NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Heta strider när Sverige och SommarSerien körde i Nyköping.
PRESSRELEASE

Inramningen kunde inte varit bättre när VOC Mekonomen Rally samlades för seriebatalj i Nyköping och ärevördiga Gästabudstrofén. Riktigt varmt och strålande sol från en klarblå himmel. Publik i mängder som njöt i fulla drag. Tom Kristensson fortsatte sitt segertåg i Elit A. André Nygren likaså i Cup. Liksom Elias Lundberg bland juniorerna. Men i Elit B fick favorittippade Frederik Eckhardt vika sig för Erik Stenberg som uppenbarligen stortrivdes på minst sagt utmanande sörmländska rallyvägar, vägar som precis som det historiska Gästabud som givit tävlingen sitt namn krävde sin tribut, den här gången dock inte till liv och lem utan lyckligtvis begränsat till plåt, blåmärken, stukande självförtroenden och hål i plånböcker. Även om inget av detta på något sätt ska förringas så är personskador förstås oändligt mycket värre. Karosser och bildelar finns det trots allt nya.

Sörmländska rallyvägar är omtalade för att vara luriga, fulla av utmaningar som inte heller riktigt går att fånga i en säkerhetsnot. Årets upplaga av Gästabudstrofén var inget undantag och rallyt krävde sin tribut.
– Lyckligtvis skedde inga personskador. En VOC Mekonomen Rallybil är en väldigt trygg och säker rallybil, allt av Volvos grundläggande säkerhetstänk intakt, deformationszoner lämnade orörda, samtidigt som den starka grundkonstruktionen kompletteras med burbåge, FIA-stolar och bälten. Och, även om förbundet efter märkliga turer till slut valde att backa på kravet på nackskydd så använder ändå det stora flertalet i klassen HANS- eller Hybridskydd ändå – mycket klokt att inte äventyra säkerheten, säger klassansvarig Roger Fransson.

Däremot måste man våga ifrågasätta rallypubliken.
–Rallyt hade i synnerhet en riktigt tuff sväng redan på dagens första sträcka, en vänster som nöp ordentligt samtidigt som vägen smalnade av. Efter tidiga avåkningar så ville besättningarna ställa sig och varna, att vinka ned, efterkommande ekipage. Då blev det en hotfull stämning från publiken på platsen. Istället ”hjälpte man till” så att bilarna drogs undan för att det inte skulle placeras ut någon triangel. På videoupptagningar som finns så hör man också hur publiken jublar och applåderar senare avåkningar, detta förstås samtidigt som de sker och därför långt innan man vet att förare och CoDriver klarat sig oskadda. Hur tänker sådana människor, eller ska jag säga gamar eller hyenor? Hur är man funtade? Var tappade man sin empati och sin medmänsklighet.

Hylla framgångarna, inte misslyckandena!
–Jag kan förstå spänningen. Jag kan också förstå att man jublar och hyllar de som hamnar i en situation men som med skicklighet reder ut den, precis som Tom Kristensson gör på bilden till det här reportaget. Hyllar den action som det bjuder på. Liksom att man hyllar fantastiska prestationer, max laddning utan tillbud. Men att man hyllar avåkningar med risk för personskador, det kan jag bara inte förstå. Vår sport måste vara unik i detta. Kan ni se framför er en störtloppspublik som jublar samtidigt som åkaren kör omkull? Eller en skridskopublik applådera då åkaren får ett felskär och faller? Eller applåderar då snowboardåkaren misslyckas med sitt trick? Hyllar höjdhopparen som river? Hur ska vi komma till rätta med detta och hylla prestationerna istället för misslyckandena? Jag har inga svar annat än kommunikation och utbildning av de breda massorna, ett tufft uppdrag.

Tom Kristensson igen i Elit A
Att spela på Tom Kristensson som vinnare i Elit A ger snart knappt pengarna tillbaka.
–Tom vann som jag förutspådde igen. Men nu har Kim Nilsson riktigt kommit över den vådliga flygturen nere i Osby, hittat tillbaka till tempot och han lyckades faktiskt också knipa två sträcksegrar under dagen. Daniel Andersson in på tredje plats.

Erik Stenberg i den lägre Elitklassen
I VOC Mekonomen Rally Elit B har Frederik Eckhardt dominerat sommarsäsongen totalt. Men i Nyköping fick han faktiskt vika sig.
–Erik Stenberg har haft en uppåtgående formkurva hela säsongen och nu klippte han till ordentligt med en välförtjänt seger. Med den i ryggen så tar han också ett rejält skutt uppåt i tabellerna. Per Allo på tredje plats hade klockan med sig den här gången och knep tredjeplatsen med en ynka tiondel före Tommy Larsson. Senast förlorade Allo sista pallplatsen med fyra tiondelar. Var det någon som tvekade på hur tufft det är i VOC Mekonomen Rally så kan hen sluta tveka nu.

