|
 Hällbo premiärvinnare i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Markus Hällbo vinnare av årets första deltävling i svenska Mitsubishi-cupen.
* Jimmy Joge i klar ledning fram till sista sträckan, då motorn gav upp.
* Hans-Erik Wengs nya Evolution X gick som en klocka och han nådde slutmålet som andra man.
* Jocke Nyman tog sig i mål trots styrproblem och slutade trea.
Markus Hällbo och hans co-driver Lars Gustafsson vann premiären av årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, LBC-Ruschen den 7 mars. De övertog ledningen då Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades bryta med motorproblem på sista sträckan.
Limas tävling LBC-Ruschen, nära skidparadiset Sälen, ses som en av Sveriges mest populära vintertävlingar. Den bjuder på fina snövägar och lockade i år över 200 bilar totalt.
Tävlingen inledde också det andra året av den svenska serien för Grupp N Lancer Evolutions, och även om bara sex av de registrerade teamen kom till start, var det inte lätt att gå segrande ur striden.
Först ut av Evolution Challenge-ekipagen var fjolårets vinnare av LBC-Ruschen, Joge/Johansson, som efter 16 kilometers körning var endast 4,3 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Trea efter första sträckan var Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson, som var ytterligare 10 sekunder efter, och Jocke Nyman/Pär Almkvist fyra – missnöjda över att inte vara i ledning. Nyman är specialist på snö, men en snurrning kostades honom över 20 sekunder.
Vid första serviceuppehållet rapporterade de tävlande att det var halare och mer svårkört än de hade väntat sig. Redan här hade några varit i kontakt med snövallarna. Femteplacerade Joachim Carlström/Jörgen Norman åkte till och med av ett par gånger och lämnade delar efter sig i framfarten.
Men för Peter Eriksson/Per-Erik Svensson var problemen ändå större. Ett elfel gjorde att bilen inte varvade över 4000 varv.
De följande två sträckorna var dels tävlingens kortaste på 4,4 km, och dels den längsta på 39 km. Joge fortsatte dominera Evo Challenge med en felfri körning. Han var de facto snabbast i hela startfältet på SS2, och fjärde snabbaste bil på SS3, alltså före flera långt mer kraftfullare WRC-bilar.
Hällbo rapporterade att han gillade den långa sträckan, och lyckades stärka sin andraplats medan Weng fick värdefulla mil i sin nya Evo X.
Nyman försökte hämta in förlorad tid från första sträckan, men var inte helt nöjd med hur bilen styrde. Vilket gjorde att han förlorade självförtroende i de trånga partierna.
Carlström körde för att avancera, men istället åkte han av och fick ta hjälp av åskådare för att komma loss ur snön. Erikssons dag gick heller inte enligt ritningarna, utan elfelet fortsatte spöka.
Med en ledning på 30 sekunder i Evo Challenge, verkade Joge/Johansson gå mot en klar seger. Men på fjärde och sista sträckan, 27 km lång, gick motorn sönder och LBC-Ruschen fick ett abrupt slut för deras del. Det gjorde att Hällbo/Gustafsson gick upp i ledning efter en taktisk körning, och överförtjusta kunde de ta sin första seger för säsongen.
”Jimmy var så snabb att jag inte alls trodde att jag skulle rå på honom. Det var en överraskning att komma ut från sista sträckan som ledare” sa Hällbo. ”Jag är verkligen glad över dagens vinst. Vi har lagt ner mycket jobb på att ställa in bilen, och segern gav oss valuta direkt. Nu ser jag fram emot säsongens första deltävling på grus.”
Weng/Fredriksson kom igenom sista sträckan utan några problem och tog hand om andraplatsen, och Nyman/Almkvist – som nu hunnit vänja sig vid styrproblemen – blev trea.
Eriksson/Svensson var nöjda med att komma i mål som fyra, för bilen gick fortfarande inte felfritt, och Carlström/Norman var lättade över att nå slutmålet i Lima och därmed femteplatsen i Evolution Challenge.
Andra deltävlingen i den svenska Mitsubishi-serien är Kong Christian Race den 25 april. Då är det inte snö utan grus som underlag, och start och mål är i Kristianstad.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränsle, Speedline Corse PPE hjul, Endless bromsar, Öhlins stötdämpare, PIAA ljus, Sparco, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 50:20.6
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 51:02.4
3 Jocke Nyman (Östersund)/Pär Almkvist (Offerdal) 51:17.2
4 Peter Eriksson (Örebro)/Per-Erik Svensson (Örebro) 53:31.3
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 58:29.4
Brutna
SS4 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) Motorproblem
Resultat efter första deltävlingen
Förare
1 Markus Hällbo 12
2 Hans-Erik Weng 10
3 Jocke Nyman 8
4 Peter Eriksson 7
5 Joachim Carlström 6
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 12
2 Anders Fredriksson 10
3 Pär Almkvist 8
4 Per-Erik Svensson 7
5 Jörgen Norman 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Rally-SM:s fjärde deltävling Snapphanerallyt inleddes inför storpublik på torget i Hässleholm och fyra asfaltsträckor sträckor på Garnisonen under fredagskvällen.
