NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Rasmus Holm framför sin vinnande Volvo 940 grupp H. Att höra sången från en trimmad 940:e kan ge rysningar! Bor man i Hällefors så förpliktar det nästan, då Emil Karlsson inte längre bor kvar där.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som sagt, allt var inte guld och gröna skogar till att börja med. Rasmus fick lära sig den hårda vägen, men snart skulle resultaten komma! Öppningen i byggnaden bakom till höger är rallygaraget med lyft som Rasmus hyr tillsammans med några kamrater.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
När Rasmus öppnar huven så träder en riktig volvo-fyra på 2,5 l fram. Med dubbla Weber ger motorn bortåt 260 hk. Det ser väldigt fräscht ut, han har ordning på grejerna Rasmus. Är den konkurrenskraftig, frågar jag? – Ja, i C och B, men som A-förare saknas det 50 hk, säger han. Men ekonomin tillåter inte och jag tycker det är viktigt att satsa på väghållningen.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som B-förare ökade konkurrensen ett snäpp.
– Ja, det var ett helt annat tempo, märkte Rasmus. I handen delar av det trasiga bromsok-fästet bak som gjorde att han fick bryta Marknadsnatta förra året. Han låg då på en 2: a plats i svenska rallycupen 2WD trimmat som B-förare. Emil Karlsson har tillverkat ett nytt fäste åt mig, tack för det!
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.

Hällefors nästa! Den vi ska träffa nu är killen som alldeles nyss gift sig och är tvåbarnsfar. Med en väl kontrollerad sladd och vänster framhjulslyft, bäddade han för seger totalt i HMK:s sprintserie 2024 i B-2WD. Hans namn är Rasmus Holm och kör för Hällefors MK i en koboltblå Volvo 940 grupp H.

När jag hade åldern inne att vara kartläsare så köpte farsan en Volvo VOC:are, det var så det började.
Men jag tror han ångrar sig, det blev några dyra år, säger Rasmus och skrattar. Första tävlingen som kartläsare var 2012. Första tävlingen jag körde var i Eskilstuna hösten 2013, i gropen. De två första sträckorna gick bra, sedan hamnade vi på taket!
Jag fick en sladd och visste inte riktigt hur jag skulle reda ut det, minns Rasmus! Pappa sålde bilen som rullad.

Ny bil.
Jag fick en väldigt fin julklapp, en rallybil. Vi kom igång igen att åka tävling. Men jag var ju het på gröten och tyvärr slutade det med att vi tog en telefonstolpe i Laxårallyt. Bilen fick vi aldrig ordning på så den blev avyttrad. Skaffade ytterligare en 240 som vi åkte några tävlingar med. När man lyssnar så förstår man vilken rallyerfarenhet Rasmus tidigt skaffat sig. Allt tack vare sin snälla och förstående pappa, Per Kvarnström!

Satsade på Sverigeserien i Volvo 940 säsongen 2015.
Det var hård konkurrens, Elias Lundberg, Isac Nordström med flera. Jag gillade 940:n, det var Alf-Göran Hagelins jag åkte i. Tyckte den var stabil och lättkörd. Hur gick det?
- Jag tror jag blev trea efter Elias och Isac, men det hade varit roligare och vinna, säger Rasmus och skrattar.
Pappa har verkligen ställt upp och bidragit till mitt rallyintresse, men allt har en gräns! Jag skulle få börja finansiera själv och det var inte så lätt.

PG:s kartis Anders Fredriksson ifrågasatte.
Vi kom igång igen i en trimmad 240 jag köpt av Hasse Flodin i Motala. Den gick jättebra! I Götenerundan 2019 som C2WD kom Anders Fredriksson fram till mig inför sista sträckan. Han läste då åt Amund Skoglund.
- Varför klassar du inte upp dig, sa han. Vad menar du, svarade jag?
- Varför klassar du inte upp dig!
Det är ju första tävlingen jag åker i C, svarade jag.
- Nej, det är det inte alls! Så fort som ni åkt och vi inte hänger med, kan det inte vara det!
Jag hade Pontus Lönnström som kartläsare, han var superduktig. Rasmus slog på sista sträckan Emil Karlsson med två tiondelar och hade 12:e snabbast tid totalt av 202 startande.
- Men i Laxårallyt 2 veckor senare blev det skrot av bilen då jag bredsidade in i en stubbe, den bilen fick jag aldrig ordning på igen, tyvärr.