André Nygren omutlig i Cupklassen
I VOC Mekonomen Rally C var det däremot inga överraskningar.
–André Nygren kör rallybil som om han inte gjort annat i hela sitt liv, ända har han ännu inte särskilt många starter på sitt CV. Det är bara att lyfta på kepsen för äkta talang då man ser den, och det ser varje sund rallyälskare i André. Dessutom var André återigen tredje tid totalt i den tuffa VOC Mekonomen Rallyklassen oavsett förarklass, bara slagen av Tom och Kim i Elit A, och det dessutom inte med mer än 6 respektive 10 sekunder. Imponerande! Fredrik Hagelin tvåa och Sebastian Johansson trea rejält jagade av Emil Andersson på fjärde plats.

Självklart Elias Lundberg i juniorklassen
Bland VOC Mekonomen Rallys helt fantastiska juniorer dominerar Elias Lundberg årets tillställningar och det saknas lämpliga ord för att beskriva denna supertalang.
–Men den här lördagen hade jätteduktiga Isac Nordström verkligen käkat taggtråd i minst en vecka. Och även om Elias vann alla sträckor så var Isac riktigt nära på fyra av dagens sex sträckor. Bra jobbat Isac! Kan inte heller lämna juniorerna utan att konstatera att Elias hade varit sexa i såväl A som B på sina tider, och ändå kör pojken onotat på dessa extremt svåra och luriga vägar. Hur gör han?

Tack Nyköping för ett fint rally. Fina om än tekniskt supersvåra sträckor. Härliga funktionärer. Bra serviceplats. Vi ses säkert snart igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Sprinttjuren på gång i Bäckefors, publiktips inför lördagens tävling.
© emotorsport.seSprinttjuren arrangeras av oss i Dals MK Rally på lördag. Första bil lämnar huvudstart 12:00 som är vid Facklan i Bäckefors invid väg 172 där även HQ o Serviceområdet är beläget.

Vi kör en specialsträcka på 9,3km två gånger. Sträckan har inte körts ofta i modern tid och innehåller de mesta man ka...

Publicerad: 2025-09-22 10:49:14


Lennstrand snabbast uppför Falerumsbackens Lagtävling.
© emotorsport.se22 tävlande i sju klasser när Falerumsbacken Lagtävling kördes under söndagen, då tre åk uppför den 1,2km långa grusbacken. Tre olika snabbaste ekipage i omgångarna, Andreas Ekström, Thomas Lennstrand och Jimmy Ekström vann åken.

Totalt efter de tre omgångarna stod Lennstrand överst med Jimmy och...

Publicerad: 2025-09-22 09:02:41


Så gick det i TEAB Racet.
TEAB Racet hos Orust BSK, trots tunt startfält valde klubben att köra, det blev åtta startande som fick köra klubbens båda sträckor fyra gånger. Heidi Ryrlén snabbast med Ford Fiesta Rally3 och vann 11 sekunder före Bjarne Rutgersson i trimmad BMW.

Totaltrea Urban Andersson likt vinnaren med 4wd....

Publicerad: 2025-09-22 05:57:11


Norbergs Hyttsväng, anmälan stänger måndag kväll.
© emotorsport.sePå lördag körs Hyttsvängen när Norbergs MC satsar på rally igen. En lokal rallysprint med en asfaltsträcka på 2,5 km och en grussträcka på 2,8 km, de båda sträckorna körs 3 gånger med en totallängd på 67 km för tävlingen.
- Anmälan till för Hyttsvängen stänger måndag kväll klockan 18:00, just n...

Publicerad: 2025-09-21 22:25:05


Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
© Enköpings MK.Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas

Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...

Publicerad: 2025-09-21 16:34:38


Foto från TV-Svängen.
© emotorsport.seSex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...

Publicerad: 2025-09-21 15:03:17


Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
© emotorsport.seFör första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.

I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.

Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...

Publicerad: 2025-09-21 12:40:55


Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
© emotorsport.seRally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...

Publicerad: 2025-09-21 11:24:10


Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
© Helin Motorsport.Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...

Publicerad: 2025-09-21 10:40:29


Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
© Arvid Carlsson Motorsport.Martins Sesks dominerade Lettiska Rally Cesis fram till slutet, en avåkning grusade segerfirande där istället Karl Martin Volve i Skoda Fabia Proto stod överst på pallen. Betydligt tätare om segern efter att Sesks försvann, 14 sekunder till Ralfs Sirmacis i en vässad Mitsubishi Lancer Evo 8. Ännu et...

Publicerad: 2025-09-21 09:40:30


Tidigare nyheter:
Foto från TV-Svängen.
Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
Pettersson snabbast uppför Falerumsbacken.
B-förare i 2wd snabbast totalt i Rikspokalen.
Startskott för Rally Sweden 2026 - ansökan för sträckor lämnades i veckan.
Rikspokal, TV-Sväng, Wez-Mek och Mjölkpallspokal bland rallyna att följa - Resultat, Radio och tracking.
Sesks leder Rally Cesis - Carlsson 3:e 2wd totalt.
Stjärnorna samlas för McRae Rally Challenge - familjen McRae, Blomqvist och Solberg bland gästerna.
Missa inte Enköpings 100-års jubiluem, 4,5 mil över åtta sträckor i Hundraåringen!
Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.