara fyra klasser, totalt fem sträckor där arrangörsklubbens Magnus Johansson toppade samtliga sträckor. 12:36 minuter krävdes för att avverka rallyt, 9,3 sekunder bakom slutar klubbkompisen Tommy Johansson. SMK Valdemarsviks Johan Svensso...

Publicerad: 2024-05-09 14:29


Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Tre Hyundai i toppen av shakedown inför Rally de Portugal, Dani Sordo körde fortast följd av Ott Tänak och Thierry Neuville. Fyran Sebastien Ogier bäst hos Toyota och sekunden från Sordo, tiondelen mer för Adrien Fourmaux hos M-Sport Ford.
Vidare följde tre Toyota genom Takamoto Katsuta, Kalle Rova...

Publicerad: 2024-05-09 14:13


87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, 87 deltagare till WRC tävlingen på Sardinien - anmälningslistan släpptes under onsdagen och där ses endast en Svensk flagga och det genom Oliver Solberg.

Åtta ekipage i Rally1.
Åtta bilar genom Rally1 klassen där Thierry Neuville och Ott Tänak har Dani Sordo med sig...

Publicerad: 2024-05-08 21:59


Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seTjust MK med Miniknäppen inleder rallyhelgen, torsdagens rally med 18km special fördelat över totalt fem sträckor väntar för de 40-talet startande under förmiddagen. Resultaten på nätet under dagen.

Eftermiddagen går till SSR´s första rallysprint utanför Älmhult, klockan 16:00 inleds rallyt med 7...

Publicerad: 2024-05-08 20:50


Tidigare nyheter:
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.