Full satsning på Svenska RallyCupen 2022.
Jag gjorde en bra affär med Jens Sjöström Malung och då blev det den här Volvo 940:n. Egentligen skulle vi satsa på J-SM med den, men så kom pandemin och det rann ut i sanden. Sedan blev jag för gammal! Men 2022 skulle resultaten komma i klass 2WD som C-förare! Seger i Jubileumssprinten Laxå, Noratrofén, Bresontrofén, Kullingstrofén, EMK-Kannan, och Rikspokalen. Andra plats i Kopparsvängen och i Laxårallyt. Rasmus vann Svenska RallyCupen C-förare trimmat av bara farten!

Lite besviken över säsongen 2023.
Målet var nu att vinna B-förare 2 WD. I Götenerundan blev vi 7:a, 15,9 sekunder upp till ettan. I Gästabudstrofén 3: a med 19,3 sekunder upp till seger. Det gick stadigt bättre och i Emiltrofén kom vi 2: a med 4,5 sekunder upp. Därefter EMK-Kannan, där lossade kardan fram efter SS1 och slog sönder golvet. Sist i Marknadsnatta gick fästet för bromsok bak av! Då var det kört. Jag slutade trea i klassen! När man sitter och lyssnar på Rasmus så här, känns det som om han inte riktigt förstår hur bra han är!

Stjärnkartläsaren Christian Ohlsson Forshaga MC.
Det var under en test vi träffades. Han hade ingen kartläsare och undrade om jag ville ställa upp i Götenerundan 2022. Jag visste vem han var, att han åkte snabbt. Jag kan säga att han kör bilen på attack. Han är en fantastisk chaufför, skicklig! Han åker brutalt, har högt tempo. Har lätt att få med sig farten ur alla kurvor. Han gör kurvan väldigt tidigt, han vrider upp mycket på sladd in i böjen, men i böjen har vi hjulen i drivspåren med full fart ut!

Rasmus har kapacitet.
Han är jätteduktig på att ta ut max av bilen, han har kanske inte den vassaste. Men har förmåga att krama ur allt. En styrka han har är då det inträffar något oförutsett, han slutar aldrig att köra bil.
Det var i Götenerundan förra året, han uppfattade inte att jag sa höger 2, utan trodde jag sa höger 5! På krönet la han i en högre växel. Jag ropade högt 2, 2! Snabbt växla han ner och full fart mot diket med baken och sidan av bilen i vallen. Vi hade lika gärna kunna rulla 15 varv där. Men han redde ut det!
Jag är mycket imponerad av Rasmus, stolt över att ha fått åka med honom, avslutar Christian Ohlsson med erfarenhet att ha kartläst över 250 tävlingar.

Rasmus tackar sponsorerna och Alexandra.
Uppemot 60 tävlingar har det blivit för Rasmus i Volvo de här åren, inte dåligt! Rasmus vill passa på och tacka sina sponsorer. Jag har fått hjälp med däck och bränsle. Utan den hjälpen hade det inte fungerat. Också min nyblivna fru Alexandra, som brukar läsa karta åt mig ibland. Utan hennes förståelse skulle det aldrig gå! Avslutningsvis säger Rasmus att tid och lust inte räcker till för tillfället, vilket man kan förstå. Men vi ska köra Koppartunnan, helgen före utställningen i Järnboås. Sen vet man aldrig …

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC och Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Rasmus Holm är ingen mekaniker.
- När jag får problem ringer jag Emil Karlsson. Han skruvar över telefon åt mig, han har lösningar på allt, mycket skicklig! Däremot är Rasmus en mycket snabb förare i sin koboltblå Volvo 940 grupp H.
- I snabba rallyn brukar jag hänga med bra, säger han! En lockande tanke att tänka skulle vara, om Rasmus hade 50 ytterligare hästar till sitt förfogande, eller hur?


