NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Evo-Challenge.se
© Evo-Challenge.se
Jimmy Joge leder från start till mål.
Joge tog hem första segern i Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Deltävling 1, LBC Ruschen Rally – 8 mars 2008

* Jimmy Joge leder från start till mål
* Ericsson tar en säker andra plats
* Weng gör en sen uppkörning och når tredje platsen
* De tävlande njuter av utmärkta förhållanden för en snötävling


Jimmy Joge och hans kartläsare Mikael Johansson vann den allra första deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge som hölls i Sverige denna helg. LBC Ruschen Rally som arrangerades i Lima nära skidorten Sälen. Efter att ha lett ända från start så slutade de 54,1 sek före Jonas Ericsson/John Stigh som kom tvåa, som i sin tur var 27,8 sek före Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson som kom trea.

LBC Ruschen är en av de mest populära rallytävlingarna i Sverige och detta år deltog över 240 bilar, varav 8 st var deltagare i Evolution Challenge, den enda serien för Grupp N Lancer Evolutions. Det är ett av de sista vinterrallyn i Sverige och det erbjöd 100 km istäckta vägar, uppdelade på fem specialsträckor.

Joge var snabbast av Evo Challenge-deltagarna på den första sträckan, 26 sek före Ericsson, som var lite förvånad över att han var så långt efter ledaren. Tvärtemot var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog nöjda över att bara vara 11 sek efter Ericsson eftersom detta var deras första snörally någonsin och första gången i deras Mitsubitshi.

Den första servicen för dagen följde efter SS1, där alla EVO Challenge-tävlande rapporterade att vägförhållandena var utmärkta och därför, roliga att köra.

Specialsträcka två, den kortaste sträckan av rallyt på 11,5 km följdes av den längsta, 39,5 km genom Mosätra. Fastän topplaceringarna var de samma när bilarna anlände till den andra servicen hade flera förare massor att berätta.

Joge hade hittat, vad han trodde var ett transmissions problem som gjorde att hans bil reagerade olika i högersvängar och därför orsakade ett besök i diket på SS3. Ericsson/ Magnusson körde fortfarande bra men fjärdeplacerade Joakim Borg/Lill-Erik Gustavsson medgav att de hade kört lite för fort, i kampen för att hänga med ledarna, och var frustrerade efter att ha gjort några misstag.

På femte plats låg det norska teamet Kenneth Jonsrød/Anders Wangen. Trots att de var nöjda med sin insats, tappade de tid på SS2 när deras intercom slutade fungera och sen, på SS3 råkade de ut för en sprucken bromsskiva. Inte långt efter på sjätte plats, ökade Weng farten och förberedde sig för att köra ännu snabbare på de två avslutande sträckorna. Joachim Carlström/Jörgen Norman förstörde vad som såg ut att bli en bra sträcka med en sladd på SS2 och de tappade över en minut innan de kom igång igen. Mikael Gustavsson tappade tvåan och fyrans växel, i bilen som han endast kört några hundra meter med innan tävlingen.

Till de två sista specialsträckorna slog vädret om och temperaturen steg några grader, snön började sakta smälta men som tur var, inte tillräckligt för att påverka Evo Challenge-deltagarna.
För att ta sig igenom de resterande sträckorna utan några incidenter körde Joge mer försiktigt vilket tillät Weng att uppnå den snabbaste tiden för Evo Challenge på SS4 och Jonsrød fick den snabbaste tiden på SS5. Hur som helst, den svenska mästaren 2006 hade gjort tillräckligt och korsade mållinjen för att bli den allra första vinnaren av Swedish Evolution Challenge, där han slutade tvåa i Grupp N och hamnade på en total sjätteplats.

”Jag är väldigt nöjd med att ha vunnit den första deltävlingen av Evolution Challenge i Sverige”, sa Joge. ”Det här var första gången jag deltog i detta rally och det var roligt. Jag ser nu fram emot att få göra några små justeringar på bilen som gör att den ska gå ännu snabbare, och få göra om detta på den andra deltävlingen.”

Trots flera försök, kunde inte Ericsson ta ifatt tidsskillnaden fram till Joge och han slutade tvåa, medan Wengs körning de två sista sträckorna räckte fram till en tredje plats, bara 6,6 sek före Magnusson, som fick erfara att hans däck förlorade fästet mot slutet av tävlingen och han var förstås besviken över att ha tappat pallplaceringen.

Borg hade tur som slutade femma efter det att en bil träffade hans Evo på vägsträckan tillbaka till målet. Jonsrød var nöjd med sin insats, första säsongen i en Mitsubishi, och slutade sexa. Carlström var också nöjd med sin insats på de två sista specialsträckorna men var också orolig för att hans motor tappade kraft på slutet, medan Gustavsson var glad att över huvud taget ha tagit sig i mål efter att han varit tvungen att reparera sin trasiga växellåda.

