NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Kartläsaren Jan Nilsson (t.v.) Kolsva MS och föraren Karl-Bertil Ling framför sin mäktiga Ford Falcon Futura Sprint. Det här är herrar som kan hantera en amerikanare med bravur på svenska skogsvägar. Bilen är ett riktigt raceråk topputrustad för rally och i ett närmaste nyskick!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Men det var egentligen i den här bilen allt startade i Klassiska Rallycupen. En Opel Rekord Coupé med rak sexa och trimmad av Sellholm. När Karl-Bertil vrider om nyckeln blir man förvånad av hur rapp den 6-cylindriga motorn låter vid gaspådrag! Det är inte så konstigt att rallyduon från Kolsva nått sådana framgångar!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Ford Falconen går som ett spjut och vridmomentet är enormt! Att tackla ett sådant här ekipage kräver sin förare, den saken är klar! Men enligt Karl-Bertil är det inga problem och Jan Nilsson nickar instämmande.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Att meka V8 eller rak sexa spelar ingen roll för den här mångkunniga rallybesättningen. Motorn i Falconen är på 4,7 liter och ger strax över 320 hk. De hävdar att driftsäkerheten är hög för såväl motor som bil.
”Konst & Rally” i Järnboås, 3:e rallyutställaren klar, en mullrande Ford rullar in.

Kolsva nästa! Det finns risk att tro åskan går uppe i Skogshyddan och mullret ekar mot Mutterberget helgen 7–8:e september i Järnboås! Nej, så är inte fallet. Det är ”bara” Karl-Bertil som vrider om nyckeln till sin rallyutrustade Ford Falcon Futura Sprint från 1964. Ägaren av Kolsva Rör kommer backa av kärran för att visa upp sitt mäktiga rallyåk för konst- och rallyintresserade under konstrundan Ljusstråk. Hans namn är Karl-Bertil Ling och kör för Kolsva MS.

Björn Waldegård besökte Kolsva MS 1964.
- Det var så mitt rallyintresse började, körde då en VW 1500 S.
Karl-Bertil fick körkort 1969, körde upp sig till B-förare i en Amazon grupp 2-trimmad. Lumpen kom emellan, men snart var han igång. Därefter blev det mycket Opel och han har ”skrotat” ett antal Opel Rally Kadetter. Men nu har det varit Ford Falcon Futura Sprint som gällt de senaste åren.

Varför Klassiska Rallycupen.
- Det var Anders Oscarsson och Jan-Olov Blixt som tyckte jag skulle börja, säger Karl-Bertil.
Det var i den svarta Coupén, jag köpte den av Bengt Nilsson i Skåne. Jag var upp till ”Lången” i Grängesberg för att bromsa den. Då gick kamaxeln av, eller drevet till fördelaren. Jag rustade upp motorn, borrade blocket, Sellholm tog fram en kamaxel, slipade toppen och fräschade upp allt. Sen blev det fart i bilen! Den ger ungefär 150 hk+.

Skinnskattebergsrallyt 1999.
Undertecknad med Gunnar Englund som kartläsare undrade lite vilka de här var som dök upp i den svarta Rekorden? De körde dessutom fort! Vi fick samma sluttid, men på SS1 var de snabbare och kom därför före oss! När besvikelsen lagt sig, konstaterade vi att det var en snabb förare i en vass Rekord!

Han har ett bra tempo.
Svarar kartläsaren Jan Nilsson på frågan om varför Karl-Bertil kör så fort? Dessutom lite vinnarskalle. Han har åkt mycket, bra reaktionsförmåga. Själv har Karl-Bertil tänkt att går det bra i de tre första kurvorna, brukar det hålla i sig. Får man upp tempot, känner att man blir trygg med bilen, brukar det ge resultat! Sista tävlingen med Opeln blev Rikspokalen 2015.

Karl-Bertil ville åka V8.
Det började med att Per Göransson byggde en Falcon rallyutrustad och vi tyckte det såg kul ut. Vi åkte ner till Skåne och köpte en kaross. Jan Nilsson svetsade i en bur och arbetet tog fart. Men strax ringde Göransson och sa att han tänkte åka bana och hade därför ett förslag till Karl-Bertil. Vi byter bil, du får min färdiga rallybil så tar jag din kaross, men jag svarade.
- Hur mycket får jag emellan, men då la han på luren! Men vi kom överens.

