NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Händelserikt när SverigeSerien mellanlandade i Laxå för Laxårallyt.
PRESSRELEASE

Det blev sedvanligt stenhårt och händelserikt när VOC Mekonomen Rally besökte Laxå med årets SverigeSerie. Särskilt i Elit A blev det dramatik som spelar upp ett minst sagt raffinerat inför finalen i Eskilstuna nästa månad: Serieledande Magnus Lindqvist lade bilen på taket redan på Laxås första sträcka. Vann gjorde istället jagande och titelförsvarande Patrik Fredriksson. I Elit B så drog Daniel Jonsson längsta strået i den förannonserat tuffa kampen med Tim Palmkvist. I C höll bilen äntligen för Gabriel Banger. Med detta inkasserade Gabriel inte bara en seger utan en kassaskåpssäker och imponerande dito samtidigt som han som C-förare var näst snabbaste VOC totalt, bara slagen av Patrik Fredriksson i Elit A. Bland juniorerna blev det favoritseger stavad Hugo Carlberg, även han med en imponerande sjätte tid totalt i klassen och det alltså utan vare sig körkort eller noter - vad månde bliva av de båda unga herrarna Banger och Carlberg?

Låt oss börja med att från VOC Mekonomen Rallys sida tacka Laxå MK, Pär Johansson och hela det duktiga gänget kring honom för en riktigt fin tävling. Som vanligt då det gäller Laxå måste tilläggas. Regn stökade till det en aning men ingen av oss kan som bekant styra vädret.
– En händelserik tävling som gör att tabellen verkligen tajtar till sig inför finalen i Eskilstuna den 23 september. Tabellerna är när detta skrivs inte sammanställda och räknade men om jag inte räknar fel så skiljer det bara en enda ynka poäng mellan Linkan och Patrik Fredriksson i toppen av Elit A. I Elit B går Daniel Jonsson nu upp i delad ledningen med Tim Palmqvist med Noah Grönkvist på tredje plats skuggande. I C har Emil Huss kopplat ett visst grepp och detsamma gäller Hugo Carlberg bland juniorerna. Med en obligatoriskt räknad finaltävling så är inget klart i någon av klasserna förrän sista sträckan är körd i Eskilstuna. Extremt raffinerat sammanfattar klassansvarig Roger Fransson och tillägger: Så här ser det nästan bara ut i VOC SverigeSerien.

Äntligen för Patrik Fredriksson i Elit A
Titelförsvarande Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten har kämpat den här säsongen. Ända sedan viktorian i årets inledande tävling i Torsby har man ”nästan varit där”. Byte av däcksmärke på sommarens grussäsong har tagit tid att anpassa sig till. Men i vätan i Laxå satt allt perfekt. Men nämnda viktoria i tävling ett för året kan så raffinerat som klassen utvecklat sig visa sig vara ytterst värdefull, kanske till och med avgörande. Kommer det till särskiljning så pekar en del på att Patrik och Linkan kan få identiska räknade serier, och i det fallet blir segern i årets första tävling ett trumfkort. Frederik Eckhardt pådriven av Per Allo i högerstolen lyckades förvisso knipa maxpoängen på dagens PowerStage, grattis Frederik. Men i övrigt så gick det som på räls för firma Fredriksson och Wiksten.

– Tuffare var det för serieledande Magnus ”Linkan” Lindqvist med Sara Ridde till höger om sig … eller ska man säga slutligen till vänster om sig eftersom att dagen slutade med bilen upp-och-ner. Detta dessutom i ett rejält vattenfyllt dike och på InCar filmen som finns på Youtube ser det faktiskt ganska läskigt ut när vattnet strömmar in. Men det är hårdingar i VOC. Bilen är redan provkörd och står nu på stor recond hos Saras pappa Niklas, redan kommande helg åker man igen i Emiltrofén. Respekt!

Bakom Patrik så var det nämnda Frederik Eckhardt/Per Allo som knep andra platsen med Kalle Olstam vägledd av Nathalie Wennerström på en rejält distanserad tredje plats.

