NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.
Jonas Kruse summerar vintern och siktar framåt med Rally SM.
Kruses SM-krönika, vintern och framåt.
PRESSRELEASE

Sandviken.
Sandvikens tävling kan sammanfattas med ett ord: Succé! Tävlingsledaren, legenden Kalle Andersson, tillsammans med de fantastiska funktionärerna och tävlingsledningen, genomförde en tuff, bra och betydelsefull tävling.

Banan, som utformats av Markku Kangas, var riktigt snabb. Det krävdes att man var morgonpigg... SS1 med en snitthastighet på 127 km/h, SS2 126 km/h och SS3 129 km/h. Detta noterades förstås i domarrapporten.

Rally ska vara snabbt, men också säkert. FIA inför en hastighetsspärr till nästa års Rally1-bilar, eftersom de anser att bilarna är för snabba helt enkelt. Min åsikt är att vi bör ha snabba deltävlingar, men på rätt sätt, inte bara långa raksträckor utan sträckor som är tekniska men ändå snabba, vilket var fallet i Sandviken.

Det är viktigt att ha en kombination av både snabba och tekniska sträckor, eftersom en SM-förare bör kunna bemästra alla typer av vägar.

Säkerhetsarbetet.
Säkerheten i rally är något jag har varit inne på tidigare. Rally är inte en ofarlig sport, därför är det extremt viktigt att detta arbete ständigt drivs framåt. Målet är att ha en grupp som ansvarar för allt säkerhetsarbete på ett systematiskt och samordnat sätt så vi lär oss av det som sker och förebygger att olyckor sker. Det pågår ett ständigt säkerhetsarbete i VM och det ska vi dra nytta av i både SM och på lokal nivå men vi måste också jobba med våra egna frågor. Jag är otålig men tillsammans med Stygruppen och övriga inom förbundet ska vi stärka säkerhetsarbetet. Den som tävlar, är funktionär eller publik i rally i Sverige ska kunna veta att det sker på säkrast möjliga sätt.

Målbild och strategi för Rally-SM framåt.
Styrgruppen under ledning av Hans Bååth har nyligen avslutat steg ett i vårt långsiktiga arbete för framtidens Rally-SM. Vad är målbilden för Rally-SM? Hans har intervjuat ett 30-tal personer som är i, har varit, eller är utanför sporten och sammanställt ett förslag som täcker in ett stort antal områden. Från antal SM-medaljer och tekniskt reglemente, till mediearbete och säkerhets-/hållbarhetsfrågor och mycket mer. Detta för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning och skapa en bild av var Rally-SM bör vara om tre till fem år. Detta har presenterats för förbundsstyrelsen som stöder denna målbild! Nu fortsätter arbetet med att prioritera, strukturera genomförandet och ta fram en budget.

Självklart kommer detta att skickas ut på remiss till Rally-SMs intressenter, bland annat genom det nybildade tävlanderådet och det blivande arrangörsrådet.

Tävlanderådet.
Mikael Johansson blir den som kommer att leda arbetet i tävlanderådet. Han arbetar numera som rektor i Ludvika och har haft stora fackliga uppdrag. Många av oss vet att Micke har varit kartläsare åt flertalet förare i cirka 93 år... Han har tackat ja till uppdraget med en stor portion glädje och inspiration, vilket känns mycket bra! Han var en av flera som ni aktiva föreslog till uppdraget. Inom ramen för detta uppdrag kommer han också att bli medlem i styrgruppen för att kunna föra fram de tävlandes perspektiv. Micke har skissat på hur han vill forma tävlandegruppen och kommer redan inom några dagar att presentera detta för er aktiva tävlande i Rally-SM.

Arrangörsråd.
Ett arrangörsråd börjar också som sagt att formas. Arbetet med rådet leds av Hampus "Jutarn" Juteryd, tävlingsledare för Rally Nyköping, och Patrik Persson, tidigare SRM och nu i styrgruppen. De båda råden kommer att ha inflytande över besluten som fattas av styrgruppen, och känna att de kan påverka Rally-SM, få insikt i alla relevanta frågor, öppenhet, ni vet, tillsammans och ärlighet... Båda råden kommer att få viktiga frågor på bordet snart...