Zabra-rallyt 2016 första tävling med V8:an.
Det gick bra, vi slog Stig Blomqvist på sista sträckan också han i en Ford Falcon. Vad sa han då?
- Du måste gilla stora bilar.
Det var en bra start i den nya bilen och nästa tävling blev Violenrallyt. Där kom man på fjärde plats av 19 startande i Appendix K. Nästa tävling var Midnattssolsrallyt och där var man två startande i klassen. Karl-Bertil och Stig Blomqvist. Stig slog Karl-Bertil med 20.8 sekunder efter 19 genomförda sträckor.

V8:an en grym skapelse.
Karossen är försedd med plastskärmar fram, motorhuv och baklucka. Samt sidorutor, bakruta av plast. Med sina 320 hk+ går kraften vidare via en tätstegad 4-växlad låda till den diffade bakaxeln med utv. 3,89. Det ger då en toppfart på ca. 185 km/h vid 6000 r/m. Det här är en grym skapelse med sina 1340 kg i vikt! Vekast på bilen är annars framvagnen. Om du flyger så landar du på framhjulen oftast, bärarmarna tar stryk. Framfjädern är också fäst i övre bärarmen. Jag kör med Toe 2 mm ut, den styr in så bra i kurvan då. Kortare styrväxel på 3,75. Det går nästan hela tiden på 3:an och 4:ans växel på sträckorna.

Amerikanare och Ferrari i Järnboås.
Tyvärr så gick min bror Ingemar Pettersson 85 år bort i våras. Han tillbringade några tidiga år av sitt liv i Gammelhyttan. Han berättade att det tävlades om vem som kunde köra sträckan Järnboås och Hjulsjö på snabbast tid! Det skulle ha varit med amerikanare. Själv har jag ett annat minne i baksätet på mina föräldrars bil. På väg fram till den branta Skräddarbacken upp till Skogshyddan. Innan vid gården till vänster stod en knallröd tävlingsbil Ferrari sportvagn. Förare ska ha varit John Kvarnström. Detta tidigt 60-tal?

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC, Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H och Karl-Bertil Lings mullrande Ford Falcon Futura Sprint.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Karl-Bertil är inte bara en snabb förare och en kompetent mekaniker. Under många år var han även engagerad i styrelsen för Rallyklassikerna. Men planerna nu är att komma igång med åkandet igen. Då med den svarta Opel Rekorden. Det var ju så det började. Vi får se, kanske blir det någon tävling redan i höst, avslutar Karl-Bertil Ling. Det var trevligt att komma på besök, tack!


Läs också:
»
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.
» ”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.

Publicerad: 2024-07-24 09:08:23






Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
© emotorsport.sePatrik Flodin och Göran Bergsten är tillbaka till Snapphanerallyt i Hässleholm där rally-SM körs under fredag och lördag. I det här rallyt har de haft rejäl fart genom åren och 2020 blev de sensationellt totaltvåa med Volvon.
Jag ser verkligen fram emot rallyt. Hässleholm brukar bjuda på rikt...

Publicerad: 2025-08-06 14:53:02


Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
© Niklas Falk/Svensk BilsportEfter ett sommaruppehåll sedan Royal Rally i Karlstad i maj, är det dags att inleda upploppet av Rally-SM 2025 genom klassiska Snapphanerallyt i Hässleholm.

Den skånska rallyklassikern körs fredag till lördag den 8–9 augusti med 12 specialsträckor, där jakten på SM-medaljerna intensifieras.

Fr...

Publicerad: 2025-08-06 10:24:54


1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
© emotorsport.se1300 Rallycup kör på, årets femte av totalt sju deltävlingar avverkades i Kullingstrofén under lördagen i en för cupen krävande deltävling.

Nu är de tävlande hemma i garagen och preparerar inför avslutningen, närmast för cupen HEAT / Rally Bergslagen där Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS arr...

