|
|
|
|
|
|
|
|
|
 Örebro bjöd på händelserik final i årets SverigeSerie. PRESSRELEASE
SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally är tuff och bjuder stenhård konkurrens. Obligatoriskt räknad finaltävling toppar som extra tuff säsongsavslutning. Att vinna en deltävling i någon av klasserna är svårt, att hålla ihop och vinna finalen ännu svårare. Och att vinna serien totalt är självklart en jätteutmaning. Årets final som traditionsenligt gick av stapeln med Rikspokalen i Örebro blev precis så spännande, händelserik och rafflande som man kan förvänta sig. Grattis Patrik Fredriksson till segern i både finalen och serien i högsta Elitklass. Grattis Magnus Lindqvist till totalsegrar i Elit B och till klassen finalvinnare Oscar Östlund. Och lika stort grattis Noah Grönkvist till segern i Cupklassen även om segern i finaltävlingen kneps av totala klasstvåan Jonas Karlsson, taktik på högsta nivå där det till slut bara skiljer en enda poäng på totalen. Grattis också till Gabriel Banger för din sedan länge säkrade överlägsna seger i ungdomsklassen totalt och till det superspännande framtidsnamnet Hugo Carlberg för seger i finalen. Avslutningsvis också ett stort grattis till Hans Bergman för arbetsseger i SverigeSeriens Seniorklass.
VOC Mekonomen Rally har haft glädjen att köra SverigeSeriefinal med Rikspokalen i Örebro under många år och hoppas att få göra det i många år till. Låt oss börja referatet från årets finaltävling och dito fest i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie med att rikta ett tack till det superrutinerade gänget i SMK Örebro för ett fin Rikspokal, i år precis som alla år. Stort tack från alla oss i VOC-organisationen och ännu mer från alla förare i SverigeSerien.
Nu var det äntligen Patrik Fredrikssons tur i högsta elitklassen
Den här säsongen var det äntligen Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wikstens tur.
– Stort grattis till Patrik och Per. Genom åren har Patrik bitvis känts som ”den ständige tvåan” först bakom Kristoffer Karlsson sedan bakom Emil Andersson. I år var Patrik och Per hårt utmanande av Dennis Persson med Fredrik Rudmalm vid sin sida. Men, under andra halvan av den här säsongen vände det för firma Fredriksson och Wiksten. Nu kom segrarna och det på rad. Med resultatraden 1-1-1 i säsongens tre sista tävlingar så var saken helt klar. Patrik och Per personifierar att man aldrig ska ge upp, bara inspireras, ta nya tag och kämpa vidare. Stort, stort grattis till Patrik och Per. Där satt den! Den första! Säger den första för jag har en känsla av att det kan bli fler.
Med segern kommer också en inteckning i VOC Mekonomen Rallys vandringspris instiftat 2021 av klassansvariga Roger och Lotta och inte minst av klassansvarigs bolag K2, klassens största men minst synliga sponsor.
Det va stor dramatik bakom Patrik.
– I fjol så fick Dennis Persson som då låg klar tvåa i serien problem med laddningen på sin bil redan innan start, tog sig till start på första sträckan men där dog bilen. I år så sprack railen till insprutningen på väg till besiktning, och bilen dog förstås igen men i år alltså precis före tävling. Den bilen brukar gå som en klocka men verkar inte gilla finaler. Dennis och CoDriver Fredrik fick ordning på bilen. Körde den till andra plats både i finalen och i serien totalt. Starkt!
Ännu större dramatik ytterligare ett steg ner i totaltabellen.
– Innan finalen så låg Dennis Askling med CoDriver Alan Karlsson tvåa i serien med faktiskt chans att vinna. Och det gick dom stenhårt för. Satsningen tog dock slut redan på dagens första sträcka i en böj som slukade offer på löpande band. Det eftertraktade guldet blev till ett brons. Noten helt klart korrekt men där ögonen sa något annat. Bilen blev riktig ful. Men, ingen minns en fegis, eller som Dennis själv uttryckte det så kärnfullt ”bilen ser ut som en VOC ska se ut om man inte har vunnit”. Dennis är en friskus, en skön personlighet och framträdande i klassen. Jag är säker på att vi får se Dennis och Alan nästa år igen, i ett nybygge får vi förmoda.
I finaltävlingen kör också Tobias Isaksson med pappa Anders vid sin sida in på en fin-fin tredjeplats i sitt första framträdande i SverigeSerien för året. Hoppas vi får se mycket mer av Tobias och Anders redan när nästa säsong drar igång.