Däckekonomi.
En av dessa är enhetsdäck för Rally-SM. En het fråga, jag vet. Men vi vill lyfta detta för att utvärdera om det är en bra väg att gå. Kanske redan till nästa säsong? Just kostnaden för däcken är kanske den hetaste debatten just nu. Däcken är för dyra helt enkelt. Därför vill se vad vi kan göra för att sänka kostnaderna. Jag har pratat med alla däckleverantörer som har vinter- och sommardäck. De har fått visionen och flera har återkopplat med hur de tycker att ett anbud/upphandling ska gå till. Vi håller precis nu på att utforma detta för utskick nästa vecka, och målet är beslut i mars.

Viktigast är att de tävlande får en bättre däckekonomi! Vi kommer väga in allt, pris, däckets andrahandsvärde, prestanda, hållbarhet, servicen osv. Vi kommer göra denna upphandling transparent. Pengarna som kommer in till Svensk Bilsport kommer att fördelas tillbaka till att stärka mästerskapet, ALLA ska tycka detta är bra! Kanske inte de leverantörer som inte får uppdraget, tyvärr.

Våra planer sträcker sig även till att ha en cup med samma enhetsdäck. Cuptävlingarna ska helst ligga ca. 2 veckor före varje SM-tävling, gärna med rekognosering och en dags tävlande för att fungera som test och uppvärmning inför SM. Kontakter har tagits med flera av de befintliga cuper som finns.

Juniorer.
Ett område jag brinner starkt för för är juniorerna i SM. Vi måste hitta ett sätt att verkligen satsa på dem. Det står högt på min och Styrgruppens lista. Mer om detta och hur arbetet fortskrider kommer.

Även detta är en fråga kommer att hamna på tävlande- och arrangörsrådens respektive bord ganska snart, för att få deras syn på frågan.

Arrangörer och kalender.
Avslutningsvis hade vi ett arrangörsmöte under förra veckan. Hela 21 arrangörer deltog i mötet, där förutsättningarna, framtiden för de som vill arrangera och vart vi vill med SM presenterades. De som vill arrangera SM kommer att träffa styrgruppen inom max tre veckor, för att börja planera en kalender för tre år framåt. Målet är att presentera den i maj. Många visade intresse innan mötet, hoppas de är det även efter...

En arrangör har med största tydlighet meddelat att den bestämt sig för att den SKA arrangera -26! Jag skulle säga en ny-gammal arrangör som senast gjorde en riktigt bra SM-tävling...

Samtidigt jobbas det vidare med regeländringar, små redan till sommartävlingarna, men framför allt inför framtiden.

Just nu.
Vi jobbar också på en lösning där vårt arbete skall bli enkelt att följa och där det även ska vara enkelt att ställa frågor och lämna förslag. Detta för att vi blir så transparenta och lättillgängliga som möjligt.

En sammanställning och analys börjar bli klar efter vintern och sju-millimeters dubbens påverkan på allt och alla. Vi kommer att samlas för ett möte om någon vecka för att slutföra detta arbete. Rapport kommer!

Arbetet med att utveckla tv-sändningarna pågår. Ny teknik som kan ge nya möjligheter är på gång, naturligtvis intressant, men som vanligt styr pengarna. Jag kommer att jobba för att lösa så att de ekonomiska möjligheterna finns för att lägga ut magasin utanför betalväggen. Målet är att behålla samma leverantör som räddade oss till Sandviken, grymt duktiga, men även här handlar det om pengar.

Visst var det ett bra magasin efter Sandviken?
Peter Lindqvist, marknadschef på Svensk Bilsport, arbetar på en presentation av Rally Sweden och Rally SM för att erbjuda partners möjligheten att synas, agera och aktivera sig på båda våra starka rally-arenor. Vi arbetar med partners som redan är med men kommer också söka nya samarbetspartners som kan vara med och finansiera. Detta är för mig förstås ett viktigt och prioriterat arbete!


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-03-06 18:16:50






Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
© emotorsport.sePatrik Flodin och Göran Bergsten är tillbaka till Snapphanerallyt i Hässleholm där rally-SM körs under fredag och lördag. I det här rallyt har de haft rejäl fart genom åren och 2020 blev de sensationellt totaltvåa med Volvon.
Jag ser verkligen fram emot rallyt. Hässleholm brukar bjuda på rikt...

Publicerad: 2025-08-06 14:53:02


Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
© Niklas Falk/Svensk BilsportEfter ett sommaruppehåll sedan Royal Rally i Karlstad i maj, är det dags att inleda upploppet av Rally-SM 2025 genom klassiska Snapphanerallyt i Hässleholm.

Den skånska rallyklassikern körs fredag till lördag den 8–9 augusti med 12 specialsträckor, där jakten på SM-medaljerna intensifieras.

