Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Premiär för VOC Mekonomen Rallys nationella grusserier.
PRESSRELEASE

Temperaturen stiger, fåglarna kvittrar, gräsmattor klipps och sommarsäsongen har tagit fart på allvar i Rallysverige. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie och SommarSerie tog avstamp dör sin sommar med Midsommardansen arrangerat av Ljungby MK. Förare från hela landet samsades med de lokala fortåkarna för att visa vem som bevarat grusformen bäst över vinterdvalan. Bland landets snabbare A-förare var det Kristoffer Karlsson som lyckats med detta bäst. Bland B-förarna var toppnamnet Dennis Persson och snabbaste Cup-förare var Robin Bäckström. Snabbaste ungdom var Oscar Östlund.

Ljungby MK mönstrade en ordentlig grupp frivilliga och 41 km SS på kurviga småländska vägar av absolut toppkvalitet. SverigeSerien trogen höll sig vädret på sin kant och bjöd uppehåll trots ordentligt med regn såväl före som efter. Vägarna får sägas vara varierande med karaktäristiska kurviga och tekniska partier varvat med lite snabbare. De tävlande möttes därtill rakt igenom av leende och glada funktionärer.

Traditionellt brukar vi gästa Växjö och Dackefejden så här års men i år har vi tagit ett annat grepp av flera olika skäl. Det är alltid lite nervöst att kliva iväg från ett väl inarbetat och tryggt samarbete men jag kan konstatera att Ljungby MK inte gjorde någon besviken. Vägar, arrangemang med mera höll absolut klass i nivå med Wäxjö MS. Bra jobbat! Nu kan det låta som att det här skulle vara förvånande, tvärt om är Ljungby MK en väloljad maskin när det kommer till tävlingsarrangemang och vägarna finns ju, det har vi ju sett om inte annat i klassens besök 2008, 2009 och 2010 då SSR arrangerades av Ljungby. Jag vill rikta ett stort tack till klubben för att man bjöd in oss och även arrangerade en riktigt kanontävling. Det är också roligt när klassens toppserie får spänna musklerna mot en annan stor stark serie, som i detta fall Sydsvenska Rallycupen, säger klassansvarige Roger Fransson.

SverigeSeriens tävlande står sig urstarka i konkurrensen.

Ett konstaterande som jag också måste göra på ett allmänt plan är hur stark SverigeSerien står sig. Hur tydligt serien understryker sin kvalitetsstämpel som den nationella serien för VOC som man är. Eller helt enkelt som den serie för VOC-åkare där det går allra snabbast. Trots att vi i Midsommardansen besöker Sydsvenska Rallycupen på SSRC vägar och med deras ordinarie notskrivare så dominerar SverigeSerie åkarna totalt i alla förarklasser. Det om något är en kvalitetsstämpel och också en brett understrykande på var rallyåkare med vidare ambition på utveckling ska lägga sitt fokus om man planerar sin karriär väl.


Kristoffer Karlsson visar fin form i Elit A

Högsta Elitklassen startfält 2019 imponerar verkligen och konkurrensen är knivskarp. Kristoffer Karlsson verkar dock stå pall mot konkurrensen på ett föredömligt vis. Närmast jagande i Ljungby var Patrik Fredriksson som dock aldrig riktigt nådde fram, han fick dock i sin jakt till en liten lucka till Emil Andersson som slutade trea. Vi vill också nämna Gustav Johansson som hade en stenhård kamp med Emil och på flertalet sträckor var tidsmarginalen bara enstaka tiondelar. Roligt och lite av ett signum för klassen med tighta tiondelsstrider.

Får jag slå mig själv på bröstet lite? Det är klart jag får; jag satte bestämt en trippel här med 1-2-3 Karlsson, Fredriksson och Andersson. Jag vill inte favorisera mellan de tre men jag kan inte låta bli att minnas Kristoffer Karlssons otursförföljda serie förra året och jag tror bestämt han har bestämt sig för att inte låta sådana saker som att falla på särskiljning drabba honom igen. Å andra sidan, skulle det ske så har han en bra serie att särskiljas ifrån nu med redan tre segrar av fyra möjliga. Men det svänger fort, inget är ens i närheten av att vara klart. Patrik och Emil, med flera, kommer ge Kristoffer en hård fight och med de små marginaler som finns där upp i toppen kan vad som helst hända. Jag och resten av rallysverige följer detta med spänning.


Dennis Persson tar sin fjärde raka i Elit B

På tal om sekundstrider så bjöd Elit B upp till två sådana i den här tävlingen. Den mest intressanta stod mellan trion Dennis Persson, Jacob Johannesson och Magnus Lindqvist som inkasserade första, andra respektive tredje platsen i tävlingen. Dennis Persson sätter därmed ökad skräck i motståndet genom sin fjärde raka seger. De tre slogs om platserna under tävlingens gång men det var som sagt Dennis som gick segrande ur striden. Vilken var då den där andra sekundstriden? Härförda av klassansvarige Roger Fransson följde fem (!) ekipage inom 4,3 sekunder. Dessas strider glöms ofta bort men är nog så viktiga för klassens roll för unga talanger att växa. Kvintetten i fråga var aldrig i närheten av toppen men den skapar förutsättningar för utveckling hos duktiga talanger.