Magnus Lindqvist stabil igen i Elit B
Dramatiskt Örebro i Elit A, lite lugnare i Elit B. Men fajten har var tuff hela säsongen.
– Magnus ”Linkan” Lindqvist med CoDriver Sara Ridde är återigen namnet för året i ett Elit B som varit tufft och tajt i Elit B och där flera varit inblandade i striden ända in i finalen. Med en tredjeplats i finalen så försvarar duon sin seger från i fjol. Jättestort grattis. Nästa år får vi se er i Elit A och tro mig, ni kommer att slåss om topplacering även där. Tim Palmqvist med Josefina Hellkvist vid sin sida skuggar Linkan i serien och slutar tvåa. I finalen körde de in på en taktisk sjätteplats. Det är serier man ska toppa, inte enskilda tävlingar. Daniel Jonsson proffisigt vägledd av Emma Hägg plockar en stabil fjärdeplats i finalen och säkrar med det en med VOC mått mätt kassaskåpssäker tredjeplats i SverigeSerien Elit B totalt.
Namn vi sett alldeles för lite av i år var de som toppande finaltävlingen i Elit B.
– I finalen så var det ingen som rådde på Oscar Östlund med Daniel Andersson till höger om sig. Och på andra plats hittar vi Niklas Berglund vägledd av Henrik Pedersen. Niklas och Henrik har vi sett alldeles för lite av i år, bara två framträdanden men en seger och en andraplats toppat med seger på PowerStage i båda framträdandena är ett i sanning imponerande facit. Hoppas vi får se mycket mer av både er och Östlund/Andersson i klassens finaste serie kommande säsong.
Noah Grönkvist knep totalsegern i Cupklassen – VOC C
Bland C förarna, en klass som vi i VOC Mekonomen Rally kallar för Cupklassen hade Linus Flodin med CoDriver Tobias Fredriksson skaffat sig ett grepp inför finalen.
– Säg den glädje som vara för evigt. Redan på SS1 så grinade olyckan Linus och Tobias rakt i ansiktet, om jag förstår rätt så var det i samma lömska kurva där Dennis Askling i Elit A och så många andra kraschade. Totalt i serien blev guldet till brons. Stekhet för dagen var Jonas Karlsson och Fredrik Bergström som körde som dom brukar, det vill säga väldigt fort. Räckte till seger och det sånär också ända fram till totalseger i klassen, blev tvåa med en enda poäng upp till segrande Noah Grönkvist. Noah med Lucas Ivarsson Olsson körde extremt moget och taktiskt, nästan för taktiskt för en så ung förare med så begränsad erfarenhet. Körde in på en femte plats i finalen och tog heller ingen poäng på dagens avslutande PowerStage. Men hade förmodligen stenkoll, det räckte precis till totalsegern i SverigeSerien Cupklass.
Tvåa i finaltävlingen blev Robin Persson med CoDriver Johannes Lundbäck. Och på sista pallplats i finaltävlingen körde ytterligare ett superintressant framtidsnamn in, Rasmus Hansén från Boden. För bara någon månad sedan inkasserade han en fullpoängare i SverigeSeriens ungdomsklass, nu tar han redan en pallplats i Cup. Ojojoj!
Gabriel Banger redan klar totalsegrare i SverigeSeriens juniorsklass
Det var dramatik bland de rutinerade förarna men det gick som på räls i ungdomsklassen.
– Gabriel Banger var redan klar vinnare i årets upplaga av SverigeSeriens juniorklass, ungdomsrallyklass. Han blev snöpligt utan bil efter en vurpa i en lokaltävling för en tid sedan men fanns på plats i Örebro med nyinköpt bil i släpen, och inte vilken bil som helst utan inget mindre än Kristoffer Karlssons vinnarbil från 2019. KK´s bil hämtades dagen före och inte hunnits göras klar för start med Banger som förare så den fick vila medan Gabriel tittade på lite skönt rally. En som han fick se och imponeras av var årets finalvinnare i ungdomsklassen Hugo Carlberg med pappa Stefan Carlberg vid sin sida. Oj vad den grabben kan köra bil. Vad sägs om en tid som matchade fyran i Elit A och det utan vare sig körkort eller noter. Det här var premiär för Hugo i SverigeSerien men jag utgår från att vi får se mycket mer av den här jättetalangen.
Var det någon som sa något om återväxten i VOC? Med alla dessa talanger både i juniorklass och bland C förarna så måste väl alla frågetecken vara uträtade. VOC har varit Sveriges effektivaste plantskola i tre årtionden, klassen är det idag och kommer att vara det under överskådlig framtid. Vill man något ”på riktigt” med sitt rallyåkande så är det i VOC man ska starta sin karriär.