Fr...

Publicerad: 2025-08-06 10:24:54


1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
© emotorsport.se1300 Rallycup kör på, årets femte av totalt sju deltävlingar avverkades i Kullingstrofén under lördagen i en för cupen krävande deltävling.

Nu är de tävlande hemma i garagen och preparerar inför avslutningen, närmast för cupen HEAT / Rally Bergslagen där Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS arr...

Publicerad: 2025-08-06 09:04:26


Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
© emotorsport.seÅrets säsong av Svenska RallyCupen har två deltävlingar kvar, nu är det dags att lägga nästa års kalender. Arrangörer söker tävlingar för fullt inför 2026 hos distrikten och några intresserade klubbar har redan hört av sig till oss.

Grunden är som alltid en god spridning över grussäsongen, gärna ...

Publicerad: 2025-08-06 06:01:43


Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.
© Kim Gustafsson Westlund.- Med lite mer än en vecka kvar av anmälningstiden har vi passerat 80 anmälda vilket vi tycker är väldigt roligt, inleder Kim Gustafsson Westlund, tävlingsledare hos SMK Eksjö för Ekrundan som arrangeras 23:e augusti.

Ekrundan ingår i Smålands DM, Östergötlands DM och E-Cupen - körs med en...

Publicerad: 2025-08-05 11:45:55


”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
© Nils-Brage Pettersson.Var du med under 70-talet? Då var en topptrimmad Volvo 142:a många rallyförares största dröm. Och nu har Jan Carlsson dammat av och dragit igång sin klenod. Bäst av allt, den kommer visas upp vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås under konstrundan Ljusstråk den 6–7 september! Javisst, det var den...

Publicerad: 2025-08-05 08:57:48


Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
© Toyota Gazoo Racing.Den 12 till 15 februari blir det en ny rallyfest i Västerbotten. Då körs Rally Sweden 2026. Ännu en gång står Umeå som centralort när VM-kalenderns enda vinterrally ska avgöras.
För många av VM-förarna är det exotiskt att komma till Sverige och köra ett rally mitt i vintern på is och snö. Och ...

Publicerad: 2025-08-05 06:02:32


48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
© Oliver Solberg Rally.Efter helgens besök i Finland för WRC serien drar man nu iväg på flera längre resor, Paraguay närmast på schemat 28-31:e augusti där ikväll anmälningslistan släpptes för Ueno Rally del Paraguay.

Toyota först ut med tre bilar.
48 ekipage varav 45 tävlar om VM poäng, 10 bilar först ut för R...

Publicerad: 2025-08-04 20:09:20


47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
© emotorsport.seEfter semesterlugn för ERC-serien så är det nu dags för start i Tjeckien med Barum Czech Rally Zlin 15-17:e augusti. Rallyt är också näst sista deltävling i Junior ERC serien där vi ser Calle Carlberg i bra läge överst i tabellen inför Tjeckien. Ikväll släppte arrangören anmälningslistan som visar p...

Publicerad: 2025-08-04 18:14:39


1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
© emotorsport.seSamtidigt som världsstjärnor som Rovanperä, Ogier och Neuville kör VM-kalenderns häftigaste tävling det finska VM rallyt på klassiska sträckor så som Päijälä och Leustu så kör Sveriges Sukkahjältar Kullingstrofén.

Efter ett långt tävlingsuppehåll på två och en halv månad så var det hög tid för a...

Publicerad: 2025-08-04 18:05:54


Tidigare nyheter:
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
Mille Johansson fortsatt tvåa i Junior-VM efter utmanande tävling i Finland.
WRC tabellerna efter Secto Rally Finland!
Solberg leder fortfarande WRC2 mästerskapet efter Rally Finland.
Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg.
Griebel vann Rallye ADAC Mittelrhein, tuff helg för Andervang.
Foto från Kullingstrofén.
Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC.
Fullträff för Toyota på hemmaplan - Seger för Kalle, fem bilar i topp - dubbelseger i WRC2.
Nydén körde hem Kullingstrofén - tredje deltävling för Svenska RallyCupen.
Två vändor på Ouninpohja avslutar Secto Rally Finland.
Nydén totalvinner Kullingstrofén - en av många vinnare.
Fem Toyota i toppen av Secto Rally Finland - tungt för Mille i Junior WRC.
Fyra sträckor kvar av lördagen i Secto Rally Finland.
Kullingstrofén, Sprincupen, ADAC Mittelrhein och Rally Finland att följa under lördagen.
Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.