MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Händelserik final i VOC SverigeSerie.
PRESSRELEASE

Med bara tre av VOC Rallys totalt tolv pallplatser klara innan finaltävlingen var avgjord, så var laddningen på topp. Det blev också en tuff och händelserik final när klassen avslutade årets SverigeSerie Rally Rikspokalen i Örebro.

Ett talessätt i rally är att inget är klart förrän seriens sista rallys sista sträcka är avgjord. I en så tät och tuff klass som VOC Mekonomen Rally så är det mer än bara ett talesätt, det är en ren sanning.

Årets finaltävling i SverigeSerien, Rikspokalen i Örebro, bjöd på några speciella utmaningar. Den största bestod i att tävlingens första sträcka var väldigt lång och spelade därför en avgörande roll. En tuff utmaning att direkt på dagens första sträcka hitta det rätta tempot.

Redan klara SverigeSeriesegrarna Emil och Sofie tog ytterligare seger

Hela den här säsongen har varit unge supertalangen Emil Bergkvists i VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass, och senare på säsongen också i SM i otrimmat tvåhjulsdrivet.

– Men den här helgen var det nära att det gick fel redan på dagens första sträcka. Det var en ladugård som någon byggt på ett lite dumt ställe, skrattar Emil. Men, Volvobilarna är tåliga och smällen blev inte så hård så det var bara att fortsätta. Vi lyckades faktiskt ändå vinna sträckan.

Emil med CoDriver Sofie Lundmark vann den här dagen med ”bara” 14 sekunder och det före en sällan sedd gäst i SverigeSerien, Magnus Olsson från Järbo, som för övrigt också hade en närkontakt med samma vägg.

– Det är faktiskt så länge sedan jag senast körde SverigeSerien att jag inte kommer ihåg vilket år det var. Men det här gav mersmak. Jag ska försöka att få ihop en satsning på full säsong redan nästa år, säger Magnus.

Sista pallplatsen i Elit A tog den alltid lika glade värmlänningen Pär Nordahl och han hann faktiskt med en sträckseger på dagens andra sträcka på vägen.

Tuffare blev dagen för Kristoffer Karlsson. Han åkte av ordentligt på SS1, slog i en brunn så illa att det tråkigt nog blev ambulansfärd för Kristoffer och CoDriver Albin Timell. De klarade sig dock bra och fick åka hem efter observation men en fraktur hos Kristoffer hindrar honom från att åka rallybil i några veckor.

Extra surt är detta för paret som inte bara tappade en säker pallplats i SverigeSeriens Elit A i smällen utan som med detta med största sannolikhet är tvungna att avstå finalen i Nordic West Euro Cup i Österrike om tre veckor, och därmed riskerar att tappa en tämligen säker seger i den serien.

– I totaltabellen för 2013 så var Emil Bergkvist och Sofie Lundmark redan klara segrare. Andraplatsen knep fjolårssegraren Arne Rådström med CoDriver Thomas Nilsson. Och den sista pallplatsen tog en annan av klassens unga jättetalanger, Anton Brorsson som har David Arhusiander i sin högerstol, sammanfattar klassansvarig Roger Fransson.


Victor Karlsson tog ytterligare en seger i Elit B

I SverigeSeriens lägre elitklass, Elit B har Patrik Adolfsson dominerat den här säsongen. Men i Örebro fick han nöja sig med en andraplats. Namnet för dagen var Victor Karlsson.

– Victor hade det tufft i början av säsongen men har avslutat jättebra. Själv var han orolig att det ändå skulle spricka. Då Victor kom till Kristoffer Karlssons avåkning så hade precis personskadeflaggorna kommit upp. Han gjorde precis som man ska och stannade för att hjälpa till. Med detta så fick Victor en konstruerad tid på sträckan enligt rallys regelverk. Nu visade det sig att Victor med den tiden vann med god marginal så helt klart är att placeringarna ändå blev korrekta, bra jobbat av tävlingsledningen, och ett välförtjänt grattis till Victor.

Bakom Victor så hade Patrik Adolfsson och Jonas Thorsell en raffinerad tiondelsstrid.

– Den minnesgode kommer ihåg att Jonas vann en annan otrolig tiondelsstrid i Finland för några veckor sedan, då med Robert Blomberg. Den här gången drog Jonas det korta strået och förlorade med ynka 0,6 sekunder striden om silverplatsen till Adolfsson.

Flera hade problem i klassen

– Per Allo som låg tvåa innan finalen drogs med en jobbig förkylning och kunde inte göra sig själv rättvisa den här dagen. Till råga på allt så körde han dubbelpunka på dagens sista sträcka och tvingades bryta. Dennis Askling som också var inblandad i striden om pallplatserna körde sönder ett bromsok och tappade tid redan på första sträckan. Vilken dramatik.

