Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dags för Dackefejden och VOC serierna.
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rallys nationella SverigeSerie och SommarSerie helgen före Midsommar besöker Växjö och Dackefejden är en kär tradition. Wäxjö MS bjuder med sin stora tillgång på toppklassiga rallyvägar alltid på tävlingar i toppklass. Ett stort VOC Mekonomen startfält på drygt 50 bilar garanterar tuff och underhållande rallyåka för den stora publik som alltid gästar Växjös skogar då det nalkas biltävling i nationell toppklass.

VOC Mekonomen Rally och Wäxjö MS lika med sant, skulle någon på klassiskt vis kunna rista i barken på lämpligt träd längs de fantastiska rallyvägar som omger den småländska metropolen Växjö.
– Ja, det liknar nästan en kärlekshistoria. Växjö har sedan många år en stabil plats i tävlingskalendrarna för klassens nationella serier sommartid. I år har försnacket till tävlingen tyvärr grumlats av oro inför ett besynnerligt seedningssystem som SSRC och därmed också Dackefejden använder sig av i år. Klassens aktiva har uttryckt oro inför att det blir osportsligt när förare som tävlar mot varandra i samma klass i SverigeSerien startar med långt mellanrum, vad händer om det till exempel börjar regna? Oron har också varit stor för att publiken inte ska kunna följa och förstå tävlingen då bilar från olika klasser startar huller-om-buller, rally är redan då man kör strukturerat klassvis en svår sport att förstå för den medelintresserade. Det har lyfts flera andra aspekter också på seedningen men de väljer jag att utelämna här, säger klassansvarig Roger Fransson.

När startlistorna kom så visade det sig också att klassens oro faktiskt var befogad.
– Det måste jag tyvärr säga. Hur ska man bara för att ta ett konkret exempel med hedern i behåll förklara för en som ligger trea i högsta elitklass att han ska starta näst sist, inte bara i klassen utan näst sist av alla A-förare? Jag fick tidigt signaler från aktiva i klassen och såg också själv redan från början stora problemen med seedningen. Hela idén med den märkliga startordningen är ett försök att lösa problem som aldrig funnits hos oss - och man ska inte laga något som inte är trasig.

Men vad har då hänt och vad har gjorts?
– Jag var ute tidigt och har verkligen gjort allt som står i min makt för att förmå tävlingsledningen att ge oss dispens att köra vår klass utanför den udda seedningen på samma sätt som vi gjort problemfritt under alla år, men jag fick tyvärr inte gehör för detta. Nåväl, vi tar årets Dackefejd som ett test och hoppas att det besynnerliga systemet skrotas till kommande år. Tävlingen som helhet kommer som vanligt att hålla den toppklass som den alltid gör i Växjö. Precis som kärleksrelationer ofta innehåller jobbiga stunder så får vi väl se detta som ett test på klassens ”relation” med Dackefejden.

Vem slår Lukas Kindgren i VOC´s högsta elitklass?
Årets allra största namn i VOC Mekonomen Rally är Lukas Kindgren.
– Mitt förstahandstips är definitivt Lukas Kindgren. Ynglingen från Åtvidaberg har visat upp en fantastisk utveckling och går från klarhet till klarhet. Tuffast utmanad tror jag att han blir av betydligt äldre Henrik Levin som brukar stortrivas på vägarna nere i söder. Henrik har inte visat sig i SverigeSerien hittills i år men vi hoppas få se mer av Henrik framöver. Jag väljer också att gardera med ständigt stabile och fortåkande Kristoffer Karlsson och också med Emil Andersson även om han haft det lite motigt på sistone. Blir också intressant vad Patrik Fredriksson tänker hitta på efter en kortare paus från serien och förstås också Frederic Eckhart som ligger trea i serien även om han får slå från en mycket mer riskfylld position långt ner i fältet.

Och vem utmanar klassdominanten Gustav Johansson i Elit B?
I år har vi också en tämligen klar dominant i VOC´s lägre elitklass.
– Gustav Johansson heter den unge mannen som haft en fantastisk utveckling och som också han går från klarhet till klarhet. Jag tror att Gustavs huvudutmanare i Växjö blir en mer lokal förmåga, duktige Andreas Persson som egentligen fokuserar SSRC. Garderar väljer jag att göra med Magnus Westman som kör fortare och fortare för varje tävling som går.

Utvecklingen av förarna går fort i B-klassen därför är det tämligen svårtippat men klassansvarig brukar faktiskt vara en god tippare i såväl Elit A som Elit B.

I Cupklassen har Marcus Persson lägst segerodds
Även i Cupklassen har vi för ovanlighets skull en dominant i år.
– Marcus Persson går även han från klarhet till klarhet och har dessutom en väldigt brant utvecklingskurva. Här har vi definitivt en framtida aspirant på totalsegrar i klassen. Flera topplacerade namn i VOC Mekonomen Rallys SverigeSeries Cupklass väljer tyvärr bort Växjö i år därför tror jag att den huvudsakliga utmaningen till Marcus kommer från mer lokalt håll, då blir Tim Hammarström min val som förste utmanare.

Om utvecklingen av förarna går fort i Elit B så forsar den närmast fram i Cupklassen, därför är detta också det tips som är allra svårast och det är många namn som gärna visar att klassansvarig hade fel i sina tips.

