Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008

Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.


Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.

Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.

De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.

Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.

Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.

Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.

Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.

Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.

Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.

Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.

För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.

“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”

Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.

Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.

Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.

2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2008-08-13 18:12






Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
© Motorsport Experience.Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...

Publicerad: 2024-05-09 20:28


Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK körde Miniknäppen under torsdagen, 37 startande med bara fyra klasser, totalt fem sträckor där arrangörsklubbens Magnus Johansson toppade samtliga sträckor. 12:36 minuter krävdes för att avverka rallyt, 9,3 sekunder bakom slutar klubbkompisen Tommy Johansson. SMK Valdemarsviks Johan Svensso...

Publicerad: 2024-05-09 14:29


Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Tre Hyundai i toppen av shakedown inför Rally de Portugal, Dani Sordo körde fortast följd av Ott Tänak och Thierry Neuville. Fyran Sebastien Ogier bäst hos Toyota och sekunden från Sordo, tiondelen mer för Adrien Fourmaux hos M-Sport Ford.
Vidare följde tre Toyota genom Takamoto Katsuta, Kalle Rova...

Publicerad: 2024-05-09 14:13


87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, 87 deltagare till WRC tävlingen på Sardinien - anmälningslistan släpptes under onsdagen och där ses endast en Svensk flagga och det genom Oliver Solberg.

Åtta ekipage i Rally1.
Åtta bilar genom Rally1 klassen där Thierry Neuville och Ott Tänak har Dani Sordo med sig...

Publicerad: 2024-05-08 21:59


Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seTjust MK med Miniknäppen inleder rallyhelgen, torsdagens rally med 18km special fördelat över totalt fem sträckor väntar för de 40-talet startande under förmiddagen. Resultaten på nätet under dagen.

Eftermiddagen går till SSR´s första rallysprint utanför Älmhult, klockan 16:00 inleds rallyt med 7...

Publicerad: 2024-05-08 20:50


Tidigare nyheter:
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.