|
 Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM. PRESSRELEASE
Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.
Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?
– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.
Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.
Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.
– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.
Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?
– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.
Tim Lagerstam i lägre elitklass.
Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.
– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.
Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.
– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.
Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.
Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.
I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.
– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.
Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.
På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.
– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.
Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.
Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2021-08-16 19:04:13
|
|
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!
I helgen går den näst sista deltävlingen i Rally SM av stapeln, det är dags för Snapphanerallyt i Hässleholm! Patrik Hallberg är på plats och för första gången rattar han en VW Polo GTI R5 i Internationella 4WD, med stöd av GK Doors Team Sweden.
Efter att ha tagit andraplats i rallysprinten under...Publicerad: 2025-08-07 21:52:30
Amerikanskt besök för kommande LightOn Rallyt - Sandell favorit.
Den 16:e augusti körs LightOn Rallyt hos Jämtlands MK, tävling ingående i Hälsingeserien med två sträckor som går dubbelt, 41km special väntar.
Ett 30-tal anmälda ekipage just nu, favorit om segern väntas hemmasonen Patrik Sandell bli i Skoda Fabia R5:an, han ska försvara fjolårets seger med Henr...Publicerad: 2025-08-07 10:55:40
VEC skapar magi tillsammans med er, kalender 2026 & 2027.
Kommande 2 år kommer bli magiska med alla de förberedelser som redan nu börjar landa, Det ni ser nedan är de grön markerade signade men fortfarande detaljer som skall landa. De andra icke grön markerade har vi långt gångna diskussioner tillsammans. Denna cupen skall bli den cup där du tveklöst får u...Publicerad: 2025-08-07 09:04:40
Back SM i Bydalsfjällen, 60 rallyåkare till start.
Back SM kör på med två deltävlingar i Jämtland, nu Bydalsfjällen Up Hill Race som går med en deltävling per dag hos arrangerande VMT Jämtland. Närmare 100 åkare varav nästan 60 rallyekipage genom fyra klasser.
Största rallyklass är trimmat 2wd med 25 åkare där Hampus Karlsson, Johan Eriksson, Mik...Publicerad: 2025-08-07 06:02:03
Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
Patrik Flodin och Göran Bergsten är tillbaka till Snapphanerallyt i Hässleholm där rally-SM körs under fredag och lördag. I det här rallyt har de haft rejäl fart genom åren och 2020 blev de sensationellt totaltvåa med Volvon.
– Jag ser verkligen fram emot rallyt. Hässleholm brukar bjuda på rikt...Publicerad: 2025-08-06 14:53:02
Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
Efter ett sommaruppehåll sedan Royal Rally i Karlstad i maj, är det dags att inleda upploppet av Rally-SM 2025 genom klassiska Snapphanerallyt i Hässleholm.
Den skånska rallyklassikern körs fredag till lördag den 8–9 augusti med 12 specialsträckor, där jakten på SM-medaljerna intensifieras.
Fr...Publicerad: 2025-08-06 10:24:54
1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
1300 Rallycup kör på, årets femte av totalt sju deltävlingar avverkades i Kullingstrofén under lördagen i en för cupen krävande deltävling.
Nu är de tävlande hemma i garagen och preparerar inför avslutningen, närmast för cupen HEAT / Rally Bergslagen där Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS arr...Publicerad: 2025-08-06 09:04:26
Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
Årets säsong av Svenska RallyCupen har två deltävlingar kvar, nu är det dags att lägga nästa års kalender. Arrangörer söker tävlingar för fullt inför 2026 hos distrikten och några intresserade klubbar har redan hört av sig till oss.
Grunden är som alltid en god spridning över grussäsongen, gärna ...Publicerad: 2025-08-06 06:01:43
Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.
- Med lite mer än en vecka kvar av anmälningstiden har vi passerat 80 anmälda vilket vi tycker är väldigt roligt, inleder Kim Gustafsson Westlund, tävlingsledare hos SMK Eksjö för Ekrundan som arrangeras 23:e augusti.
Ekrundan ingår i Smålands DM, Östergötlands DM och E-Cupen - körs med en...Publicerad: 2025-08-05 11:45:55
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
Var du med under 70-talet? Då var en topptrimmad Volvo 142:a många rallyförares största dröm. Och nu har Jan Carlsson dammat av och dragit igång sin klenod. Bäst av allt, den kommer visas upp vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås under konstrundan Ljusstråk den 6–7 september! Javisst, det var den...Publicerad: 2025-08-05 08:57:48
|
| |