NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Calle och Jörgen körde starkt i årets Spanska EM start, tar andraplatsen med vidare i mästerskapet.

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Asfalt och fina vyer där rallyt kördes under helgen, Calle snabbast på de flesta sträckorna i Junior EM klassen.

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Tvåa på pallen i årets EM debut bakom hemmaföraren Sergi Perez och före Estländaren Jaspar Vaher..
Calle Carlberg med ny succe i Rally-EM - summerar Rally Sierra Morena.
PRESSRELEASE

Den svenske rallytalangen Calle Carlberg har fått en lovande start på Rally-EM 2025. Efter att nyligen ha förlängt sitt fabrikskontrakt med Opel Motorsport, visade Carlberg prov på sin potential under säsongens inledande tävling i spanska Cordoba under helgen.

Upptakten till EM-säsongen skedde med en imponerande seger i en uppvärmningstävling i USA, där Carlberg och hans team dominerade samtliga specialsträckor och säkrade segern med en marginal på hela sju minuter.

De krävande spanska asfaltsvägarna, belägna drygt en timme norr om Malaga, utgjorde kulissen för en intensiv tre-dagars tävling över 20 mil. Konkurrensen i Junior-EM 2025 är rekordstark, med inte mindre än 22 hungriga talanger från hela Europa redo att kämpa om de åtråvärda poängen.

Tävlingen inleddes med en spektakulär stadssträcka i hjärtat av Cordoba. Den snäva och tekniska banan visade sig vara en utmaning för de framhjulsdrivna Rally4-bilarna. Carlberg kommenterade inledningen:

"Vi var medvetna om att stadssträckan skulle bli tuff under rekognoseringen. För att vara ärlig ifrågasatte jag banläggningen. Med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift har man möjligheten att sladda genom kurvorna, men våra framhjulsdrivna bilar har det betydligt svårare i de tvära hårnålskurvorna. Tyvärr blev det precis så, och jag tvingades backa, vilket kostade oss 13 sekunder direkt. Ingen optimal start, och jag tror bara en handfull förare klarade sträckan utan problem. Rally handlar om att hantera utmaningar, men när majoriteten av startfältet har svårigheter bör man kanske se över bansträckningen inför framtiden."

Trots den tuffa starten visade Carlberg prov på fighting spirit under lördagens etapper på mer traditionella rallyvägar. Med imponerande fem av sex möjliga sträcksegrar klättrade han upp till en andraplats, bakom den lokala föraren Sergi Perez. Perez, med tre tidigare starter i tävlingen, hade en betydande fördel av sin lokalkännedom. Carlberg lyckades dock, med en välbalanserad bil, sätta press på spanjoren.

"Jag var osäker på hur vi skulle stå oss mot konkurrenterna. Perez har en stor fördel av sin erfarenhet av vägarna, vilket ger honom en klar bild av var man kan hålla full gas. Vi var dock fast beslutna att inte ge honom en enkel match. Jag var otroligt glad över att vinna fem av sex sträckor, även om det var med minsta möjliga marginal. Det handlade om tiondelar gentemot Perez, vilket gjorde att vi gick in i söndagen med nästan identiska tider."

Söndagsmorgonen bjöd på en oväntad vändning då Sergi Perez tilldelades ett tidstillägg på 30 sekunder för sen ankomst till en tidskontroll.

"I rally är tidhållningen mellan sträckorna kritisk, och förseningar resulterar i tidstillägg. Det spekulerades i att Perez hade värmt däcken för aggressivt och blivit stoppad av polisen, vilket ledde till förseningen. Ironiskt nog var vi själva nära att drabbas av samma sak när vi, under tidspress, körde om en bil som försökte släppa förbi oss på transportsträckan mellan tävlingsetapperna och mötte polisen. Ett solklart misstag från min sida, och det resulterade i en rejäl böter, men det viktigaste var att vi hann till tidkontrollen i tid. Efter Perez straff tog vi ledningen med 25 sekunder och kunde fokusera på att minimera riskerna under söndagsförmiddagen. Till vår förvåning valde sedan den spanska organisationen att ta bort Perez tidstillägg. Jag fick ingen förklaring till beslutet, men det innebar att vi återigen låg tvåa, elva sekunder bakom spanjoren. Jag var naturligtvis frustrerad, men det fanns inget att göra åt saken. Vi behövde bara släppa alla spärrar och ge allt på de två avslutande sträckorna."

