NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
I en nyutvecklad BMW 1M kommer Drive VXO Motorsport till våren.

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
Spännande bil, en ny modell för grupp H klassen.

© Drive VXO Motorsport
© Drive VXO Motorsport
TIll South Swedish Rally hoppas man ha den nya bilen redo för tävlande.
Drive VXO presenterar nyutvecklad BMW med svenska leverantörer för moderna bränslen.
PRESSRELEASE

DRIVE VXO presenterar sitt senaste projekt: en BMW 1M Coupe som byggs med 1,6 l turbomotor enligt Svenska Bilsportförbundets nationella reglemente för rally och som dessutom utvecklas för att testa fram nya moderna bränslen.

Made by Swedes - för en fortsatt starkt svensk motorsportindustri och rallykultur
En målsättning med projektet har varit att främja den svenska motorsportindustrin eftersom den är en viktig del av den unika svenska rallykulturen.

- Vi vill bidra till att det utvecklas och byggs fler rallybilar i Sverige enligt vårt nationella reglemente och med svenska komponenter, kunskap och teknologi, säger Hans Bååth ägare av DRIVE VXO,

Bilen, baserad på en BMW 1M Coupe, byggs i linje med förbundets målsättning att introducera nyare bilmodeller i den nationella klassen GrHB. Den följer förbundets senaste säkerhetsstandards och med så mycket svenska komponenter och leverantörer som möjligt.

Växjö, Kil, Säffle och Göteborg
Växjöbaserade DRIVE VXO har lämnat huvudansvaret för projektet till TechPro i Kil som också står för design och utveckling av chassit. Drivlinan levereras av Unic i Säffle. Göteborgsföretaget Even Engineering ligger bakom bilens 1,6 liters turbomotor, motorstyrning och elektronik för att möjliggöra test, utvärdering och optimering för moderna bränslen.

- När Bilsportförbundet 2018 öppnade upp för nyare nationellt homologerade bilar med det nya reglementet GrHB var det ett viktigt steg för att säkerställa att den nationella klassen som är stöttepelaren i svensk rallysport fortsätter utvecklas, säger Mikael Gustavsson ägare av TechPro. som fortsätter,

- Det finns en skaparglädje och kunskap att ta vara på i Sverige. Alla vill, och kan inte, köpa fabriksbilar från England, Frankrike eller Tjeckien. Vi har en unik tradition av att utveckla komponenter och bygga tävlingsbilar i Sverige och den är värd att bevara och lotsa in våra ungdomar i. Det har ett stort värde när sporten fostrar inte bara förare och co-drivers utan även mekaniker och ingenjörer.

Pure Rally. No Compromises. Projekt för moderna bränslen inom rally
Ett viktigt syfte med projektet är att testa fram nya moderna bränslen som kan göra motorsporten mer oberoende och framtidssäkrad utan att göra avkall på de sportsliga värdena eller publikens upplevelse.

- Vår ambition är att i detta projekt bidra till övergången till moderna bränslen i rallysporten, och visa att det är möjligt att förena högpresterande motorsport och förbränningsmotorer med hållbarhet, fortsätter Hans Bååth.

Elbilar är viktiga men inte lösningen på alla transportbehov
- Övergången till elbilar är en viktig del i omställning av samhället men det är inte en lösning på alla transportbehov. fortsätter Hans Bååth, som redan 2017 initierade projektet E-PWR som startskottet för det som 2023 blir världens första nationella elektriska racingmästerskap, STCC, fortsätter:

- Rallysporten är ett exempel på bilkörning där elbilar inte är optimalt. Rally är en unik form av motorsport som till skillnad mot tex STCC avgörs på specialsträckor längs skogs- och grusvägar, med långa transporter däremellan. På så sätt representerar rallysporten transportbehoven på landsbygden med långa avstånd och begränsad infrastruktur. Om vi vill att hela Sverige ska leva måste vi utveckla lösningar som gör det möjligt i samband med omställningen till ett mer hållbart och självförsörjande land med minskat beroende av energi från exempelvis krigförande länder.