Middag och prisutdelning för året på stekheta Stora Örebro
Efter avslutad tävling så bar det traditionsenligt för VOC Mekonomen Rally iväg till ett av Örebros allra hetaste ”inneställen” för middag och prisutdelning. Vinnare och pallpristagare skulle hyllas och ett dignande prisbord på över 100 000:- skulle möta sina ägare. Stort, stort tack till klassens samarbetspartners för ett fantastiskt prisbord: Släpcenter, JC Raceteknik/CD Pharma, KBT Safety, JB Engine, Thorsells Reklam, Barth Motorsport och inte minst alla våra SverigeSerie arrangörer … stort, stort, stort TACK!
– Kanske är det klassansvarigs förflutna i nöjesbranschen som spelar in men utan att skryta så har jag har en inbyggd känsla för att hitta coola ställen för våra prisutdelningar. I år var vi något färre på festen och då funkar inte Ritz där vi varit tidigare, valet föll därför på Stora Örebro. Jag tror inte vare sig stället eller maten gjorde någon besviken.
Vinst till alla i år.
– I år hade vi ett så digert prisbord att vi kunde säkra att alla närvarande fick fina priser innan vi ens hade påbörjat klassens traditionella och alltid lika spännande utlottning. Halva prisbordets dryga 100 000:- gick ut som fasta priset och den andra halvan genom lotteriet. Först och främst förstås ordentliga pokaler till alla pallpristagare i år sponsade av klassansvarigs företag K2. Halva startavgiften under hela nästa säsong till alla vinnare. En uppsättning fria noter till alla tvåor och treor. Kompletta Rally/VOC-dekalsatser till alla andra närvarande team. Ingen dålig början på festkvällen.
Sedan tog lotteriet till alla pallpristagare vid, i praktiken innebar det att det stora flertalet gick hem med mer än ett pris under armen förutom förstås de obligatoriska och för året ovanligt mäktiga pokalerna.
– Olycksalige Dennis Askling som kvaddade sin bil svårt på finaltävlingens första sträcka tog hem första priset, ett superfint Sävsjösläp från Släpcenter med lastgrindar som har ett värde på hela 26 000:-. Likaledes olycksalige Linus Flodin som också krashade på samma sträcka och som med det tappade totalsegern i C tog andrapriset, en komplett uppsättning (fyra stycken) VOC by Speedline Corse fälgar från JC Raceteknik/CD Pharma, värde 9 000:-. Märkligt hur ibland fru fortunas rena slump landar rätt. Juniorsegraren Gabriel Banger vann 50% på en komplett burbåge av den nya modellen, värde 9 000:- den också. Så kul att lotten ger den till en junior. Tim Palmkvist vann den designade och printade rallymattan från Thorsells Reklam värd 4 000:-. Patrik Fredriksson kompletterade sina redan vunna halva startavgifter med en uppsättning fria noter från Barth Motorsport, värd 500:-. Magnus Lindqvist och Jonas Karlsson vann var sin komplett dekalsats med alla dekaler som regelverket kräver på en rallybil inklusive VOC Mekonomen Rallys klassdekaler från Thorsells Reklam, värda 600:- vardera.
Sedan var det dags att utse Årets Team och Årets Arrangör.
– Årets Team, eller ”Carleric Johansson Award” som den heter i klassen för att hedra klassens grundare och mentor är en utmärkelse som går till ett team som gjort något exceptionellt, haft det motig eller på annat sätt utmärkt sig på ett positivt sätt. I år var den stenhårt och jättesvårt att utse. Men till slut så föll valet på Team Banger. Två krascher i ganska tät följd utan att tappa sugen det minsta lilla var det som till slut ansågs som mest föredömligt. Grattis till Team Banger. Känn stödet och äran. Och lycka till med den nya bilen.
Pappa Banger, Anders SverigeSerie Mästare i Elit A 2000 hann med att förmedla en hälsning till alla från sentida SverigeSerie Mästare Tom Kristensson som samma dag som finalen vann sin första totalseger på asfalt i sin nutida R5-räjser. Man vet aldrig vart det slutar då man börjar sin karriär i VOC, men alla fakta visar på att det går långt om man vill det. Väldigt långt!
– Årets Arrangör utses genom nominering och omröstning på festen. Och även detta var stenhårt. I stort sett alla årets tävlingar blev nominerade, det tar klassledningen som en inteckning i att ambitionen att bara ha riktiga kanontävlingar i SverigeSerien är uppfylld. Men efter omröstning med armuppsträckning så föll valet på Ljungby och kanontävlingen Midsommardansen. Stort grattis! En fin och rejäl pokal kommer inom kort till det sköna gänget i Ljungby.
