|
 Intresset stort för Sandells nya bil. PRESSRELEASE
Patrik Sandell är nyss hemkommen från Frankrike efter den officella pressvisningen av Renaults nya Clio R3. Under två dagar har den internationella pressen fått se och provåka den nya tävlingsbilen.
”Intresset är riktigt stort med bra uppslutning av medier från hela Europa, både tidningar och tv-kanaler. Många trodde nog att det var en Grupp N-bil de skulle få möta men upptäckte att det är en fullfjädrad Grupp A-bil. Och otroligt lättkörd, det var nog det vanligaste omdömet” berättar Patrik Sandell.
Målet med den nya modellen är att utveckla en bil med samma prestanda som en Super 1600-bil men till halva priset. Och man verkar ha lyckats. Där de tidigare bilarna kostar ca 500 Euro per mil i drift är kostnaden för den nya R3-bilen ungefär 250 Euro per mil.
Konceptet är efterfrågat på marknaden. Totalt sålde Renault ca 90 ex av sin Super 1600-modell mellan 2002 och 2006, vilket är fler än några andra bilmärken lyckades med. Men redan innan Sandell begick världspremiär i R3an i Rally Norway för några veckor sedan var 55 bilar beställda.
”Flera av journalisterna pratar om detta som rallysportens framtid. Nu går det att få en riktigt racerbil men för halva pengen. Det kommer att bli mycket lättare för unga talanger att ta sig upp till Junior VM-nivå” säger Sandell.
I år tävlar bilen tillsammans med Super 1600-bilarna i Juniorklassen i Rally-VM men från nästa år blir det en egen tävlingsklass.
Efter en deltävling ligger Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson tvåa i tabellen. Nästa deltävling i är Rally Portugal, 30 mars till 1 april.
Fakta om bilen:
Kaross
Typ: Plåtchassi med förstärkningar och skyddsbur från Matter.
Motor
Monteringssätt: Tvärställd.
Typ: Renault F4R RS - 4 cylindrar, 16 ventiler - 1998cc.
Borrning x slaglängd: 82,7 x 93mm.
Motor elektronik och tändning: Magneti-Marelli styrsystem - SRT Elektronikbox.
Effekt: 170kW (230bhp) vid 7,800rpm.
Max vridmoment: 245Nm vid 5,400rpm.
Maxvarv: 7,800rpm.
Transmission
Typ: Framhjulsdrift.
Växellåda: Sadev sexväxlad sekventiell + backväxel.
Växellådsmekanism: Joystick monterad intill ratten.
Diffbroms: ZF lamelldiff.
Koppling: Mekanisk enskivig.
Hjulupphängning
Fram: Pseudo-McPherson med Öhlins justerbara stördämpare, Masselin fjädrar.
Bak: Delad bakaxel med Öhlins justerbara stördämpare, Masselin fjädrar.
Bromsar
Fram: Ventilerade skivor, ¤330mm (asfalt) och ¤275mm (grus). Brembo fyrkolvsok.
Bak: Oventilerad skiva ¤274mm med Brembo tvåkolvsok.
Handbroms: Hydraulisk.
Hjul
Fälgar: Aluminium 7x17" (asfalt), 16x5,5 (snö) och 6x15" på (grus).
Däck: Michelin 19/62-17 (asfalt), 16/65-16 (snö) och 17/65-15 (grus).
Dimensioner, vikt och övriga specifikationer
Längd: 3,986mm.
Bredd: 2,020mm.
Höjd: 1,480mm.
Hjulbas: 2,585mm.
Spårvidd fram/bak: 1,560-1,541mm.
Tankrymd: 55 liter.
Vikt: 1,080kg.
» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Sprinttjuren på gång i Bäckefors, publiktips inför lördagens tävling.
Sprinttjuren arrangeras av oss i Dals MK Rally på lördag. Första bil lämnar huvudstart 12:00 som är vid Facklan i Bäckefors invid väg 172 där även HQ o Serviceområdet är beläget.
Vi kör en specialsträcka på 9,3km två gånger. Sträckan har inte körts ofta i modern tid och innehåller de mesta man ka...Publicerad: 2025-09-22 10:49:14
Lennstrand snabbast uppför Falerumsbackens Lagtävling.
22 tävlande i sju klasser när Falerumsbacken Lagtävling kördes under söndagen, då tre åk uppför den 1,2km långa grusbacken. Tre olika snabbaste ekipage i omgångarna, Andreas Ekström, Thomas Lennstrand och Jimmy Ekström vann åken.
Totalt efter de tre omgångarna stod Lennstrand överst med Jimmy och...Publicerad: 2025-09-22 09:02:41
Så gick det i TEAB Racet. TEAB Racet hos Orust BSK, trots tunt startfält valde klubben att köra, det blev åtta startande som fick köra klubbens båda sträckor fyra gånger. Heidi Ryrlén snabbast med Ford Fiesta Rally3 och vann 11 sekunder före Bjarne Rutgersson i trimmad BMW.
Totaltrea Urban Andersson likt vinnaren med 4wd....Publicerad: 2025-09-22 05:57:11
Norbergs Hyttsväng, anmälan stänger måndag kväll.
På lördag körs Hyttsvängen när Norbergs MC satsar på rally igen. En lokal rallysprint med en asfaltsträcka på 2,5 km och en grussträcka på 2,8 km, de båda sträckorna körs 3 gånger med en totallängd på 67 km för tävlingen.
- Anmälan till för Hyttsvängen stänger måndag kväll klockan 18:00, just n...Publicerad: 2025-09-21 22:25:05
Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas
Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...Publicerad: 2025-09-21 16:34:38
Foto från TV-Svängen.
Sex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...Publicerad: 2025-09-21 15:03:17
Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
För första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.
I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.
Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...Publicerad: 2025-09-21 12:40:55
Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
Rally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...Publicerad: 2025-09-21 11:24:10
Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...Publicerad: 2025-09-21 10:40:29
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Martins Sesks dominerade Lettiska Rally Cesis fram till slutet, en avåkning grusade segerfirande där istället Karl Martin Volve i Skoda Fabia Proto stod överst på pallen. Betydligt tätare om segern efter att Sesks försvann, 14 sekunder till Ralfs Sirmacis i en vässad Mitsubishi Lancer Evo 8. Ännu et...Publicerad: 2025-09-21 09:40:30
|
| |