Motorsport som drivkraft för utveckling
- Vi inom motorsporten har ett stort ansvar för att driva utvecklingen framåt, säger Hans Bååth, grundare av DRIVE VXO och initiativtagare till projektet, backspeglar, skivbromsar och säkerhetsbälten är alla produkter av motorsport. När vi nu befinner oss mitt i en stor förändring av hur samhället skall tillgodose sitt energibehov ska vi vara i frontlinjen och bidra, både för sportens, men också för samhällets skull. Det är inom motorsporten bilar och förare utsätts för de största utmaningarna, därför lämpar sig motorsporten för att driva utveckling.

Clean Driving. No Compromises. För moderna bränslen i samhället
Det är inte enbart inom motorsporten som behovet av moderna bränslen är stort. Klimatfrågor och det internationella säkerhetsläget innebär att det finns ett stort behov av moderna bränslen där Sverige som land kan minska sitt internationella beroende. DRIVE VXO arbetar med både trafiksäkerhets- och hållbarhetsfrågor för sina kunder och där ingår projektet Clean Driving. No Compromises. med syftet att bidra till ökad användning av moderna bränslen utan att kompromissa med produktivitet och arbetsmiljö.

Förberedelser norr om Polcirkeln och intresse från grannländer
Som ett led i projektet deltog DRIVE VXO Motorsport 2022 i Arctic Rally i norra Finland. Ett långt rally norr om polcirkeln upp mot ryska gränsen.

- Då gjorde vi det med traditionella bränslen men vår målsättning är att göra om det med moderna bränslen berättar Andreas Sigfridsson teamkoordinator i DRIVE VXO Motorsport, det är en rejäl utmaning även med beprövad teknik med tanke på de långa avstånden och de låga temperaturerna en bra bit under 30 minusgrader.. Genom att vi genomfört tävlingen en gång vet vi vad som väntar och kan förbereda oss för det.

- Vi upplever också ett stort intresse från våra grannländer och i takt med att projektet utvecklas kommer vi att tävla utomlands för att sprida våra erfarenheter.

Stort intresse från Bilsportförbundet
För det svenska bilsportförbundet Svensk Bilsport är arbetet med hållbarhet centralt och förbundets miljösamordnare Mikael Norén ser positivt på initiativet från DRIVE VXO:

- Svensk Bilsport har länge arbetat hårt med miljöfrågorna. Hållbarhetsarbetet är även beroende av medlemmars goda exempel. Därför är DRIVE VXOs initiativ både intressant och viktigt. Det är viktigt att vi delar erfarenheter med varandra. Vårt gemensamma mål är att säkerställa att motorsporten kan fortsätta utvecklas i takt med samhället i övrigt och driva en grön teknikutveckling. Motorsport ses glädjande nog allt mer som en resurs i samhället socialt, men vi har exempelvis även påvisat att aktiva motorbanor bidrar till ökad artrikedom och projekt har fått naturvårdsbidrag från kommuner och länsstyrelser.

Premiär i maj
Bilen beräknas vara redo för test och tävling under våren, med planerad SM-premiär i South Swedish Rally 18-20 maj.

- Vi är glada över att kunna presentera det här projektet och ser fram emot att börja testa och tävla med bilen under 2023. Vår målsättning är att i takt med projektets utveckling arbeta med hela vårt team för en minskad miljöpåverkan och i ett längre perspektiv bidra till säkerställa sportens utveckling, avslutar Hans Bååth.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-03-07 21:33:27






Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
© emotorsport.sePatrik Flodin och Göran Bergsten är tillbaka till Snapphanerallyt i Hässleholm där rally-SM körs under fredag och lördag. I det här rallyt har de haft rejäl fart genom åren och 2020 blev de sensationellt totaltvåa med Volvon.
Jag ser verkligen fram emot rallyt. Hässleholm brukar bjuda på rikt...

Publicerad: 2025-08-06 14:53:02


Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
© Niklas Falk/Svensk BilsportEfter ett sommaruppehåll sedan Royal Rally i Karlstad i maj, är det dags att inleda upploppet av Rally-SM 2025 genom klassiska Snapphanerallyt i Hässleholm.

Den skånska rallyklassikern körs fredag till lördag den 8–9 augusti med 12 specialsträckor, där jakten på SM-medaljerna intensifieras.

Fr...

Publicerad: 2025-08-06 10:24:54


1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
© emotorsport.se1300 Rallycup kör på, årets femte av totalt sju deltävlingar avverkades i Kullingstrofén under lördagen i en för cupen krävande deltävling.

