MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Antti Johannesson körde förra året i bland annat en läcker blå Volvo 240.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Onotat är kul tycker Antti som åkte 20-talet rallyn förra året.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Nu hoppas Antti att fler plockar ut och lastar av sina bilar för att åka onotat tillsammans.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Full fart i Kullingstrofén förra året för Antti Johannesson och Anton Persson.
Antti berättar om nya Finess Onotade Rallyserie, en serie i Mälardalen för de som åker onotat.

Finess Onotade Rallyserie dök upp under hösten, under vintern har det jobbats i det tysta men nu är upplägget allt mer klart, snart kommer också en tävlingskalender förklarar Antti Johannesson som är initiativtagare till cupen. Men vad handlar det om?
- Vi är ett gäng förare i Sverige som mer än gärna åker onotat och det syns väl om man tittar på cuper som Bilsport Rally Cup som förra årets hade årets största tävling. Men problemet för oss som bor i Mellansverige är långa avstånd för oss som vill tävla i en cup. Många gånger har vi 30-40 mil enkel resa till de sydliga delarna av landet. I den ekonomi vi lever i idag räknas alla slantar och om man slipper åka 150 mil per år med bil och släp så kan man istället åka fler tävlingar hemmavid tänker vi. Tidsåtgången är en annan faktor och personligen så gillar jag inte att nöta landsväg i fem timmar i sträck, förklarar Antti.

Men anledning av detta började man fundera,
- Vi tycker helt enkelt att det finns för få onotade tävlingar på våra breddgrader! Vi har räknat Mälardalen som utgångspunkt och en radie på max 20 mil för seriens tävlingar. Kraven på tävlingar är minst två mil special på grusunderlag.

Med detta är förhoppning att denna serie skall påvisa hur stort intresse det finns för onotat och därmed i framtiden möjliggöra deltagande även i stora notade tävlingar, men i egna onotade klasser. Bland annat beskriver Johannesson Rally Uppland i Tierp förra året som hade detta upplägg.
- De som ville åka med noter gjorde det och de som ville åka utan gjorde det. Alla hade en klass att åka i och detta upplägg uppskattades!

Samtidigt påpekar Antti att denna serie inte ska ses som en konkurrent till redan existerande onotade cuper, utan en serie skapad för att främja och skapa fler möjligheter till onotad körning. Om det redan funnits fler möjligheter till att åka onotat i speciellt större tävlingar så hade Finess onotade rallyserie ej behövts.

Men hur ser upplägget med tävlingar ut inför året?
- Vi har i nuläget fått till tre tävlingar där vi fått egna onotade klasser, tävlingen i övrigt körs på noter. Tävlingskalendern är inte helt klar än, hösten är fortfarande lite oklar. Men vårens tävlingar är spikade och dem kommer att offentliggöras inom kort.
- Kanske kan detta reportage leda till tips på fler tävlingar för hösten, funderar Antti och fortsätter.
- Det verkar som att en hel del tävlingar är på gång men information om dem saknas ännu så vi väntar.

Denna serie är för dem som vill åka utan noter, dom som vill åka notat får fortsätta med det precis som vanligt. Vi har märkt att det finns en motvilja till onotat hos en del som bara vill åka notat, med för många av oss andra kan det vara tvärt om och därför testar vi detta och så avslutar Johannesson.
- Personligen tycker jag att alla borde åka utan noter bra länge innan möjlighet till noter finns. Lite som i Finland t.ex. där noter kommer in bilden betydligt senare för unga förare än i Sverige, därmed skapas bra förare som är mer "allround".

»
Regler och mer om Finess onotade rallyserie här.


Publicerad: 2024-03-02 11:10






Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
© Motorsport Experience.Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...

Publicerad: 2024-05-09 20:28


Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
© emotorsport.seTjust MK körde Miniknäppen under torsdagen, 37 startande med bara fyra klasser, totalt fem sträckor där arrangörsklubbens Magnus Johansson toppade samtliga sträckor. 12:36 minuter krävdes för att avverka rallyt, 9,3 sekunder bakom slutar klubbkompisen Tommy Johansson. SMK Valdemarsviks Johan Svensso...

Publicerad: 2024-05-09 14:29


Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Tre Hyundai i toppen av shakedown inför Rally de Portugal, Dani Sordo körde fortast följd av Ott Tänak och Thierry Neuville. Fyran Sebastien Ogier bäst hos Toyota och sekunden från Sordo, tiondelen mer för Adrien Fourmaux hos M-Sport Ford.
Vidare följde tre Toyota genom Takamoto Katsuta, Kalle Rova...

Publicerad: 2024-05-09 14:13


87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
© Oliver Solberg Rally.Rally Italia Sardegna, 87 deltagare till WRC tävlingen på Sardinien - anmälningslistan släpptes under onsdagen och där ses endast en Svensk flagga och det genom Oliver Solberg.

Åtta ekipage i Rally1.
Åtta bilar genom Rally1 klassen där Thierry Neuville och Ott Tänak har Dani Sordo med sig...

Publicerad: 2024-05-08 21:59


Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seTjust MK med Miniknäppen inleder rallyhelgen, torsdagens rally med 18km special fördelat över totalt fem sträckor väntar för de 40-talet startande under förmiddagen. Resultaten på nätet under dagen.

Eftermiddagen går till SSR´s första rallysprint utanför Älmhult, klockan 16:00 inleds rallyt med 7...

Publicerad: 2024-05-08 20:50


Tidigare nyheter:
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.