Med det så stänger vi ännu en fin och spännande säsong i VOC Mekonomen Rally. Vi ser med stor tillförsikt fram emot 2023-års upplaga av SverigeSerien som kommer att presenteras så snart alla pusselbitar fallit på plats. Stort grattis till alla segrare och pristagare. I någon mån är vi ju alla vinnare då vi kör i landets roligaste och vettigaste rallyklass, och inte minst klassen med överlägset bästa kamratskapet och sammanhållningen. Tack för 2022. Vi ses 2023 för en 34:e säsong i VOC.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2022-10-06 06:33:27
|
|
Drive VXO-Sprintens inbjudan släpps med stort intresse och fria startavgifter.
Intresset för Drive VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare. Tävlingsledaren Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar.
-Det är ett nytt koncept, så det ska bli spännande att se hur det tas emot. Vi har jobbat hårt för att få alla detaljer på...Publicerad: 2025-08-24 15:20:33
Foto från Ekrundan.
120 ekipage samlades i Mariannelund när Ekrundan avgjordes hos SMK Eksjö, från flera år med mindre tävlingar tog klubben steget upp till DM-tävlande för Smålands och Östergötlands distrikt ihop med E-Cupen. Tre sträckor på 33km blev ordentligt utslagsgivande och uppskattat av både tävlande och en st...Publicerad: 2025-08-24 13:13:48
Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
Till Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.
I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...Publicerad: 2025-08-24 10:19:29
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Norska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.
Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...Publicerad: 2025-08-24 09:14:40
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Estniska Humus Paide Ralli tog avslut under eftermiddagen efter att lördagens tre sträckor gått dubbelt på tio mil med Svenskt på startlinjen - flera mästerskap i rallyt samlade gav flera olika klasser för dem tävlande.
Slutlig 18:e plats totalt av 57 ekipage till mål i rallyt för Arvid Carlsson ...Publicerad: 2025-08-24 07:58:23
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Smålands och Östergötlands DM-åkare ihop med mer lokala E-Cupen gjorde gemensam start i Ekrundan hos SMK Eksjö, tre olika sträckor på 33km med start & mål i Mariannelund. Onotat med närmare 120 startande och mycket publik i skogen, så mycket att t.o.m. programmen sålde slut, publiken hade god chans ...Publicerad: 2025-08-23 21:24:29
Jansson snabbast i Åmålsracet. Åmålsracet hos Åmåls MK ingående i Fyrklöverns Rallycup, tre åk genom en och samma sträcka för de 50-talet tävlande. MK Team Westoms Jim Jansson laddade hårdast, vann samtliga tre åk och totalsegern med 3,9 sekunders marginal.
Arrangörsklubbens Gunnar Bäck i Toyota Starlet var närmast som klasstv...Publicerad: 2025-08-23 19:58:07
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Ingen lycka för Lucas Helin och Jesper Samuelsson i Danmark, Rally Juelsminde som andra deltävling i mästerskapet dit Svensken kom som ledare. Brusten infästning till spindeln när ekipaget låg tvåa i klassen.
Efter två av rallyts 12 sträckor var svenska ekipaget med Opel Corsa OPC 12 sekunder bak...Publicerad: 2025-08-23 19:36:54
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
29 ekipage i åtta klasser genom MKK Rundan hos MK Kopparberg där en sträcka gick dubbelt, segern totalt tog Kim Nydén som var ensam för 4wd.
Andraplatsen totalt innebar också seger i Appendix K när Antti Johannesson vann 16 sekunder före Tommy Eliasson, strax bakom Eddie Hörbing.
Trea totalt v...Publicerad: 2025-08-23 19:20:52
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Visst är Volvointresset stort i rallyskogen. Motorerna ger effekt som bara den och väghållningen kan man inte klaga på. Dessutom älskar publiken det svenskaste av allt. En vass rally-Volvo som kommer på ställ i full fart genom kurvan...
Jättejobb av JB och Custom.
- Vi spika ju sönder ...Publicerad: 2025-08-23 09:39:29
|
|
Tidigare nyheter:
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Jansson snabbast i Åmålsracet.
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.
Klassiska Röforsloppet, Back SM och Historiska Sprint & Back Cupen.
75 åkare i helgens Norska Rally Grimstad - flera Svenska ekipage om Volvo Euro Cup.
Helin jagar poäng i Danska Mästerskapet, dags för Rally Juelsminde.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |
|
|
» Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade. » Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC. » Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg. » Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland. » Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland. » Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin. » SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|