Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Senaste nytt från Swedish Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

* Jocke Nyman tog sin andra seger för säsongen vilket ger honom poäng nog för att vinna 2009 Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Jimmy Joge slutade på andra plats sedan en tändkabel krånglat på första sträckan.
* Markus Hällbo tvingades bryta på sista sträckan.
* Joachim Carlström rullade - två gånger!

Efter en imponerade föreställning i Kolsvarundan, den sjätte deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Jocke Nyman och hans co-driver Bo Holmstrand ta sin andra seger för säsongen. Ingen har längre möjlighet att nå samma poängsumma, och det gör Jocke Nyman till 2009 års mästare i cupen trots att en deltävling återstår.

Tävlingen ingick i Rally-SM och startade redan på fredagskvällen med en publiksträcka som kördes två gånger. Nyman/Holmstrand var snabbaste Evolution Challenge team båda gångerna, och ledde med sju sekunder över Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson när det var dags för nattuppehåll. Weng/Gunnarsson var riktigt nöjda med starten och farten i sin Evo X.

Bara tre sekunder bakom var Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, men Markus Hällbo/Lars Gustafsson ytterligare 8,3 sekunder bakom på fjärde plats. Däremot fick förra deltävlingens vinnare Jimmy Joge en mardrömsstart. Han och co-drivern Mikael Johansson tappade cirka 20 sekunder på en tändkabel som krånglade redan på första sträckan.

Även för Joachim Carlström/Jörgen Norman startade tävlingen illa, för de rullade redan på andra sträckan. Tursamt nog hamnade de på hjulen, och kunde fortsätta för skadorna på bilen var förhållandevis små. Dessutom var det dags för service, och mekanikerna fick ta sig an bilen.

Med bilen fixad startade Joge/Johansson bäst på lördagen. De var nio sekunder före Nyman/Holmstrand, och den tiden förde dem upp till andra plats. Något förvånad bestämde sig Nyman för att ändra lite i inställningarna på sin bil efter SS3, och efter SS4 var han åter i topp.

För Carlström/Norman höll oturen i sig för på sträcka fyra de rullade igen! Bara med den skillnaden att nu var bilen rejält tilltygad och det var slutåkt. Det är ovanligt att de bryter, och det var synd om teamet att bryta en sådan fin följd av resultat. Viktigast är dock att de inte gjorde sig illa.

Med Weng/Gunnarsson tredje, Sjölander/Jacobsson och Hällbo/Gustafsson på exakt samma tid efter fyra körde sträckor. Ytterligare två sträckor väntade, innan det var dags för dagens första serviceuppehåll. Så långt var Nyman/Holmstrand fem sekunder före Joge/Johansson.

Samma fyra sträckor kördes sedan en gång till, och nu var Nyman riktigt nöjd med sin bil. Han la i en högre växel, och sträcka för sträcka kunde han och Holmstrand öka på sin ledning. En annan besättning som var nöjd med sin bil var Weng/Gunnarsson, som satte dagens näst snabbast tid på sträcka åtta och tio.

Sjölander/Jacobsson tappade på grund av bromsproblem tid på sista sträcka, och Hällbo/Gustafsson råkade ut för samma transmissionsbekymmer som drabbat de tidigare i år. De försökte få ordning på bilen mellan sträckorna, men när växellådan började låta illa bestämde de sig för att bryta tävlingen – och då gick deras titelplaner upp i rök.

När bilarna återvände till målet i Köping, var Nyman/Holmstrand solklara vinnare. Deras imponerande föreställning under eftermiddagen gav de segern med en marginal på 36 sekunder.

”Eftersom du får räkna bort två resultat var det först efter tävlingen som jag förstod att jag vunnit 2009 års Evo Challenge Champion och jag blev jätteglad när jag fick det bekräftat”, säger Nyman. ”Bilen kändes inte bra i början, men när vi hade justerat den gick det riktigt fort. Att vinna deltävlingen och mästerskapet samma dag, och med en runda kvar, är ett perfekt resultat.”

Även om förarmästerskapet nu är avgjort, fortsätter kampen om titeln bästa co-driver som kommer att avgöras först under finalrundan i Katrineholm. Den tävlingen, KMK Trofén arrangeras den 10 oktober.

2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:10:33.4
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 1:11:09.4
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 1:11:32.6
4 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg) 1:11:52.9
Brutna
-- Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start
SS4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Avåkning
SS10 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda

Serieresultat efter sex deltävlingar:
Förare
1 Jocke Nyman 52
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 35
5 Jimmy Joge 34
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8= Peter Eriksson 7
8= Andreas Sjölander 7

Co-driver
1 Bo Holmstrand 44
2= Lars Gustafsson 37
2= Jörgen Norman 37
4 Mikael Johansson 34
5 Roger Gunnarsson 25
6 Rikard Nilsson 14
7= Anders Fredriksson 10
7= Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10= Per-Erik Svensson 7
10= Håkan Jacobsson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2009-09-22 16:43






Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.I den Internationella fyrhjulsdrivna klassen tog den regerande mästaren Patrik Flodin från Hudiksvall hem sin andra raka seger i Rally-SM tillsammans med kartläsaren Göran Bergsten. Med segern går Flodin nu upp i ledning i totala SM, åtta poäng före teamkollegan Dennis Rådström.
Det var skönt....

Publicerad: 2024-05-11 22:59


Ogier i topp, trubbel för Svenskarna i Rally de Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Från en trippel ledning till en ensam sådan för Toyota och Sebastien Ogier, efter fredagen hade fransmannen en kamp med Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta, idag har den två fallit bort.

Redan på dagens andra sträcka försvann Rovanperä efter en avåkning, sträckan efter stannade Katsuta med trasi...

Publicerad: 2024-05-11 22:52


P-G Andersson är ny SM-ledare efter segern i BMW-debuten i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.P-G Andersson och Anders Fredriksson vann i dag Rally Nyköping i sin debut i BMW tillsammans med Drive VXO. I och med segern tar de över SM-ledningen – trots att de kört bara två av tre deltävlingar.
Extra roligt att få vinna med ett nytt team som satsar på ett helt nytt koncept. Och alltid k...

Publicerad: 2024-05-11 22:19


Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Lars Sjöström. Det blev som väntat en hård sekundstrid om seger i den tredje deltävlingen i Rally-SM. Patrik och Göran lyckades knyta ihop säcken och övertar i och med segern SM-ledningen.
– Vi var under hård press hela helgen, men svarade bra när de höjde tempot bakom oss. Det här är jäkligt kul och extra rolig...

Publicerad: 2024-05-11 19:49


Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
© emotorsport.se Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...

Publicerad: 2024-05-10 22:53


Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
© emotorsport.seUnder fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...

Publicerad: 2024-05-10 22:47


Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Thierry Neuville inledde Rally du Portugal med lending innan Takamoto Katsuta tog över kommandot fram till uppehåll mitt på dagen. Fredagen bestod av fyra sträckor dubbelt, mellan varven var det bara chans till däckbyte och service med medhavda delar.

Efter uppehållet tog Kalle Rovanperä över tak...

Publicerad: 2024-05-10 22:15


Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


Tidigare nyheter:
80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.