Daniel Jonsson stabil i Elit B
Lite, men bara lite lugnare i VOC Elit B i tävlingen men om möjligt ännu mer raffinerat i serien som helhet.
– Den förvarnade fajten mellan Daniel Jonsson rutinerat vägledd av Emma Hägg och Tim Palmqvist med Robin dito vid sin sida gjorde ingen besviken. Efter dagens två första sträckor så skiljde det bara en stötfångare, eller rättare sagt 0,4 sekunder mellan de båda kombatanterna. Men på avslutande PowerStage hittade Daniel överväxeln och kunde till slut vinna med 7,5 sekunder. Med detta inkasserar Daniel maximala 35 poäng för dagen.

Om vi inte räknar fel så landar Daniel och Tim med detta på exakt samma poäng inför finalen. Mer dramatik än så finns inte.

– Bakom Tim så knep Alexander Zell med Kim Telin i högerstolen tredjeplatsen före klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kalin för dagen vägledd av Mattias Jansson på fjärde plats bara en ynka sekund efter. Men detta först efter ett ryck av Alexander på dagens avslutande PowerStege där han plockade tre fina poäng.

Gabriel Banger imponerade stort i C, Cupklassen
I C-förarklassen gick fick vi se något av ett genombrott.
– Jag har till och med fått utstå viss kritik för att jag återkommande varnat för Gabriel i mina ”införreportage” i SverigeSerien. Saken är den att jag sett talangen även om det hela tiden har stökat för Gabriel, har det inte varit tekniskt så har det varit hinder av olika slag. Förvisso en fin andraplats i Vännäs i vintras men den var lite konstig efter att flera bilar blev hindrade efter ett stopp. Men nu! Nu gick bilen som den skulle hela vägen och unge herr Banger kompetent vägledd av Annsofi Wikström jordskredsvann VOC C. Dessutom på en andra tid i hela VOC fältet bara slagen av Patrik Fredriksson vinnare i Elit A och det med måttliga 11 sekunder. Tro mig vi kommer att få se mycket mer av nästa generation Banger.

Vad hände bakom Gabriel?
– Bakom Banger såg det tämligen förväntat ut. Emil Huss med Clara Sundqvist vid sin sida har gått från klarhet till klarhet i årets serie. Nu åkte duon stabilt in på andraplatsen, förvisso distanserad av Banger med nästan 40 sekunder men i sin tur med 9 sekunder ner till tredjeplacerade Arvid Larspers vägledd av pappa Jan-Henrik. Firma Parkatti, Gabriel och Tony förhandstippade på pallplats in på en fin fjärdeplats.

I serien tajtar det till sig betydligt. Banger tar ett rejält kliv och blandar sig faktiskt i striden om slutsegern med Emil Huss och nyss nämnda Gabriel Parkatti. Klassen kan också konstatera att återväxten är god. VOC Mekonomen Rallys C-förarklass var som så ofta tävlingens största enskilda klass trots några sena avanmälningar.

Hugo Carlberg vann i stor stil bland Juniorerna.
Glädjande är också att alla juniorer i Laxå körde VOC. Måhända är det dags för olyckskorpar som ivrigt kraxar om VOC´s enligt dem nära förestående död att dämpa sig en aning. Klassen är inte hårdare drabbad än svenskt rally i stort men i en så stor och dominerande klass som vi är syns det förstås extra mycket. Och i framtids klasserna, dvs C och Junior så står sig VOC stark.

– Hugo Carlberg är en den av klassens juniorer som redan i så unga år visat framfötterna ordentligt. Redan nu, utan körkort och noter är han jättesnabb och med detta ett stort löfte inför framtiden. Hugo med pappa Stefan till höger om sig vann återigen juniorklassen komfortabelt med mer än en minut och kör dessutom in på en sjätte tid i klassen totalt. Återigen: Utan noter och utan körkort! Det är extremt imponerande, finns inget annat att säga.

Med detta vill vi absolut inte på något sätt förringa de övriga juniorernas insatser
– I så här unga år så är utvecklingskurvan brant. Såväl Ville Larsson som Leo Johansson imponerar verkligen dom också. Ville hade tex med sina 27:04 blivit trea i VOC Elit A. Vad ska man säga annat än att återigen upprepa ”otroligt imponerande”. Och inom kort är jag övertygad om att det drivna av varandra kommer att gå ännu fortare.