Hatten av igen för Dennis Persson, vilken duktig rallyförare han är och som han presterar när pressen stiger, mycket imponerande. Men med det sagt ska vi inte glömma Jacobs insats eller Magnus Lindqvist för den delen som sätter bra press på Dennis under hela dagen. Dennis börjar nu bygga en ganska stor press på konkurrenterna med sina fyra segrar men en av tjusningarna med B-klassen, och C-klassen, är att vi kan se plötsliga utvecklingssprång så Dennis kan absolut inte luta sig tillbaka. I sammanhanget måste jag också nämna snabbe Oscar Jansson. Han var också med i absoluta toppstriden, tappade lite på SS4 och tog efter det i lite för mycket på nästa sträcka så det slutade tyvärr med en rullning. Det är bara att bryta ihop och komma igen Oscar, farten har du! Och om vi nu nödvändigtvis ska lyfta min och mina kombatanters insats i detta reportage så vill jag poängtera det geniala med denna klass där även vi i det tydliga mittskiktet kan utöva sekundstrider med ytterst små marginaler. Och ja, jag längtar redan efter fler fighter i Edane.


Robin Bäckström segrar övertygande i Cup-klassen

Med minst sagt övertygande marginal tar Robin Bäckström hem segern i cup-klassen. Närmare 50 sekunder är i sammanhanget att beteckna som oceaner av tid och det verkar onekligen ha lossnat för Robin som övertygade redan helgen innan i Götene med att vara klassnabbast. Kampen om andra och tredjeplatsen stod mellan Filip Rosendahl som presenterade sig i årets serier med en andraplats och Patrik Lundberg.

Cup-klassen är svårtippad och jag känner mig nöjd med att jag i alla fall fick in Robin Bäckström och med den formtopp han visar här trots relativt sparsamt tävlande på grus senaste åren så var det väl tur. Är jag inte fel underrättad har Robin stått över grustävlingar en tid och att komma till Småland i detta sällskap och leverera sådan bilkörning är inget annat än imponerande. Tyvärr missade jag ju Filip Rosendahl och Patrik Lundberg som båda gör en riktigt bra tävling. Till mitt försvar så är utvecklingen i Cup-klassen rasande snabb men jag får läsa in mig lite mer på dessa herrar helt enkelt.


Oscar Östlund snabbaste ungdom eller hur var det!?

Ungdomsklassen var en riktigt stor klass i Ljungby. Det bådar gott för framtiden och även om inte alla bilar var från VOC Mekonomen Rally stod sig klassens ungdomar bra i den sammanslagna klassen (not: ungdomsklassen ska alltid så samman). Den som försöker få grepp om resultatlistan och poängtabellen kan dock drabbas av viss förvirring så låt oss reda ut detta. Snabbast runt de 42 km var Emil Friman följd av Oscar Östlund och Isak Vikman. Situationen är dock lite mer komplex än så. Emil Friman lyfte på eget initiativ att han inte borde ha några poäng i våra nationella serier för denna tävling då bilen ej haft korrekta dekaler; varken klass- eller cupdekaler fanns på bilen. Mycket riktigt innebär detta att man ej ska tilldelas poäng. Klassledningen har dock valt att ändock belöna Emil med poäng för sitt deltagande och detta till följd av sitt sportsliga uppförande.

Vilken påfyllnad vi har underifrån. Inte bara kan de köra bil på ett sätt de flesta av oss bara kan drömma om. De är dessutom både sportsliga och generösa. Att själv lyfta bristen på dekaler för sina medtävlare och klassledning visar på stor sportslighet. Att dessutom, som Oscar Östlund, vidhålla att Emil visst borde ha sina poäng då han ju var snabbast är ett generöst och även det ett sportsligt uppförande. Tyvärr kan vi från klassledningens håll inte tilldela fulla poäng om man inte kör med en korrekt bil och utan dekaler från vår huvudsponsor är bilen faktiskt reglementesvidrig. Att bortse från det skulle helt enkelt bli helt fel. Men jag vill ge all heder åt dessa unga tu och jag anser att Emil åtminstone förtjänar 5 poäng för start i serien. Jag måste också lyfta Isak Vikman och fyran Marcus Person. Tillsammans har alla dessa kört på helt fantastiskt bra tider. Detta utan vare sig körkort eller noter. Jag ska nog upprepa det där, utan noter, så betänker vi alla att vi körde på kurviga och väldigt tekniska småländska vägar. Imponerande!

Så var då grussäsongen igång, bilarna är tvättade och dammet har lagt sig. Av flera skäl kopplat till olika tävlingskalendrar så som SM med mera så väntar nu ett mindre uppehåll till dess Sveriges största rallyklass drabbar samman igen i Edane 13:e juli.

Vi tackar återigen Ljungby MK - Berndt Skogelind, Hans K Karlsson och hela gänget kring dem - för en fantastiskt tävling där vi redan nu kan förmedla klassens önskan om ett ”välkommen åter” och samtidigt önskar vi alla en härlig avslutning på våren!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2019-05-29 18:17






Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Lars Sjöström. Det blev som väntat en hård sekundstrid om seger i den tredje deltävlingen i Rally-SM. Patrik och Göran lyckades knyta ihop säcken och övertar i och med segern SM-ledningen.
– Vi var under hård press hela helgen, men svarade bra när de höjde tempot bakom oss. Det här är jäkligt kul och extra rolig...

Publicerad: 2024-05-11 19:49


Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
© emotorsport.se Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...

Publicerad: 2024-05-10 22:53


Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
© emotorsport.seUnder fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...

Publicerad: 2024-05-10 22:47


Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Thierry Neuville inledde Rally du Portugal med lending innan Takamoto Katsuta tog över kommandot fram till uppehåll mitt på dagen. Fredagen bestod av fyra sträckor dubbelt, mellan varven var det bara chans till däckbyte och service med medhavda delar.

Efter uppehållet tog Kalle Rovanperä över tak...

Publicerad: 2024-05-10 22:15


Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Tidigare nyheter:
Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.