Den andra deltävlingen av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge i Sverige hålls den 19 april på Kong Christian Race i Kristanstad där arrangörerna förväntar sig att deltagarantalet ökar till tvåsiffrigt.

2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden är sponsrad av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson 1:00:09.8
2 Jonas Ericsson (/ John Stigh 1:01:03.9
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:01:31.7
4 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:01:38.3
5 Joachim Borg(Järfälla)/Lill-Erik Gustavsson (Örebro) 1:01:42.7
6 Kenneth Jonsrød (Sperrebotn)/Anders Wangen 1:01:47.3
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norma (Torsäs) 1:04:03.3
8 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 1:08:23.3

Ställningen i mästerskapet
Förare Poäng
1 Jimmy Joge 12
2 Jonas Ericsson 10
3 Hans-Erik Weng 8
4 Andreas Magnusson 7
5 Joachim Borg 6
6 Kenneth Jonsrød 5
7 Joachim Carlström 4
8 Mikael Gustafsson 3

Kartläsare
1 Mikael Johansson 12
2 John Stigh 10
3 Anders Fredriksson 8
4 Henrik Hulterskog 7
5 Lill-Erik Gustavsson 6
6 Jorgen Norman 5
7 Ola Persson 4


» Pressrelease från Swedish Evo Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Sprinttjuren på gång i Bäckefors, publiktips inför lördagens tävling.
© emotorsport.seSprinttjuren arrangeras av oss i Dals MK Rally på lördag. Första bil lämnar huvudstart 12:00 som är vid Facklan i Bäckefors invid väg 172 där även HQ o Serviceområdet är beläget.

Vi kör en specialsträcka på 9,3km två gånger. Sträckan har inte körts ofta i modern tid och innehåller de mesta man ka...

Publicerad: 2025-09-22 10:49:14


Lennstrand snabbast uppför Falerumsbackens Lagtävling.
© emotorsport.se22 tävlande i sju klasser när Falerumsbacken Lagtävling kördes under söndagen, då tre åk uppför den 1,2km långa grusbacken. Tre olika snabbaste ekipage i omgångarna, Andreas Ekström, Thomas Lennstrand och Jimmy Ekström vann åken.

Totalt efter de tre omgångarna stod Lennstrand överst med Jimmy och...

Publicerad: 2025-09-22 09:02:41


Så gick det i TEAB Racet.
TEAB Racet hos Orust BSK, trots tunt startfält valde klubben att köra, det blev åtta startande som fick köra klubbens båda sträckor fyra gånger. Heidi Ryrlén snabbast med Ford Fiesta Rally3 och vann 11 sekunder före Bjarne Rutgersson i trimmad BMW.

Totaltrea Urban Andersson likt vinnaren med 4wd....

Publicerad: 2025-09-22 05:57:11


Norbergs Hyttsväng, anmälan stänger måndag kväll.
© emotorsport.sePå lördag körs Hyttsvängen när Norbergs MC satsar på rally igen. En lokal rallysprint med en asfaltsträcka på 2,5 km och en grussträcka på 2,8 km, de båda sträckorna körs 3 gånger med en totallängd på 67 km för tävlingen.
- Anmälan till för Hyttsvängen stänger måndag kväll klockan 18:00, just n...

Publicerad: 2025-09-21 22:25:05


Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
© Enköpings MK.Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas

Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...

Publicerad: 2025-09-21 16:34:38


Foto från TV-Svängen.
© emotorsport.seSex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...

Publicerad: 2025-09-21 15:03:17


Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
© emotorsport.seFör första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.

I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.

Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...

Publicerad: 2025-09-21 12:40:55


Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
© emotorsport.seRally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...

Publicerad: 2025-09-21 11:24:10


Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
© Helin Motorsport.Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...

Publicerad: 2025-09-21 10:40:29


Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
© Arvid Carlsson Motorsport.Martins Sesks dominerade Lettiska Rally Cesis fram till slutet, en avåkning grusade segerfirande där istället Karl Martin Volve i Skoda Fabia Proto stod överst på pallen. Betydligt tätare om segern efter att Sesks försvann, 14 sekunder till Ralfs Sirmacis i en vässad Mitsubishi Lancer Evo 8. Ännu et...

Publicerad: 2025-09-21 09:40:30


Tidigare nyheter:
Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
Pettersson snabbast uppför Falerumsbacken.
B-förare i 2wd snabbast totalt i Rikspokalen.
Startskott för Rally Sweden 2026 - ansökan för sträckor lämnades i veckan.
Rikspokal, TV-Sväng, Wez-Mek och Mjölkpallspokal bland rallyna att följa - Resultat, Radio och tracking.
Sesks leder Rally Cesis - Carlsson 3:e 2wd totalt.
Stjärnorna samlas för McRae Rally Challenge - familjen McRae, Blomqvist och Solberg bland gästerna.
Missa inte Enköpings 100-års jubiluem, 4,5 mil över åtta sträckor i Hundraåringen!
Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.
Dubbla race uppför Falerumsbacken i helgen - 70 bilar i lördagens tävling.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.