När dramat var över kunde vi summera årets SverigeSerie också i Elit B. Det blev en klar seger för Patrik Adolfsson med pappa Fredrik ”X-et” Erixsson i högerstolen. Victor Karlsson med CoDriver Jonas Sandberg tar andraplatsen och den sista eftertraktade pallplatsen kniper Dennis Askling med bisittare Jonas Arvidsson.

Westerberg vann Cupklassen

VOC Mekonomen Rallys Cupklass vanns i Örebro av Patrik Westerberg. Patrik tog kommandot redan på dagens första långa sträcka och lyckades att utöka den ledningen på andrasträckan. Till följd av den försening som blev av ambulanstransporten på SS1 så var arrangörerna tvungna att stryka dagens sista sträcka för klassens Cuptävlande, den tid man hade godkänt att hålla vägen stängd för rallyt hann helt enkelt ta slut.

– Mycket det här året har handlat om Andreas Broberg, Eddie Lundqvist och Mikael Bodén. Men sedan Patrik Westerberg och Kent-Ola Björklund anslöt till serien under andra halvan av säsongen så har de också i högsta grad varit med i handlingen.

I Örebro var det Westerberg som vann före Broberg med Björklund på tredje plats.

– När vi summerar SverigeSerietabellen VOC Mekonomen Cup för säsongen så var Andreas Broberg med CoDriver Tobias Lis klara vinnare innan finaltävlingen. Andraplatsen tog Eddie Lundqvist med Tim Joons i högerstolen. Och den sista pallplatsen tar Mikael Bodén vägledd av Dennis Rådström.





Ny prestation av Pontus Lönnström i juniorklassen

Bland juniorerna har Pontus Lönnström dominerat hela året, och det på fantastiska tider. Vi får inte glömma att våra juniorer inte får köra på noter och därför har ett rejält handikapp mot seniorklasserna.

Bakom Pontus så bärgade Dennis Persson andraplatsen och Tobias Petterson gjorde prispallen komplett.

Med segern i Örebro så var Lönnström med kartläsare Mikael Lönnström ytterst nära att landa säsongen i VOC Mekonomen Junior Cup på en drömserie, 150 poäng, fem segrar på fem räknade resultat. Nu stannade Pontus på 147.

På andra plats landade ett intressant namn, Lina Björklund med pappa Patrik Lindberg till höger om sig, en riktigt lovande ung tjej i en rallysport som verkligen behöver fler kvinnliga förare. Med sin framfart så vinner hon också ohotad VOC Mekonomen Rallys tjejserie.

Tredjeplatsen i serien tar Simon Andersson med Krister Gladh som kartläsare.

En sak är säker, med så här duktiga tävlande i ungdomsrally så ser framtiden för VOC Mekonomen Rally och för svenskt rally i stort väldigt lovande ut.

Ohlson vann stenhård avslutning bland våra Old Boys

VOC Mekonomen Old Boys Cup utvecklas även den till en allt tuffare serie. Med SverigeSeriens vänliga regler där man kan tävla som Old Boy redan från det år man fyller 50 så fylls klassen på löpande med riktigt vassa förare.

De senaste åren har Brage Lundmark prenumererat på segrar men i år har Brage på riktigt blivit utmanad av Lars Ohlson. Och en avåkning i Finland, tillsammans med en punktering i Örebro, det har man inte råd med om man ska lyckas vinna en tuff serie.

Lars Ohlson vann i Örebro före nestor Ingvar Nilsson med Tommy Ohlsson på tredje plats.

I SverigeSeriens Old Boy Cup vinner därmed Lars Ohlson med CoDriver Göran Widell ynka 1,5 poäng före paret Brage Lundmark och Greger Hägg. Och med Ingvar Nilsson med CoDriver Mikael Schuster på tredje plats.


Vi kan se tillbaka på en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rally

Säsongen 2013 blev något ganska extra i VOC Mekonomen Rally

• Vi har landat samarbetet med en ny huvudpartner för klassen som vi så länge har behövt och jobbat för. Och den partnern är inte vem som helst, utan Mekonomen, nordens största bolag för reservdelar och tillbehör. Med detta har vi också lagt grunden för fler samarbeten till nytta för klassens tävlande framöver.

• Vi har kunnat ta bort alla avgifter för förarna och istället ersätta dessa med rabatter på allt och för alla i klassen, oavsett om du kör SverigeSerie eller ej, och oavsett om inköpen gäller din privata bil eller rallybilen.

• Vi har fått nya sponsorer speciellt till SverigeSerie och har med detta kunnat införa en prispott till ett värde av hela 100 000 kronor i klassens SverigeSerie.

• Vi har kört ett antal fantastiskt fina rallyn i klassens SverigeSerie där säsongen startade på värmländska vinter-VM-vägar och också hann med ett besök på legendariska finska VM-vägar. Och där skrev vi också svensk rallyhistoria med det att vi var det största svenska rallystartfält som någonsin startat utanför landets gränser.