Tyvärr omöjligt att förhandstippa juniorklassen
Rent praktiska problem gör det tyvärr omöjligt att utfärda några tips i Svenskt Rallys största plantskola.
– Det är helt enkelt så att det i skrivande stund är oklart vilka av tävlingens juniorer som kör VOC och vilka som köra andra klasser, detta gör det tyvärr omöjligt att hantera. Men vi lovar förstås att återkomma även med juniorerna efter tävlingen då vi summerar årets Dackefejd.

På lördag klockan 10.00 rullar bilarna fram till start påa Kvarnhagskällan i Växjö. Välkomna till ytterligare en riktigt trevlig rallydag signerad VOC Mekonomen Rally i huvudrollen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-06-14 12:31






Rally SM tabeller efter Rally Nyköping, halvtid i SM serien.
© emotorsport.seRally SM har nått halvtid, efter två kyliga vinterrallyn var det dags för sommar och barmark hos SMK Nyköping. Helgens Rally Nyköping var krävande och sekundfighterna var många. När den 15:e och sista specialsträckan var avverkad kunde poängen delas ut för rallyt, vi ser en del spännande skiften i t...

Publicerad: 2024-05-12 22:24


Foto från Rally Nyköping, lördag förmiddag.
© emotorsport.seRally Nyköping kördes fredag och lördag, det bjöds på härligt försommarväder och publiken kom till skogen i stora skaror - intresset var inte mindre i år när Rally SM körde deltävling. Totalt 15 sträckor avgjorde, 11 av dem under lördagen och nu har vi ett första galleri från lördagen, då från två a...

Publicerad: 2024-05-12 21:38


WRC tabeller efter Rallye de Portugal.
© Hyundai Motorsport.Thierry Neuville drar ifrån mot tvåan Elfyn Evans i WRC tabellerna efter den femte deltävlingen i Portugal. Just nu 24 poäng före Evans. Samtidigt går Ott Tänak starkt och är nu sju poäng bakom Evans samtidigt som han är åtta poäng före Adrien Forumaux och nio före Sebastien Ogier.

Hyundai Motors...

Publicerad: 2024-05-12 20:59


Tom och Andreas tvåa i Rally Nyköping efter en stark insats.
© emotorsport.seI årets tredje deltävling i årets rally-SM tog SMK Hörbys Tom Kristensson med Andreas Johansson från Eskilstuna MK vid noterna en stark total andraplats i den tuffa konkurrensen, efter ca 10 mils specialsträckor under fredag kväll och lördag.

Det var endast den tredje tävlingen en Skoda Fabia RS...

Publicerad: 2024-05-12 20:40


Ogier tar hem Rally de Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier tar segern i Rally de Portugal, en tät kamp med Ott Tänak om ledningen helgen igenom sedan hans teamkollegor försvunnit. Fyra på sista sträckan men 7,9 sekunder före Tänak i slutresultatet.

För VM ledande Thierry Neuville blev det tredjeplats i helgen, minuten från Tänak och 38 s...

Publicerad: 2024-05-12 13:24


Foto från Rally Nyköping, fredag.
© emotorsport.seTvå dagars Rally Nyköping, spännande kamper i skogen och mycket publik som följde rallyt genom skogarna runt staden - start och mål vid Skavsta flygplats vilket gav bra parkeringsmöjligheter och lätt för publiken att ta sig till och se teamen jobba med bilarna. SMK Nyköping arrangerade och fredagens...

Publicerad: 2024-05-12 13:13


Flodin, Andersson och Pettersson SM vinnare i Rally Nyköping.
© emotorsport.se15 specialsträckor i helgens Rally Nyköping, SMK Nyköping gjorde åter ett starkt arrangemang när de tog steget upp till SM deltävling. Valde ut det bästa av deras stora utbud av vägar som bjuder på en skön mix, härligt vårväder lockade ut mycket publik i skogen.

Flodin vann tätt Rally Nyköping...

Publicerad: 2024-05-12 10:32


Fantastiska resultat för Drive VXO Motorsport i helgen.
© Drive VXO Motorsport. Drive VXO Motorsport summerar en helg av intensivt rallytävlande där teamet tog hem dubbla segrar på två spännande tävlingar i två delar av Rally-Sverige. PG Andersson och Anders Fredriksson säkrade segern i 2WD-klassen i Rally Nyköping, där de nu leder Rally-SM halvvägs genom säsongen trots att de...

Publicerad: 2024-05-12 08:44


Olsson tog hem South Swedish Rally.
Sju sträckor blev sex när South Swedish Rally avgjordes under lördagen där MAS Cupen och Sverigeserien för VOC körde, en sträcka ströks under dagen. 80 startande där Mattis Olsson körde hem rallyts alla sträcksegrar, total och klasseger 20,9 sekunder före Robin Adolfsson och in som trea Arvid Johans...

Publicerad: 2024-05-12 08:42


Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.I den Internationella fyrhjulsdrivna klassen tog den regerande mästaren Patrik Flodin från Hudiksvall hem sin andra raka seger i Rally-SM tillsammans med kartläsaren Göran Bergsten. Med segern går Flodin nu upp i ledning i totala SM, åtta poäng före teamkollegan Dennis Rådström.
Det var skönt....

Publicerad: 2024-05-11 22:59


Tidigare nyheter:
Olsson tog hem South Swedish Rally.
Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping.
Ogier i topp, trubbel för Svenskarna i Rally de Portugal.
P-G Andersson är ny SM-ledare efter segern i BMW-debuten i Rally Nyköping.
Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.