Läs också:
»
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.

Publicerad: 2024-07-17 09:07:55






Sprinttjuren på gång i Bäckefors, publiktips inför lördagens tävling.
© emotorsport.seSprinttjuren arrangeras av oss i Dals MK Rally på lördag. Första bil lämnar huvudstart 12:00 som är vid Facklan i Bäckefors invid väg 172 där även HQ o Serviceområdet är beläget.

Vi kör en specialsträcka på 9,3km två gånger. Sträckan har inte körts ofta i modern tid och innehåller de mesta man ka...

Publicerad: 2025-09-22 10:49:14


Lennstrand snabbast uppför Falerumsbackens Lagtävling.
© emotorsport.se22 tävlande i sju klasser när Falerumsbacken Lagtävling kördes under söndagen, då tre åk uppför den 1,2km långa grusbacken. Tre olika snabbaste ekipage i omgångarna, Andreas Ekström, Thomas Lennstrand och Jimmy Ekström vann åken.

Totalt efter de tre omgångarna stod Lennstrand överst med Jimmy och...

Publicerad: 2025-09-22 09:02:41


Så gick det i TEAB Racet.
TEAB Racet hos Orust BSK, trots tunt startfält valde klubben att köra, det blev åtta startande som fick köra klubbens båda sträckor fyra gånger. Heidi Ryrlén snabbast med Ford Fiesta Rally3 och vann 11 sekunder före Bjarne Rutgersson i trimmad BMW.

Totaltrea Urban Andersson likt vinnaren med 4wd....

Publicerad: 2025-09-22 05:57:11


Norbergs Hyttsväng, anmälan stänger måndag kväll.
© emotorsport.sePå lördag körs Hyttsvängen när Norbergs MC satsar på rally igen. En lokal rallysprint med en asfaltsträcka på 2,5 km och en grussträcka på 2,8 km, de båda sträckorna körs 3 gånger med en totallängd på 67 km för tävlingen.
- Anmälan till för Hyttsvängen stänger måndag kväll klockan 18:00, just n...

Publicerad: 2025-09-21 22:25:05


Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
© Enköpings MK.Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas

Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...

Publicerad: 2025-09-21 16:34:38


Foto från TV-Svängen.
© emotorsport.seSex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...

Publicerad: 2025-09-21 15:03:17


Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
© emotorsport.seFör första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.

I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.

Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...

Publicerad: 2025-09-21 12:40:55


Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
© emotorsport.seRally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...

Publicerad: 2025-09-21 11:24:10


Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
© Helin Motorsport.Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...

Publicerad: 2025-09-21 10:40:29


Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
© Arvid Carlsson Motorsport.Martins Sesks dominerade Lettiska Rally Cesis fram till slutet, en avåkning grusade segerfirande där istället Karl Martin Volve i Skoda Fabia Proto stod överst på pallen. Betydligt tätare om segern efter att Sesks försvann, 14 sekunder till Ralfs Sirmacis i en vässad Mitsubishi Lancer Evo 8. Ännu et...

Publicerad: 2025-09-21 09:40:30


Tidigare nyheter:
Foto från TV-Svängen.
Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
Pettersson snabbast uppför Falerumsbacken.
B-förare i 2wd snabbast totalt i Rikspokalen.
Startskott för Rally Sweden 2026 - ansökan för sträckor lämnades i veckan.
Rikspokal, TV-Sväng, Wez-Mek och Mjölkpallspokal bland rallyna att följa - Resultat, Radio och tracking.
Sesks leder Rally Cesis - Carlsson 3:e 2wd totalt.
Stjärnorna samlas för McRae Rally Challenge - familjen McRae, Blomqvist och Solberg bland gästerna.
Missa inte Enköpings 100-års jubiluem, 4,5 mil över åtta sträckor i Hundraåringen!
Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.