Och Carlberg gjorde just det. På den tolfte sträckan plockade han in fyra sekunder på Perez och var hela tolv sekunder snabbare än trean, Craigh Rahill. Inför den avslutande 12,4 kilometer långa "Ermitas-Trassierra", som sändes live på TV, stod det klart att EM-premiären skulle avgöras i en direkt duell mellan Sverige och Spanien. Perez startade sträckan med en marginal på 8,4 sekunder ner till Carlberg och tvingades vänta i mål på svenskens tid. Carlberg pressade sig till det yttersta och var vid mellantiderna fyra sekunder snabbare än Perez, men sträckan var inte tillräckligt lång. Med en sträckseger med fem sekunder fick Carlberg se sig besegrad med knappa 3,4 sekunder.

"Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Vi var så nära, men herregud! En andraplats efter en lokal förare som vi inte förväntade oss att kunna slå är ett fantastiskt resultat. Verkligen bra. Endast 3,4 sekunder från segern är otroligt lite i ett tre-dagars rally. Vi har gjort en grymt bra tävling och har all anledning att vara stolta. Man kanske kunde se besvikelsen i min målintervju, då alla känslor kom på en gång, men det viktigaste är att vi har med oss värdefulla poäng i mästerskapet. Jag vill också rikta ett stort tack till alla fantastiska svenska företag som stöttar vår satsning ute i Europa. Ekonomin är tuff som rallyförare, och deras stöd är ovärderligt och en stor del av vår framgång. Nu laddar vi om stenhårt inför Rally Ungern om drygt en månad."


» Pressrelease från Calle Carlberg.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2025-04-08 16:49:50






Reiersen bland de många Svenskarna till Norska Rally Grimstad.
© emotorsport.seDen 23:e augusti körs norska Rally Grimstad där KNA Aust-Agder står för arrangemanget, 10 specialsträckor på 75km helt på asfalt från Grimstad. Norska Mästerskapet och Volvo Euro Cup finns på plats i jakt på poäng.

Ordinarie anmälan stängde under lördagen men chansen att anmäla sig till förhöjd a...

Publicerad: 2025-08-11 06:02:25


GK Door Team Sweden, Dennis & Sunniva vinner – ökar SM-ledningen.
© GK Door Team Sweden.GK Door Team Sweden fick uppleva både jubel och motgångar under helgens Snapphanerallyt i Hässleholm.

I den internationella 4WD-klassen bjöd Dennis Rådström och Sunniva Rudi på en nervkittlande uppvisning. Inför den avslutande powerstage var marginalen till Kalle Gustafsson endast 0,3 sekunder – ...

Publicerad: 2025-08-10 19:16:21


Tobias snabbast från start till mål i Stieg Ekströms Minne.
© emotorsport.seUnder söndagen arrangerades Stieg Ekströms Minne av Teknis MC på Hallsbergs Motorstadion, allt överskott från tävlingen gick till Nyckelfondens cancerforskning. Tre åk på den 2,1km långa sträckan väntade under söndagen.

Tobias Pettersson och Hilmer Lindberg var vassast genom samtliga tre åk, Hilm...

Publicerad: 2025-08-10 17:01:18


Hallberg i topp under fredagen, tekniska problem förstörde lördagen i Snapphanerallyt.
© Patrik Hallberg Motorsport.Patrik Hallberg och John Stigh fick en riktigt fin start på fredagen med 4 av 4 sträcksegrar i Rally SM deltävlingen Snapphanerallyt. En go känsla som följde med in på lördagsförmiddagen.