Publicerad: 2025-08-06 09:04:26


Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
© emotorsport.seÅrets säsong av Svenska RallyCupen har två deltävlingar kvar, nu är det dags att lägga nästa års kalender. Arrangörer söker tävlingar för fullt inför 2026 hos distrikten och några intresserade klubbar har redan hört av sig till oss.

Grunden är som alltid en god spridning över grussäsongen, gärna ...

Publicerad: 2025-08-06 06:01:43


Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.
© Kim Gustafsson Westlund.- Med lite mer än en vecka kvar av anmälningstiden har vi passerat 80 anmälda vilket vi tycker är väldigt roligt, inleder Kim Gustafsson Westlund, tävlingsledare hos SMK Eksjö för Ekrundan som arrangeras 23:e augusti.

Ekrundan ingår i Smålands DM, Östergötlands DM och E-Cupen - körs med en...

Publicerad: 2025-08-05 11:45:55


”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
© Nils-Brage Pettersson.Var du med under 70-talet? Då var en topptrimmad Volvo 142:a många rallyförares största dröm. Och nu har Jan Carlsson dammat av och dragit igång sin klenod. Bäst av allt, den kommer visas upp vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås under konstrundan Ljusstråk den 6–7 september! Javisst, det var den...

Publicerad: 2025-08-05 08:57:48


Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
© Toyota Gazoo Racing.Den 12 till 15 februari blir det en ny rallyfest i Västerbotten. Då körs Rally Sweden 2026. Ännu en gång står Umeå som centralort när VM-kalenderns enda vinterrally ska avgöras.
För många av VM-förarna är det exotiskt att komma till Sverige och köra ett rally mitt i vintern på is och snö. Och ...

Publicerad: 2025-08-05 06:02:32


48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
© Oliver Solberg Rally.Efter helgens besök i Finland för WRC serien drar man nu iväg på flera längre resor, Paraguay närmast på schemat 28-31:e augusti där ikväll anmälningslistan släpptes för Ueno Rally del Paraguay.

Toyota först ut med tre bilar.
48 ekipage varav 45 tävlar om VM poäng, 10 bilar först ut för R...

Publicerad: 2025-08-04 20:09:20


47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
© emotorsport.seEfter semesterlugn för ERC-serien så är det nu dags för start i Tjeckien med Barum Czech Rally Zlin 15-17:e augusti. Rallyt är också näst sista deltävling i Junior ERC serien där vi ser Calle Carlberg i bra läge överst i tabellen inför Tjeckien. Ikväll släppte arrangören anmälningslistan som visar p...

Publicerad: 2025-08-04 18:14:39


1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
© emotorsport.seSamtidigt som världsstjärnor som Rovanperä, Ogier och Neuville kör VM-kalenderns häftigaste tävling det finska VM rallyt på klassiska sträckor så som Päijälä och Leustu så kör Sveriges Sukkahjältar Kullingstrofén.

Efter ett långt tävlingsuppehåll på två och en halv månad så var det hög tid för a...

Publicerad: 2025-08-04 18:05:54


Tidigare nyheter:
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
Mille Johansson fortsatt tvåa i Junior-VM efter utmanande tävling i Finland.
WRC tabellerna efter Secto Rally Finland!
Solberg leder fortfarande WRC2 mästerskapet efter Rally Finland.
Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg.
Griebel vann Rallye ADAC Mittelrhein, tuff helg för Andervang.
Foto från Kullingstrofén.
Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC.
Fullträff för Toyota på hemmaplan - Seger för Kalle, fem bilar i topp - dubbelseger i WRC2.
Nydén körde hem Kullingstrofén - tredje deltävling för Svenska RallyCupen.
Två vändor på Ouninpohja avslutar Secto Rally Finland.
Nydén totalvinner Kullingstrofén - en av många vinnare.
Fem Toyota i toppen av Secto Rally Finland - tungt för Mille i Junior WRC.
Fyra sträckor kvar av lördagen i Secto Rally Finland.
Kullingstrofén, Sprincupen, ADAC Mittelrhein och Rally Finland att följa under lördagen.
Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.