NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Niklas Falk/Svensk Bilsport
© Niklas Falk/Svensk Bilsport
Madicken Swärdh leder JSM Standard.
Rally-SM lyfter Junior-SM med treårig satsning på större startfält.
PRESSRELEASE

Svensk Bilsport storsatsar på juniorerna i Rally-SM, och gör en nysatsning för att lyfta Junior-SM under säsongerna 2025-27. Fokus ligger på att skapa förutsättningar för ett stort startfält i en stenhård tävlingsmiljö där talang, seriöst och hårt arbete i kombination med samarbete och stöd ska ge ett lyft för det viktigaste svensk rallysport har: Juniorerna.

Visionen är att skapa ett JSM med stora startfält och stenhård konkurrens baserat på rimliga kostnader, enkel teknik och en kultur av samarbete vid sidan av tävlandet.

Satsningen på Junior-SM (JSM) är minst treårig, med målet att ha minst 25 startande som kör hela mästerskapet, helst redan 2025 men åtminstone 2026-2027.

Förarnas ålder i JSM är 18 år, till och med det kalenderår de fyller 24 år.

Nyckelfokus: Sportsliga och ekonomiska förutsättningar
För att säkerställa att så många som möjligt kan delta, kommer klass Standard att utgöra den enda klassen för juniorer i JSM. Standardklassen, där man tävlar med Homologerade Grupp F-bilar, är en plattform med:
- Överkomliga bilkostnader: Fler har råd att köpa eller bygga en bil, och krascha den utan att riskera att hamna i stora ekonomiska svårigheter under lång tid.
- Hanterbara driftskostnader: Det är ekonomiskt möjligt för fler att underhålla och tävla.
- Enkelhet och tillgänglighet: Bilarna kräver inte specialkunskap eller specialdelar för att tävla. De kan byggas och underhållas utan unika komponenter från specifika tillverkare.

Lockande prispengar och förmåner.
För att göra mästerskapet än mer attraktivt, erbjuder Junior-SM:
- Prispengar: Storleken på prispotten beror på antalet deltagare. Vid ett fullt startfält kommer juniorerna tävla om en prispott på minst 200.000 kr.
- Utbildningar och tester: De som kör hela mästerskapet ges möjligheter att delta i gemensamma utbildningar och tester.
- Media- och PR-paket: Varje tävlande i mästerskapet får en dedikerad möjlighet att visa upp sig genom ett media- och PR-paket.

Inga hinder för juniorer att tävla i befintliga bilar.
Förare som tävlar i trimmade bilar i 2WD-klassen kommer inte kunna tävla om medaljer i JSM, utan tävlar då i Rally-SM. JSM-medaljerna, och programmet med stöd för juniorer, riktas till tävlande med standardbilar.

Trimmade tvåhjulsdrivna bilar är häftiga och uppskattas av många. Men en snabb Grupp H- eller R-bil kostar idag flera hundratusen kronor, och har många dyra komponenter som kräver regelbundet underhåll för att undvika kostsamma reparationer. För att fler unga förare ska få chansen att tävla i SM redan i tidig ålder, ligger fokus i JSM framöver på den kostnadseffektiva och förhållandevis enkla standardklassen Grupp F.

En kultur av sammanhållning och konkurrens.
Visionen för det "nya" JSM bygger på tanken om samarbete och ömsesidigt erfarenhetsutbyte vid sidan om tävlingarna. Svensk Bilsport och Styrgruppen för Rally-SM strävar efter att utveckla en stark "vi-kultur" bland juniorerna, samtidigt som stenhård konkurrens under tävlingarna uppmuntras. Denna unika kombination av sammanhållning och konkurrens kommer att öka våra juniorers styrka och konkurrenskraft på den internationella arenan.

Hans Bååth, medlem i Styrgruppen för Rally-SM, säger:
"Styrgruppens beslut baseras på det faktum att alldeles för få juniorer satsar på JSM. Vi vill skapa ett JSM där så många som möjligt får chansen att visa sin snabbhet och sin talang. För det krävs en kostnadsnivå som inte bara några få klarar av att finansiera."

"Efter 35 år som amatörförare och 15 års arbete inom professionell motorsport har jag sett många satsa stora pengar i hopp om att skapa resultat, bli upptäckta och etablera sig internationellt som betalda förare. Tyvärr ser inte motorsporten ut på det sättet. Det är ytterst få som kör gratis eller får betalt för att tävla. De allra flesta drar ihop varenda krona till sitt tävlande. I det perspektivet vill vi se fler som slåss om JSM-medaljerna. För att fler ska ha råd krävs lägre kostnader."