Nu är de tävlande hemma i garagen och preparerar inför avslutningen, närmast för cupen HEAT / Rally Bergslagen där Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS arr...

Publicerad: 2025-08-06 09:04:26


Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
© emotorsport.seÅrets säsong av Svenska RallyCupen har två deltävlingar kvar, nu är det dags att lägga nästa års kalender. Arrangörer söker tävlingar för fullt inför 2026 hos distrikten och några intresserade klubbar har redan hört av sig till oss.

Grunden är som alltid en god spridning över grussäsongen, gärna ...

Publicerad: 2025-08-06 06:01:43


Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.
© Kim Gustafsson Westlund.- Med lite mer än en vecka kvar av anmälningstiden har vi passerat 80 anmälda vilket vi tycker är väldigt roligt, inleder Kim Gustafsson Westlund, tävlingsledare hos SMK Eksjö för Ekrundan som arrangeras 23:e augusti.

Ekrundan ingår i Smålands DM, Östergötlands DM och E-Cupen - körs med en...

Publicerad: 2025-08-05 11:45:55


”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
© Nils-Brage Pettersson.Var du med under 70-talet? Då var en topptrimmad Volvo 142:a många rallyförares största dröm. Och nu har Jan Carlsson dammat av och dragit igång sin klenod. Bäst av allt, den kommer visas upp vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås under konstrundan Ljusstråk den 6–7 september! Javisst, det var den...

Publicerad: 2025-08-05 08:57:48


Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
© Toyota Gazoo Racing.Den 12 till 15 februari blir det en ny rallyfest i Västerbotten. Då körs Rally Sweden 2026. Ännu en gång står Umeå som centralort när VM-kalenderns enda vinterrally ska avgöras.
För många av VM-förarna är det exotiskt att komma till Sverige och köra ett rally mitt i vintern på is och snö. Och ...

Publicerad: 2025-08-05 06:02:32


48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
© Oliver Solberg Rally.Efter helgens besök i Finland för WRC serien drar man nu iväg på flera längre resor, Paraguay närmast på schemat 28-31:e augusti där ikväll anmälningslistan släpptes för Ueno Rally del Paraguay.

Toyota först ut med tre bilar.
48 ekipage varav 45 tävlar om VM poäng, 10 bilar först ut för R...

Publicerad: 2025-08-04 20:09:20


47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
© emotorsport.seEfter semesterlugn för ERC-serien så är det nu dags för start i Tjeckien med Barum Czech Rally Zlin 15-17:e augusti. Rallyt är också näst sista deltävling i Junior ERC serien där vi ser Calle Carlberg i bra läge överst i tabellen inför Tjeckien. Ikväll släppte arrangören anmälningslistan som visar p...

Publicerad: 2025-08-04 18:14:39


1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
© emotorsport.seSamtidigt som världsstjärnor som Rovanperä, Ogier och Neuville kör VM-kalenderns häftigaste tävling det finska VM rallyt på klassiska sträckor så som Päijälä och Leustu så kör Sveriges Sukkahjältar Kullingstrofén.

Efter ett långt tävlingsuppehåll på två och en halv månad så var det hög tid för a...

Publicerad: 2025-08-04 18:05:54


Tidigare nyheter:
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
Mille Johansson fortsatt tvåa i Junior-VM efter utmanande tävling i Finland.
WRC tabellerna efter Secto Rally Finland!
Solberg leder fortfarande WRC2 mästerskapet efter Rally Finland.
Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg.
Griebel vann Rallye ADAC Mittelrhein, tuff helg för Andervang.
Foto från Kullingstrofén.
Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC.
Fullträff för Toyota på hemmaplan - Seger för Kalle, fem bilar i topp - dubbelseger i WRC2.
Nydén körde hem Kullingstrofén - tredje deltävling för Svenska RallyCupen.
Två vändor på Ouninpohja avslutar Secto Rally Finland.
Nydén totalvinner Kullingstrofén - en av många vinnare.
Fem Toyota i toppen av Secto Rally Finland - tungt för Mille i Junior WRC.
Fyra sträckor kvar av lördagen i Secto Rally Finland.
Kullingstrofén, Sprincupen, ADAC Mittelrhein och Rally Finland att följa under lördagen.
Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.