Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-12-13 16:14






Volvo Euro Cup slår nytt rekord med 40 bilar till Finland.
© emotorsport.seTill kommande helg så är det dags för deltävling 2 i Volvo Euro Cup. Denna gången är det finska tävlingen Ikaalinen Spa Ralli norr om Tammerfors som står värd. Tävlingen bjuder på totalt 180km varav 7 SS på nästan 90km.

Totalt är det 237 startande i tävlingen varav 40 st är anmälda i Volvo Euro C...

Publicerad: 2024-05-12 22:36


Häng med på Vara MK´s 100-årsfinal, anmälan till Varvloppet stänger ikväll.
Vi i Vara MK vill gärna påminna om vår traditionella tävling Varvloppet 2024 som vi tror ska bli en värdig avslutning på klubbens 100-årsfirande.

Fler SS-mil än brukligt på vägar som håller bra och tillhör våra bästa sträckor. Och som kronan på verket en avslutning av samma typ som i WRC. När ni ...

Publicerad: 2024-05-12 22:29


Rally SM tabeller efter Rally Nyköping, halvtid i SM serien.
© emotorsport.seRally SM har nått halvtid, efter två kyliga vinterrallyn var det dags för sommar och barmark hos SMK Nyköping. Helgens Rally Nyköping var krävande och sekundfighterna var många. När den 15:e och sista specialsträckan var avverkad kunde poängen delas ut för rallyt, vi ser en del spännande skiften i t...

Publicerad: 2024-05-12 22:24


Foto från Rally Nyköping, lördag förmiddag.
© emotorsport.seRally Nyköping kördes fredag och lördag, det bjöds på härligt försommarväder och publiken kom till skogen i stora skaror - intresset var inte mindre i år när Rally SM körde deltävling. Totalt 15 sträckor avgjorde, 11 av dem under lördagen och nu har vi ett första galleri från lördagen, då från två a...

Publicerad: 2024-05-12 21:38


WRC tabeller efter Rallye de Portugal.
© Hyundai Motorsport.Thierry Neuville drar ifrån mot tvåan Elfyn Evans i WRC tabellerna efter den femte deltävlingen i Portugal. Just nu 24 poäng före Evans. Samtidigt går Ott Tänak starkt och är nu sju poäng bakom Evans samtidigt som han är åtta poäng före Adrien Forumaux och nio före Sebastien Ogier.

Hyundai Motors...

Publicerad: 2024-05-12 20:59


Tom och Andreas tvåa i Rally Nyköping efter en stark insats.
© emotorsport.seI årets tredje deltävling i årets rally-SM tog SMK Hörbys Tom Kristensson med Andreas Johansson från Eskilstuna MK vid noterna en stark total andraplats i den tuffa konkurrensen, efter ca 10 mils specialsträckor under fredag kväll och lördag.

Det var endast den tredje tävlingen en Skoda Fabia RS...

Publicerad: 2024-05-12 20:40


Ogier tar hem Rally de Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier tar segern i Rally de Portugal, en tät kamp med Ott Tänak om ledningen helgen igenom sedan hans teamkollegor försvunnit. Fyra på sista sträckan men 7,9 sekunder före Tänak i slutresultatet.

För VM ledande Thierry Neuville blev det tredjeplats i helgen, minuten från Tänak och 38 s...

Publicerad: 2024-05-12 13:24


Foto från Rally Nyköping, fredag.
© emotorsport.seTvå dagars Rally Nyköping, spännande kamper i skogen och mycket publik som följde rallyt genom skogarna runt staden - start och mål vid Skavsta flygplats vilket gav bra parkeringsmöjligheter och lätt för publiken att ta sig till och se teamen jobba med bilarna. SMK Nyköping arrangerade och fredagens...

Publicerad: 2024-05-12 13:13


Flodin, Andersson och Pettersson SM vinnare i Rally Nyköping.
© emotorsport.se15 specialsträckor i helgens Rally Nyköping, SMK Nyköping gjorde åter ett starkt arrangemang när de tog steget upp till SM deltävling. Valde ut det bästa av deras stora utbud av vägar som bjuder på en skön mix, härligt vårväder lockade ut mycket publik i skogen.

Flodin vann tätt Rally Nyköping...

Publicerad: 2024-05-12 10:32


Fantastiska resultat för Drive VXO Motorsport i helgen.
© Drive VXO Motorsport. Drive VXO Motorsport summerar en helg av intensivt rallytävlande där teamet tog hem dubbla segrar på två spännande tävlingar i två delar av Rally-Sverige. PG Andersson och Anders Fredriksson säkrade segern i 2WD-klassen i Rally Nyköping, där de nu leder Rally-SM halvvägs genom säsongen trots att de...

Publicerad: 2024-05-12 08:44


Tidigare nyheter:
Olsson tog hem South Swedish Rally.
Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping.
Ogier i topp, trubbel för Svenskarna i Rally de Portugal.
P-G Andersson är ny SM-ledare efter segern i BMW-debuten i Rally Nyköping.
Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.