MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tufft och händelserikt när VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie gästade Kil.
PRESSRELEASE

Rally Killingen kom för första gången med i VOC Mekonomens SverigeSerie så sent som i fjol. Tävlingens snabba och bitvis väldigt utmanade sträckor gör tävlingen händelserik. I år hade tävlingen flyttat sitt centrum till Grums och de flesta sträckorna var också nya, men tävlingens karaktär var sig lik. Ett ihållande skyfall som tog fart mitt under tävlingen gjorde en redan tuff tävling ännu tuffare. Klassens, och också två av svenskt rallys riktiga framtidsnamn, gjorde ingen besviken. Emil Bergkvist vann Elit A i tämligen överlägsen stil. Patrik Adolfsson var lika imponerande i Elit B och passade också på att bli totaltvåa, bara slagen av nämnda Bergkvist. Cupklassen vanns också tämligen komfortabelt men här av ett nytt namn, Kent-Ola Björklund som bytt CoDriver sysslan hos titelförsvarande SverigeSerie mäster Arne Rådström till att numera köra själv, och det i imponerande tempo.

Att det går fort i VOC är ingen nyhet men att nio VOC Mekonomen Rallybilar är snabbare än snabbaste fyrhjulsdrivna är extremt.
– – Förhållandena på tredjesträckan i Rally Killingen var speciella. Ett skyfall gjorde vägen jättehal. Till saken hör att det skyfallet kom i ett uppehåll i startfältet precis då Alexander Cruse stod redo för start, så både han, Emil Bergkvist och alla bakom dem i startlistan har åkt sträckan våt och hal. Ändå kör Emil bästa tid av alla de 107 som fullföljde sträckan, inklusive alla trimmade klasser, och inklusive fyhjulsdrivna. Vad ska det bli av denna supertalang? Vad stolta vi är att ha Emil Bergkvist i VOC Mekonomen Rally, säger klassansvarig Roger Fransson som själv stod och väntade i line-up till tredjesträckan då det första riktigt kraftiga regnet kom.
Emil vann högsta elitklassen i stor stil. Mellan Peter Elg och Kristoffer Karlsson på andra och tredje plats var det däremot betydligt tätare. Här skilde det till slut bara futtiga 0,4 sekunder efter 4,5 mil rallyåka. Vilken fajt!
– – Men vi har inte bara Emil som kör gudabenådat rally i klassen. Vi måste skicka en tanke även till Alexander Cruse som totalskrotade bilen när han rullade fyra varv efter mål på SS 3, och det efter att ha passerat fotocellen i målet på tiondelen lika med Emil, men efter rullningen blev den tiden aldrig officiell.
Spännande också hur en bortglömd bilstädning innan start ibland kan visa sig vara rena gudagåvan. Patrik Adolfsson fick svåra problem redan på SS3 då bilen slutade ladda. I vanlig VOC-anda så samlades kunniga medtävlare runt Patriks bil i line-up till dagens fjärde och näst sista sträcka, och likadant innan sista sträckan.
– – Medtävlarna får enligt reglerna inte skruva i Patriks bil, men goda råd är förstås inget hinder. Tydligen var det Pär Nordahl som till slut kom med avgörande tips. En kvarglömd ringnyckel, skruvmejsel, tejprulle och en kabelbit i Patriks handskfack var allt som behövdes för att få bilen att ladda igen. Trots hackande motor, dåligt fungerande vindrutetorkare och igenimmade rutor i spöregnet, allt till följd av laddningen som inte fungerade, så vann Patrik ändå elit B ohotad med nästan 50 sekunders marginal. Och passade också på att bli näst snabbaste VOC Mekonomen bil, bara slagen av Emil Bergkvist.
Viktor Karlsson på andra plats och Erik Karlström på tredje hade däremot en gruvlig fight de också, mellan dem skilde det till slut bara en sekund.
Vi kan heller inte undanhålla er läsare en helt fantastisk anekdot. På dagens första sträcka tappade Viktor Karlström sin intercom, det var helt enkelt batteriet i den som gav upp. Men, Viktor har en kvicktänkt CoDriver i Jonas Sandberg, han ringde helt enkelt upp Viktor och gestikulerade åt honom att svara. Med telefonen instucken i hjälmen fick Viktor sina noter, vilken kreativitet!
I Cup-klassen dominerade Kent-Ola Björklund, den gamle CoDriver-fantomen som nu bytt notblock och mikrofon mot ratt och pedaler. Kent-Ola fick veta om sitt favoritskap innan start och han tackade genom att infria alla förväntningar och vinna i stor stil. Johan Vedin på andra plats och Ola Wördin tog tredjeplatsen.
Bland juniorerna var Pontus Lönnström tämligen överlägsen.
– – Hans tid hade placerat honom som tvåa i Cup-klassen, och då måste vi komma ihåg att Pontus inte får köra med noter. Vilken bragd! Är det här nästa supertalang vi ser i vardande? Ingen direkt överraskning att den i så fall kommer i VOC Mekonomen Rally.
Mattias Jacobsson blev tvåa bland juniorerna och på tredje plats kom ännu ett intressant namn, Lina Björklund. Svenskt rally mår bra av att återväxten bland kvinnliga förare bakom Ramona Karlsson ser ut att fungera alldeles utmärkt, även om vi gärna vill se fler tjejer bakom ratten.
Rally Killingen är tufft, snabbt och svårt. Det fick inte minst klassansvarige själv känna på i sin svåra krasch i fjolårets upplaga.
– – I år var inget undantag. Det för SverigeSerien så ovanliga väderförhållandet regn gjorde inte rallyt lättare. VOC Mekonomen Rally brukar ha ett skyddande ”paraply från ovan” över tävlingarna i sin nationella serie. I de svåra förhållandena skedde flera rullningar men lyckligtvis utan allvarliga skador och behov av ambulanser den här gången. Det allmänna beskedet från de inblandade dagen efter incidenterna är ”ömma men vid god vigör och gott mod.” Det är bara att bita ihop och komma igen.
Nästa utmaning i SverigeSerien stavas: Finland, Tammerfors och Castrol Rally. Den 26 och 27 september är det dags.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2013-08-13 17:28






Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
© emotorsport.se Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...

Publicerad: 2024-05-10 22:53


Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
© emotorsport.seUnder fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...

Publicerad: 2024-05-10 22:47


Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Thierry Neuville inledde Rally du Portugal med lending innan Takamoto Katsuta tog över kommandot fram till uppehåll mitt på dagen. Fredagen bestod av fyra sträckor dubbelt, mellan varven var det bara chans till däckbyte och service med medhavda delar.

Efter uppehållet tog Kalle Rovanperä över tak...

Publicerad: 2024-05-10 22:15


Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
© Motorsport Experience.Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...

Publicerad: 2024-05-09 20:28


Tidigare nyheter:
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.