Vad månde bliva?
VOC-klassens och SverigeSeriens uppgift i rallysverige
Klassansvarig har hånats för att han jämför olika klasser och serier. Låt oss därför avsluta med några ord om detta.
– Elaka tungor hävdar till och med att dessa jämförelser bara finns som något slags hjänspöke i mitt huvud. Men, då har man ett alltför snävt synsätt, menar jag. Självklart ska en standardklass i rally vara öppen, tillgänglig och välkomnade för alla oss som bara vill köra rally för att det är så underbart kul. Det är verkligen VOC. Men vi verkar faktiskt i en tävlingsidrott. I en tävlingsidrott så behövs även en topp. Det behövs stjärnor nationellt och internationellt. Allra helst svenska förare i WRC. Det främjar hela sporten. Titta bara på alla unga tjejer som just nu vill börja spela fotboll eller volleyboll efter våra respektive damlandslags fantastiska framgångar.

Toppen främjar bredden. Och bredden skapar toppen.
– Stjärnor höjer sporten totalt, ger den högre generell status och gör det med detta också lättare att hitta funktionärer - en av svenskt rallys verkligt stora och mycket nära förestående utmaningar. Stjärnorna skapar helt enkelt förutsättningar för oss andra vanliga dödliga att få köra rally. Men, dessa stjärnor kommer inte till vare sig över en natt eller av en slump. De måste ha en arena att inleda sina karriärer. En arena som går att verka på till rimliga kostnad för i början av karriären finns inga sponsorpengar för 99,9% av oss. I vår sport också en arena där bilarna är förhållandevis enkla och kan skötas av de flesta utan tillgång till extrema specialkunskaper. Där reglementet är stabilt så att pengar kan användas till att köra istället för till nya dyra grejor på bilen. Och där bilarna dessutom är jämna så att prestationen i rallyspåret och inte de i trimmargaraget är det som sätts i fokus.

Det är ju det som är VOC!
– I flera årtionden har den arenan i svenskt rally varit VOC och inte minst SverigeSerien - historien och alla namn som inlett sina karriärer i VOC talar sitt entydiga språk. Den arenan tänker vi vara i många år till. Jämförelserna med andra serier och klasser visar att vi fortfarande 33 år efter att klassen bildades fortfarande är den effektivaste plantskolan och utvecklingsplattformen. Ni må förlöjliga mig och kalla det för hjärnspöke. Jag kallar det för strategi och att ha en tydlig idé med sitt agerande. Och klassens välbefinnande är i alla lägen viktigare än mitt.

Nu laddar SverigeSerien och inför en sällsynt spännande final med sedvanlig efterföljande prisceremoni för säsongen i Eskilstuna 23 september. Inbjudan till prisceremoni med sedvanlig middag kommer inom kort. Håll ögonen öppna här på sidan.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Stieg Ekströms Minne:[Resultat]
Bydalsfjällen Up Hill Race 2:[Resultat]
Augustisprinten:[Resultat]
Bydalsfjällen Up Hill Race 1:[Resultat]
KR Snapphanerallyt - NRC:[Resultat][Anslagstavla][Karta]
Voyonic Grampian Forest Rally:[Resultat]
KR Snapphanerallyt:[Resultat][Tidsplan][Rallyradio][WebTV][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2023-08-30 06:19:47






Hallberg i topp under fredagen, tekniska problem förstörde lördagen i Snapphanerallyt.
© Patrik Hallberg Motorsport.Patrik Hallberg och John Stigh fick en riktigt fin start på fredagen med 4 av 4 sträcksegrar i Rally SM deltävlingen Snapphanerallyt. En go känsla som följde med in på lördagsförmiddagen.

På SS6, dagens andra sträcka, fick de dock problem med bilen efter ett lyft, något som orsakade att hela bile...

Publicerad: 2025-08-10 10:03:07


Hårda fighter och dramatiska avgöranden i Snapphanerallyt.
© VidhemMediaInternationella 4WD fick ett rafflande avgörande. Inför Power Stage Hovdala skiljde bara 0,3 sekunder mellan ledande Dennis Rådström/Sunniva Rudi och jagande Kalle Gustafsson/Tom Törngren. Rådström satte ner foten på sista sträckan och säkrade sin tredje seger för året med 6,0 sekunders marginal – e...