På SS6, dagens andra sträcka, fick de dock problem med bilen efter ett lyft, något som orsakade att hela bile...

Publicerad: 2025-08-10 10:03:07


Hårda fighter och dramatiska avgöranden i Snapphanerallyt.
© VidhemMediaInternationella 4WD fick ett rafflande avgörande. Inför Power Stage Hovdala skiljde bara 0,3 sekunder mellan ledande Dennis Rådström/Sunniva Rudi och jagande Kalle Gustafsson/Tom Törngren. Rådström satte ner foten på sista sträckan och säkrade sin tredje seger för året med 6,0 sekunders marginal – e...

Publicerad: 2025-08-10 09:17:37


Malm toppade Augustisprinten.
© emotorsport.seAugustisprinten som tredje och näst sista deltävling i Eskilstuna Sprintcup hos just Eskilstuna MK, tre åk på den 2,2km långa sträckan inne på klubben område.
Dubbelt i topp för arrangörsklubben då Anton Malm tog segern före Pontus Florin, 2,1 sekund mellan dem. Tredjeplatsen för David Dannevall s...

Publicerad: 2025-08-10 07:35:33


Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
© PatrikFlodin.comPatrik Flodin och Göran Bergsten tog täten direkt i Snapphanerallyt och vann tio av elva sträcksegrar. Men två kilometer från mål på tolfte och avgörande sträckan tvingades de parkera.
En hållare innanför oljefiltret lossnade och tog med sig oljefiltret och därmed var rallyt över för vår del....

Publicerad: 2025-08-09 21:04:44


Liljegren och Larspers Standardvinnare i SM.
© emotorsport.seRobin Liljegren och Nathalie Nilsson i BMW tar hem Standardklassen efter ss11, klassen fick avsluta sin tävling efter den näst sista sträckan i KR Snapphanerallyt, årets näst sista Rally SM deltävling. Segern skrevs 15,9 sekunder före Arvid Larspers som var bäste Junior SM åkare. Daniel Suvala, Osca...

Publicerad: 2025-08-09 18:38:28


Rådström kör hem KR Snapphanerallyt - Peter och Simon andra vinnare.
© emotorsport.seDennis Rådström och Sunniva Rudi avslutade Rally SM deltävlingen KR Snapphanerallyt med 5,7 sekunders sträckseger före Kalle Gustafsson vilket gav seger med sex sekunder - tätt värre inför avslutningen på Hovdala med andra ord. 1:26 minut bakom är trean Kim Nydén.

I den Nationella 4wd klassen var...

Publicerad: 2025-08-09 16:51:44


Rådström, Grahn, Flodin och Liljegren SM-ledare efter ss8 i KR Snapphanerallyt.
© emotorsport.seSnabba vägar ger små tidsmarginaler, lördagens fyra första sträckor i KR Snapphanerallyt avverkat, Dennis Rådström i Toyota GR Yaris Rally2 uppe i topp efter Hovdala-sträckan där han smet förbi Kalle Gustafsson, 0,2 sekund mellan dem inför eftermiddagens etapp som är en andra vända på förmiddagens s...

Publicerad: 2025-08-09 12:28:42


Tidigare nyheter:
Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
Liljegren och Larspers Standardvinnare i SM.
Rådström kör hem KR Snapphanerallyt - Peter och Simon andra vinnare.
Rådström, Grahn, Flodin och Liljegren SM-ledare efter ss8 i KR Snapphanerallyt.
Rally i Hallsberg, Stieg Ekströms Minne under söndagen.
Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!
Amerikanskt besök för kommande LightOn Rallyt - Sandell favorit.
VEC skapar magi tillsammans med er, kalender 2026 & 2027.
Back SM i Bydalsfjällen, 60 rallyåkare till start.
Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.