"I det nya JSM kommer talang och hårt arbete att belönas, inte ekonomiska resurser. Klass Standard blir då rätt för JSM. Det går att bygga en vinnarbil för mindre än 150.000 kr. och då har du i princip en Grupp H-bil förutom drivlina, bromsar och fjädring för en halv miljon. Dessa bilar möjliggör tävlande utan stora ekonomiska risker och utan dyra eller svårfunna komponenter."

"Grupp F innebär att fler kan tävla utan ständig oro för karriär och privatekonomi. Det är bilar som gör det möjligt att tävla ofta och på så sätt få många mil i kroppen. Våra internationellt framgångsrika förare har ofta kommit via enklare bilar som folkrace och VOC."

Uppdaterade regler och information kommer att publiceras under hösten. Men redan nu är det hög tid att fixa bil och resurser för att tävla i Junior-SM 2025.


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-08-06 10:45:26






Sprinttjuren på gång i Bäckefors, publiktips inför lördagens tävling.
© emotorsport.seSprinttjuren arrangeras av oss i Dals MK Rally på lördag. Första bil lämnar huvudstart 12:00 som är vid Facklan i Bäckefors invid väg 172 där även HQ o Serviceområdet är beläget.

Vi kör en specialsträcka på 9,3km två gånger. Sträckan har inte körts ofta i modern tid och innehåller de mesta man ka...

Publicerad: 2025-09-22 10:49:14


Lennstrand snabbast uppför Falerumsbackens Lagtävling.
© emotorsport.se22 tävlande i sju klasser när Falerumsbacken Lagtävling kördes under söndagen, då tre åk uppför den 1,2km långa grusbacken. Tre olika snabbaste ekipage i omgångarna, Andreas Ekström, Thomas Lennstrand och Jimmy Ekström vann åken.

Totalt efter de tre omgångarna stod Lennstrand överst med Jimmy och...

Publicerad: 2025-09-22 09:02:41


Så gick det i TEAB Racet.
TEAB Racet hos Orust BSK, trots tunt startfält valde klubben att köra, det blev åtta startande som fick köra klubbens båda sträckor fyra gånger. Heidi Ryrlén snabbast med Ford Fiesta Rally3 och vann 11 sekunder före Bjarne Rutgersson i trimmad BMW.

Totaltrea Urban Andersson likt vinnaren med 4wd....

Publicerad: 2025-09-22 05:57:11


Norbergs Hyttsväng, anmälan stänger måndag kväll.
© emotorsport.sePå lördag körs Hyttsvängen när Norbergs MC satsar på rally igen. En lokal rallysprint med en asfaltsträcka på 2,5 km och en grussträcka på 2,8 km, de båda sträckorna körs 3 gånger med en totallängd på 67 km för tävlingen.
- Anmälan till för Hyttsvängen stänger måndag kväll klockan 18:00, just n...

Publicerad: 2025-09-21 22:25:05


Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
© Enköpings MK.Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas

Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...

Publicerad: 2025-09-21 16:34:38


Foto från TV-Svängen.
© emotorsport.seSex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...

Publicerad: 2025-09-21 15:03:17


Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
© emotorsport.seFör första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.

I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.

Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...

Publicerad: 2025-09-21 12:40:55


Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
© emotorsport.seRally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...

Publicerad: 2025-09-21 11:24:10


Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
© Helin Motorsport.Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...

Publicerad: 2025-09-21 10:40:29


Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
© Arvid Carlsson Motorsport.Martins Sesks dominerade Lettiska Rally Cesis fram till slutet, en avåkning grusade segerfirande där istället Karl Martin Volve i Skoda Fabia Proto stod överst på pallen. Betydligt tätare om segern efter att Sesks försvann, 14 sekunder till Ralfs Sirmacis i en vässad Mitsubishi Lancer Evo 8. Ännu et...

Publicerad: 2025-09-21 09:40:30


Tidigare nyheter:
Foto från TV-Svängen.
Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
Pettersson snabbast uppför Falerumsbacken.
B-förare i 2wd snabbast totalt i Rikspokalen.
Startskott för Rally Sweden 2026 - ansökan för sträckor lämnades i veckan.
Rikspokal, TV-Sväng, Wez-Mek och Mjölkpallspokal bland rallyna att följa - Resultat, Radio och tracking.
Sesks leder Rally Cesis - Carlsson 3:e 2wd totalt.
Stjärnorna samlas för McRae Rally Challenge - familjen McRae, Blomqvist och Solberg bland gästerna.
Missa inte Enköpings 100-års jubiluem, 4,5 mil över åtta sträckor i Hundraåringen!
Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.