I Internationella 4WD har Patrik Hallberg och John Stigh tagit kommandot i sin första SM-start med fyrhjulsdriven bil. Ekipaget från G...Publicerad: 2025-08-08 22:34:37
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
KR Snapphanerallyt inleddes med en sträcka fyra gånger på Garnisonen, ut med varvlopp och istället fler körningar på en sträcka. Patrik Hallberg och John Stigh visade direkt farten och vann samtliga fyra körningar på asfalt och betong. GK Door föraren leder rallyt 3,9 sekunder före Kalle Gustafsson ...Publicerad: 2025-08-08 20:48:57
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
KR Snapphanerallyt står på tur, rallyt inleds med fyra sträckor på Garnisonsområdet under kvällen, första start vid 18-tiden och så rullar det på tills samtliga åkt fyra gånger.
Rallyradion finns på plats och sänder rallyradio live och fritt från klockan 17:30 på fredag. På lördagen fortsätter ra...Publicerad: 2025-08-08 11:04:33
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
Tredje och näst sista deltävling i Eskilstuna Sprintcup när Augustisprinten avverkas under lördagen. Eskilstuna MK står för arrangemanget där en 2km lång sträcka går tre gånger. Resultaten går live och cupen kör i år med poängtabell som uppdateras live under tävlingarna så man kan se läget under påg...Publicerad: 2025-08-08 09:04:27
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
KR Snapphanerallyt hos Hässleholms MK ingår i Rally SM som årets näst sista deltävling - rallyt inleds med fyra körningar på Garnisonen under fredagskvällen för SM/RM-klasserna. För lördagen går fyra sträckor dubbelt där avslutningen i varje loop går på Hovdalafältet.
Totalt närmare 10 mil special...Publicerad: 2025-08-08 06:03:34
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!
I helgen går den näst sista deltävlingen i Rally SM av stapeln, det är dags för Snapphanerallyt i Hässleholm! Patrik Hallberg är på plats och för första gången rattar han en VW Polo GTI R5 i Internationella 4WD, med stöd av GK Doors Team Sweden.
Efter att ha tagit andraplats i rallysprinten under...Publicerad: 2025-08-07 21:52:30
Amerikanskt besök för kommande LightOn Rallyt - Sandell favorit.
Den 16:e augusti körs LightOn Rallyt hos Jämtlands MK, tävling ingående i Hälsingeserien med två sträckor som går dubbelt, 41km special väntar.
Ett 30-tal anmälda ekipage just nu, favorit om segern väntas hemmasonen Patrik Sandell bli i Skoda Fabia R5:an, han ska försvara fjolårets seger med Henr...Publicerad: 2025-08-07 10:55:40
VEC skapar magi tillsammans med er, kalender 2026 & 2027.
Kommande 2 år kommer bli magiska med alla de förberedelser som redan nu börjar landa, Det ni ser nedan är de grön markerade signade men fortfarande detaljer som skall landa. De andra icke grön markerade har vi långt gångna diskussioner tillsammans. Denna cupen skall bli den cup där du tveklöst får u...Publicerad: 2025-08-07 09:04:40
Back SM i Bydalsfjällen, 60 rallyåkare till start.
Back SM kör på med två deltävlingar i Jämtland, nu Bydalsfjällen Up Hill Race som går med en deltävling per dag hos arrangerande VMT Jämtland. Närmare 100 åkare varav nästan 60 rallyekipage genom fyra klasser.
Största rallyklass är trimmat 2wd med 25 åkare där Hampus Karlsson, Johan Eriksson, Mik...Publicerad: 2025-08-07 06:02:03
Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
Patrik Flodin och Göran Bergsten är tillbaka till Snapphanerallyt i Hässleholm där rally-SM körs under fredag och lördag. I det här rallyt har de haft rejäl fart genom åren och 2020 blev de sensationellt totaltvåa med Volvon.
– Jag ser verkligen fram emot rallyt. Hässleholm brukar bjuda på rikt...Publicerad: 2025-08-06 14:53:02
|
| |