Publicerad: 2025-08-10 09:17:37


Malm toppade Augustisprinten.
© emotorsport.seAugustisprinten som tredje och näst sista deltävling i Eskilstuna Sprintcup hos just Eskilstuna MK, tre åk på den 2,2km långa sträckan inne på klubben område.
Dubbelt i topp för arrangörsklubben då Anton Malm tog segern före Pontus Florin, 2,1 sekund mellan dem. Tredjeplatsen för David Dannevall s...

Publicerad: 2025-08-10 07:35:33


Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
© PatrikFlodin.comPatrik Flodin och Göran Bergsten tog täten direkt i Snapphanerallyt och vann tio av elva sträcksegrar. Men två kilometer från mål på tolfte och avgörande sträckan tvingades de parkera.
En hållare innanför oljefiltret lossnade och tog med sig oljefiltret och därmed var rallyt över för vår del....

Publicerad: 2025-08-09 21:04:44


Liljegren och Larspers Standardvinnare i SM.
© emotorsport.seRobin Liljegren och Nathalie Nilsson i BMW tar hem Standardklassen efter ss11, klassen fick avsluta sin tävling efter den näst sista sträckan i KR Snapphanerallyt, årets näst sista Rally SM deltävling. Segern skrevs 15,9 sekunder före Arvid Larspers som var bäste Junior SM åkare. Daniel Suvala, Osca...

Publicerad: 2025-08-09 18:38:28


Rådström kör hem KR Snapphanerallyt - Peter och Simon andra vinnare.
© emotorsport.seDennis Rådström och Sunniva Rudi avslutade Rally SM deltävlingen KR Snapphanerallyt med 5,7 sekunders sträckseger före Kalle Gustafsson vilket gav seger med sex sekunder - tätt värre inför avslutningen på Hovdala med andra ord. 1:26 minut bakom är trean Kim Nydén.

I den Nationella 4wd klassen var...

Publicerad: 2025-08-09 16:51:44


Rådström, Grahn, Flodin och Liljegren SM-ledare efter ss8 i KR Snapphanerallyt.
© emotorsport.seSnabba vägar ger små tidsmarginaler, lördagens fyra första sträckor i KR Snapphanerallyt avverkat, Dennis Rådström i Toyota GR Yaris Rally2 uppe i topp efter Hovdala-sträckan där han smet förbi Kalle Gustafsson, 0,2 sekund mellan dem inför eftermiddagens etapp som är en andra vända på förmiddagens s...

Publicerad: 2025-08-09 12:28:42


Rally i Hallsberg, Stieg Ekströms Minne under söndagen.
© emotorsport.seSöndagsrally när Stieg Ekströms Minne arrangeras av Teknis MC där allt överskott går till Nyckelfondens cancerforskning. Tävlingen körs på en 2,1km slinga som körs tre gånger på Hallsbergs motorstadion med 60-talet bilar.

12 bilar går för Appendix K genom tre klasser, Magnus Nordqvist och Kjell S...

Publicerad: 2025-08-09 09:22:04


Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
© emotorsport.seÅrets näst sista Rally SM deltävling drar vidare med KR Snapphanerallyt hos Hässleholms MK, fyra sträckor dubbelt för lördagen med 50-talet bilar ut under morgonen. Först tre sträckor i nordlig riktning innan det bär söder ut med kort stopp för service innan man drar till Hovdala. En lång service oc...

Publicerad: 2025-08-09 06:02:50


Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
© emotorsport.seRally-SM:s fjärde deltävling Snapphanerallyt inleddes inför storpublik på torget i Hässleholm och fyra asfaltsträckor sträckor på Garnisonen under fredagskvällen.

I Internationella 4WD har Patrik Hallberg och John Stigh tagit kommandot i sin första SM-start med fyrhjulsdriven bil. Ekipaget från G...

Publicerad: 2025-08-08 22:34:37


Tidigare nyheter:
Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!
Amerikanskt besök för kommande LightOn Rallyt - Sandell favorit.
VEC skapar magi tillsammans med er, kalender 2026 & 2027.
Back SM i Bydalsfjällen, 60 rallyåkare till start.
Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.
» Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC.
» Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg.
» Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland.
» Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland.
» SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
» Fyra sträckor kvar av lördagen i Secto Rally Finland.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.