|
 Så gick det i EVO Challenge premiären. PRESSRELEASE
* Fjärde säsongen för Swedish Mitsubishi startade spektakulärt.
* 2010 års champion Jimmy Joge fortsätter på sin vinnande väg.
* 2009 års champion Jocke Nyman tvåa tätt efter.
* Största startfältet någonsin i Evolution Challenge i Sverige.
2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, Jimmy Joge och co-driver John Stigh, vann första deltävlingen i serien under Rally Sweden. De passerade 2009 års mästare Jocke Nyman/Bo Holmstrand under andra dagen, och kunde vinna med sju sekunders marginal. Patrik och Jesper Johansson körde andra dagen in en stor del av den tid de förlorade med bromsproblem dag ett. De slutade på tredje plats.
Helgens Rally Sweden var både premiär i VM, Evolution Challenge och SM där de två nationella serierna körde åtta av de 16 VM-sträckorna. För Mitsubishi och SM började fredagen med att Nyman/Holmstrand klarade de hala vägarna bäst och gick upp i ledning i Evo-fältet. Faktum är att deras tid var så bra att den skulle ha gett en sjunde plats totalt i VM!
Joge/Stigh var tvåa bland Mitsubishi-förarna, bara 2,5 sekunder efter, med Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson på tredje plats, bara 7,6 sekunder bakom. För seriens nykomlingar Mikael Gustafsson/Joakim Gevert blev inte första sträckan lika framgångsrik när de hamnade i en snövall där de blev kvar.
Det var Joge/Stigh som var snabbast på andra sträckan, medan Nyman/Holmstrand hindrades av en långsam medtävlare. När de tappade tid passade Karlsson/Wlafridsson på att ta in på täten. Johansson/Johansson var frustrerade, för halvvägs in på sträckan fick problem med bromsarna fram. Enda sättet för de att sakta ner under resten av sträckan var att använda handbromsen!
Perfekt gick det för Nyman/Holmstrand på första dagens sista sträcka, och de kunde återvända till servicen i Hagfors med en ledning på 9,1 sekunder. Tvåa Joge/Stigh som tappat lite kraft. Felet visade sig vara en saknad ledning.
Karlsson/Walfridsson drog på sig en punktering och stannade för att släppa om en annan bil på SS3. Det gjorde att Johansson/Johansson gick upp på tredje plats, med Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius på fjärde.
För Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark tog dagen abrupt slut i deras helt nya Evolution X. När de landade hårt efter lyft skadade de sumpen och kunde inte fortsätta. Ett annat nytt par i mästerskapet var Johan Rudengren/Christer Johanson, men också de fick ge upp med trasig turbo.
Dagens sista sträcka fällde också Markus Hällbo/Lars Gustafsson som åkte på en punktering och förlorade så mycket tid att de gav upp. Ett annat välbekant Mitsubishiteam, Joachim Carlström/Jörgen Norman, hade också problem. De förlorade mycket tid innan de kom loss ur en snövall.
Andra dagen innehöll fyra sträckor i skogarna runt Hagfors, med en avslutande publiksträcka inne på travbanan i Karlstad. Täten höll sina positioner över första sträckan, men för Kristian Johansson/Fredrik Livh som debuterade i Evo Challenge, tog rallyt slut. Kopplingen gav helt enkelt upp efter sviter från ett besök i en snövall redan på SS2.
Andra som bröt under rallyts andra dag var Thorszelius/Thorszelius med trasig drivaxel, och Karlsson/Walfridsson som utnyttjat superrallyreglerna för att kunna starta om fick ge upp med trasig avgasrör.
På lördagens andra sträcka stod det klart att Joge/Stigh nu fått 100 procents ordning på motorn, för gapet till Nyman/Holmstrand var nu bara 0,7 sekund. Sedan, på dagens sista skogssträcka, tog de över ledningen och kunde rulla in till line up i Karlstad inför superspecialsträckan med en ledning på 9,3 sekunder. Nyman var å sin sida upprörd över att han tappat så mycket tid under den andra dagen, jämfört med hur han körde dagen innan.
Johansson/Johansson var nu bara 10,9 sekunder bakom, vilket gjorde att superspecialen skulle bli avgörande för prispallen i Evo Challenge. Nu rullade allt på den bara två kilometer korta sträckan, och Joge/Stigh gick i mål som årets första delsegrare i Evolution Challenge.
“Eftersom det här är första tävlingen med min nya Evo X var jag inte säker på hur det skulle gå, så jag är väldigt nöjd över att vara snabbaste Mitsubishi den här helgen”, sa Joge. ”När vi fick problem i slutet av fredagen trodde jag vi skulle tvingas bryta, och istället fick hela teamet bästa tänkbara start på säsongen. Härligt, då alla jobbat så hårt.”
Nyman/Holmstrand slutade på andra plats, sju sekunder efter, med Johansson/Johansson ytterligare 13 sekunder bakom. Fjärdeplatsen tog Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var nöjda med sin insats denna helg, vilket också Jan-Erik Folkesson/Marie Andersson var med sin femteplats i deras första start i Evo Challenge.
Sexa och sjua blev också seriedebutanter: Daniel Johansson/Stefan Ahl och Jennie-Lee Hermansson/Ola Persson.
Åttondeplacerade Carlström/Norman var inte nöjda med dagen då de fick starta så sent i fältet andra dagen, att förhållandena på sträckorna var riktigt tuffa med grus framme på sina ställen.
Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog hade kämpat hårt för att få sin Evo X klar till start, och under tävlingen radade diverse små utmaningar upp sig, så att de trots allt var nöjda med att ta sig i mål. Även om det ”bara” blev en nionde plats den här gången.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally resultatservice.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:22:35.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:22:42.3
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:22:55.3
4 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 1:24:50.9
5 Jan-Erik Folkesson (Örebro)/Marie Andersson (Garphyttan) 1:25:12.4
6 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl 1:27:20.1
7 Jennie-Lee Hermansson (Dalarna)/Ola Persson (Uppsala) 1:28:58.1
8 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:29:37.6
9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:32:18.1
Brutna
SS6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Trasigt grenrör
SS5 Mats Thorszelius (Uppsala)/Tomas/Thorszelius (Uppsala) Drivaxel
SS4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) Koppling
SS3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Punktering
SS3 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Turbo
SS3 CemoniOhlson (Österbymo)/GöranLönnmark (Stjärnhov) Brutal landning
SS1 MikaelGustafsson (Karlstad)/JoakimGevert Snövall
Mästerskapsställning efter första deltävlingen
Förare
1 Jimmy Joge 12
2 Jocke Nyman 10
2 Patrik Johansson 8
4 Anders Jonasson 7
5 Jan-Erik Folkesson 6
6 Daniel Johansson 5
7 Jennie-Lee Hermansson 4
8 Joachim Carlström 3
9 Hans-Erik Weng 2
Co-drivers
1 John Stigh 12
2 Bo Holmstrand 10
3 Jesper Johansson 8
4 Jörgen Lindahl 7
5 Marie Andersson 6
6 Stefan Ahl 5
7 Ola Persson 4
4 Jörgen Norman 3
9 Henrik Hulterskog 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Rally i Hallsberg, Stieg Ekströms Minne under söndagen.
Söndagsrally när Stieg Ekströms Minne arrangeras av Teknis MC där allt överskott går till Nyckelfondens cancerforskning. Tävlingen körs på en 2,1km slinga som körs tre gånger på Hallsbergs motorstadion med 60-talet bilar.
12 bilar går för Appendix K genom tre klasser, Magnus Nordqvist och Kjell S...Publicerad: 2025-08-09 09:22:04
Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
Årets näst sista Rally SM deltävling drar vidare med KR Snapphanerallyt hos Hässleholms MK, fyra sträckor dubbelt för lördagen med 50-talet bilar ut under morgonen. Först tre sträckor i nordlig riktning innan det bär söder ut med kort stopp för service innan man drar till Hovdala. En lång service oc...Publicerad: 2025-08-09 06:02:50
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Rally-SM:s fjärde deltävling Snapphanerallyt inleddes inför storpublik på torget i Hässleholm och fyra asfaltsträckor sträckor på Garnisonen under fredagskvällen.
I Internationella 4WD har Patrik Hallberg och John Stigh tagit kommandot i sin första SM-start med fyrhjulsdriven bil. Ekipaget från G...Publicerad: 2025-08-08 22:34:37
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
KR Snapphanerallyt inleddes med en sträcka fyra gånger på Garnisonen, ut med varvlopp och istället fler körningar på en sträcka. Patrik Hallberg och John Stigh visade direkt farten och vann samtliga fyra körningar på asfalt och betong. GK Door föraren leder rallyt 3,9 sekunder före Kalle Gustafsson ...Publicerad: 2025-08-08 20:48:57
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
KR Snapphanerallyt står på tur, rallyt inleds med fyra sträckor på Garnisonsområdet under kvällen, första start vid 18-tiden och så rullar det på tills samtliga åkt fyra gånger.
Rallyradion finns på plats och sänder rallyradio live och fritt från klockan 17:30 på fredag. På lördagen fortsätter ra...Publicerad: 2025-08-08 11:04:33
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
Tredje och näst sista deltävling i Eskilstuna Sprintcup när Augustisprinten avverkas under lördagen. Eskilstuna MK står för arrangemanget där en 2km lång sträcka går tre gånger. Resultaten går live och cupen kör i år med poängtabell som uppdateras live under tävlingarna så man kan se läget under påg...Publicerad: 2025-08-08 09:04:27
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
KR Snapphanerallyt hos Hässleholms MK ingår i Rally SM som årets näst sista deltävling - rallyt inleds med fyra körningar på Garnisonen under fredagskvällen för SM/RM-klasserna. För lördagen går fyra sträckor dubbelt där avslutningen i varje loop går på Hovdalafältet.
Totalt närmare 10 mil special...Publicerad: 2025-08-08 06:03:34
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!
I helgen går den näst sista deltävlingen i Rally SM av stapeln, det är dags för Snapphanerallyt i Hässleholm! Patrik Hallberg är på plats och för första gången rattar han en VW Polo GTI R5 i Internationella 4WD, med stöd av GK Doors Team Sweden.
Efter att ha tagit andraplats i rallysprinten under...Publicerad: 2025-08-07 21:52:30
Amerikanskt besök för kommande LightOn Rallyt - Sandell favorit.
Den 16:e augusti körs LightOn Rallyt hos Jämtlands MK, tävling ingående i Hälsingeserien med två sträckor som går dubbelt, 41km special väntar.
Ett 30-tal anmälda ekipage just nu, favorit om segern väntas hemmasonen Patrik Sandell bli i Skoda Fabia R5:an, han ska försvara fjolårets seger med Henr...Publicerad: 2025-08-07 10:55:40
VEC skapar magi tillsammans med er, kalender 2026 & 2027.
Kommande 2 år kommer bli magiska med alla de förberedelser som redan nu börjar landa, Det ni ser nedan är de grön markerade signade men fortfarande detaljer som skall landa. De andra icke grön markerade har vi långt gångna diskussioner tillsammans. Denna cupen skall bli den cup där du tveklöst får u...Publicerad: 2025-08-07 09:04:40
|
| |