• Klassen har ”levererat” fyra nya förare till juniorrallylandslaget. Emil Bergkvist, Philip Haag, Niklas ”Värmdö” Karlsson och Mattias Ohlsson – alla har de sina rötter i VOC, och alla körde de i klassen till för lite sedan… somliga varvar fortfarande andra klasser med VOC Mekonomen Rally.

• Vi har fått en till världsmästare med rötter i klassen: Jättestort och senkommet grattis till Pontus Tidemand för segern i Junior VM.

Men viktigast är ändå alla fantastiska prestationer som klassen, här kan jag inte lista för då blir det här en uppsats. Och alla fantastiska personligheter och den sköna sammanhållningen i den här klassen som lyckas kombinera tävlande i stenhård konkurrens med ett kamratskap i absolut toppklass, det är unikt!

Vi kan se fram emot ett 2014 som kommer att bli minst lika spännande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2013-11-21 18:59






Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
© emotorsport.se Fredagens fyra sträckor avverkade i Rally Nyköping, årets tredje Rally SM deltävling. Lite drygt två mil special på utmanade vägar, Albin Nordh ledde rallyt totalt efter första varvet på sträckorna. Efter andra varvet var han trea när rallyt tar nattvila, leder gör Patrik Flodin med 4,3 sekunder ti...

Publicerad: 2024-05-10 22:53


Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
© emotorsport.seUnder fredagen var det sträckan Osnaköp på 6,4km som gick dubbelt när den andra SSR Sprinten avgjordes. Robin Adolfsson vann den inledande sträckan före Fredrik Grahn, på avslutningen var det ombytta roller, både på sträcka och totalt i rallyt när de skiftade plats, 1,4 sekund mellan dem.
Arvid Joh...

Publicerad: 2024-05-10 22:47


Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Thierry Neuville inledde Rally du Portugal med lending innan Takamoto Katsuta tog över kommandot fram till uppehåll mitt på dagen. Fredagen bestod av fyra sträckor dubbelt, mellan varven var det bara chans till däckbyte och service med medhavda delar.

Efter uppehållet tog Kalle Rovanperä över tak...

Publicerad: 2024-05-10 22:15


Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
© emotorsport.seNär fredagen rullar igång är det en ny rallydag, Rally de Portugal med Oliver Solberg och Jonas Andersson som Svenska inslag i WRC2 klassen är nu redan i full gång. Fyra sträckor dubbelt väntar vilket ger närmare 13 mil special på grusvägar. Dagen startade 9:05 och sista sträckan rullar i mål vid 19...

Publicerad: 2024-05-10 05:59


Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
© emotorsport.seRally Nyköping är årets tredje Rally SM deltävling, som arrangör SMK Nyköping och 15 specialsträckor på 92km väntar under helgen. Start med fyra sträckor under fredagens kväll på 2,2 mil, resterande 11 sträckor under en heldag i skogen på lördagen.
Startfältet är starkt, 108 ekipage med 20 gästande...

Publicerad: 2024-05-09 23:44


80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
© emotorsport.seFör lördagen väntar South Swedish Rally med SSR-klubbarna som arrangör där MAS Cupen och VOC Sverigeserien är ingående serier. Det är sju sträckor på 66km som ska köras under dagen och ett stort startfält med 80 bilar.

13 åkare kör för 4wd klasserna, en för A/B-förare och en klass för C-förare. V...

Publicerad: 2024-05-09 22:54


Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
© emotorsport.seStartfältet för helgens Rally Nyköping är starkt, men även bland föråkarna ses spännande namn. Sent in kom Norske Frank Tore Larsen - anmälan för tävlingen var stängd men en plats som föråkare gick att ordna.

Anledningen till det sena intresset för tävlingen var att man inte hittade känslan i tea...

Publicerad: 2024-05-09 22:37


Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
© emotorsport.seEn lång kväll innan SSR Rallysprint 1 tog målgång efter de två sträckorna dubbelt, 70 åkare till start där Robin Adolfsson som debuterade med Skoda Fabia Rally2 Evo var snabbast rakt igenom.

Adolfsson i Tisse Racings ena Skoda tog segern totalt, han jagades av teamkompisen Arvid Johansson som var...

Publicerad: 2024-05-09 21:03


Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
© Motorsport Experience.Drömmen om ett nytt SM-guld lever i allra högsta grad för tidigare WRC 2- och juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand. Ett nytt ambitiöst team tar form - Motorport Experience - och tillsammans förbereder de sig för att utmana om topplaceringar.
- Det känns väldigt kul att det blir en fortsättning p...

Publicerad: 2024-05-09 20:28


Tidigare nyheter:
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.
Missa inte anmälan till Violenrallyt & erbjudande från partners.
Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.