NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Amerikanskt besök för kommande LightOn Rallyt - Sandell favorit.
© emotorsport.seDen 16:e augusti körs LightOn Rallyt hos Jämtlands MK, tävling ingående i Hälsingeserien med två sträckor som går dubbelt, 41km special väntar.

Ett 30-tal anmälda ekipage just nu, favorit om segern väntas hemmasonen Patrik Sandell bli i Skoda Fabia R5:an, han ska försvara fjolårets seger med Henr...

Publicerad: 2025-08-07 10:55:40


VEC skapar magi tillsammans med er, kalender 2026 & 2027.
© emotorsport.seKommande 2 år kommer bli magiska med alla de förberedelser som redan nu börjar landa, Det ni ser nedan är de grön markerade signade men fortfarande detaljer som skall landa. De andra icke grön markerade har vi långt gångna diskussioner tillsammans. Denna cupen skall bli den cup där du tveklöst får u...

Publicerad: 2025-08-07 09:04:40


Back SM i Bydalsfjällen, 60 rallyåkare till start.
© emotorsport.seBack SM kör på med två deltävlingar i Jämtland, nu Bydalsfjällen Up Hill Race som går med en deltävling per dag hos arrangerande VMT Jämtland. Närmare 100 åkare varav nästan 60 rallyekipage genom fyra klasser.

Största rallyklass är trimmat 2wd med 25 åkare där Hampus Karlsson, Johan Eriksson, Mik...

Publicerad: 2025-08-07 06:02:03


Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
© emotorsport.sePatrik Flodin och Göran Bergsten är tillbaka till Snapphanerallyt i Hässleholm där rally-SM körs under fredag och lördag. I det här rallyt har de haft rejäl fart genom åren och 2020 blev de sensationellt totaltvåa med Volvon.
Jag ser verkligen fram emot rallyt. Hässleholm brukar bjuda på rikt...

Publicerad: 2025-08-06 14:53:02


Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
© Niklas Falk/Svensk BilsportEfter ett sommaruppehåll sedan Royal Rally i Karlstad i maj, är det dags att inleda upploppet av Rally-SM 2025 genom klassiska Snapphanerallyt i Hässleholm.

Den skånska rallyklassikern körs fredag till lördag den 8–9 augusti med 12 specialsträckor, där jakten på SM-medaljerna intensifieras.

Fr...

Publicerad: 2025-08-06 10:24:54


1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
© emotorsport.se1300 Rallycup kör på, årets femte av totalt sju deltävlingar avverkades i Kullingstrofén under lördagen i en för cupen krävande deltävling.

Nu är de tävlande hemma i garagen och preparerar inför avslutningen, närmast för cupen HEAT / Rally Bergslagen där Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS arr...

Publicerad: 2025-08-06 09:04:26


Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
© emotorsport.seÅrets säsong av Svenska RallyCupen har två deltävlingar kvar, nu är det dags att lägga nästa års kalender. Arrangörer söker tävlingar för fullt inför 2026 hos distrikten och några intresserade klubbar har redan hört av sig till oss.

Grunden är som alltid en god spridning över grussäsongen, gärna ...

Publicerad: 2025-08-06 06:01:43


Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.
© Kim Gustafsson Westlund.- Med lite mer än en vecka kvar av anmälningstiden har vi passerat 80 anmälda vilket vi tycker är väldigt roligt, inleder Kim Gustafsson Westlund, tävlingsledare hos SMK Eksjö för Ekrundan som arrangeras 23:e augusti.

Ekrundan ingår i Smålands DM, Östergötlands DM och E-Cupen - körs med en...

Publicerad: 2025-08-05 11:45:55


”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
© Nils-Brage Pettersson.Var du med under 70-talet? Då var en topptrimmad Volvo 142:a många rallyförares största dröm. Och nu har Jan Carlsson dammat av och dragit igång sin klenod. Bäst av allt, den kommer visas upp vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås under konstrundan Ljusstråk den 6–7 september! Javisst, det var den...

Publicerad: 2025-08-05 08:57:48


Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
© Toyota Gazoo Racing.Den 12 till 15 februari blir det en ny rallyfest i Västerbotten. Då körs Rally Sweden 2026. Ännu en gång står Umeå som centralort när VM-kalenderns enda vinterrally ska avgöras.
För många av VM-förarna är det exotiskt att komma till Sverige och köra ett rally mitt i vintern på is och snö. Och ...

Publicerad: 2025-08-05 06:02:32


Tidigare nyheter:
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
Mille Johansson fortsatt tvåa i Junior-VM efter utmanande tävling i Finland.
WRC tabellerna efter Secto Rally Finland!
Solberg leder fortfarande WRC2 mästerskapet efter Rally Finland.
Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg.
Griebel vann Rallye ADAC Mittelrhein, tuff helg för Andervang.
Foto från Kullingstrofén.
Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC.
Fullträff för Toyota på hemmaplan - Seger för Kalle, fem bilar i topp - dubbelseger i WRC2.
Nydén körde hem Kullingstrofén - tredje deltävling för Svenska RallyCupen.
Två vändor på Ouninpohja avslutar Secto Rally Finland.
Nydén totalvinner Kullingstrofén - en av många vinnare.
Fem Toyota i toppen av Secto Rally Finland - tungt för Mille i Junior WRC.
Fyra sträckor kvar av lördagen i Secto Rally Finland.
Kullingstrofén, Sprincupen, ADAC Mittelrhein och Rally Finland att följa under lördagen.
Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.