|
 Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024. PRESSRELEASE
Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.
VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.
VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.
Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.
Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.
Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.
Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.
Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.
De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2023-10-25 21:53:48
|
|
Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
Till Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.
I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...Publicerad: 2025-08-24 10:19:29
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Norska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.
Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...Publicerad: 2025-08-24 09:14:40
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Estniska Humus Paide Ralli tog avslut under eftermiddagen efter att lördagens tre sträckor gått dubbelt på tio mil med Svenskt på startlinjen - flera mästerskap i rallyt samlade gav flera olika klasser för dem tävlande.
Slutlig 18:e plats totalt av 57 ekipage till mål i rallyt för Arvid Carlsson ...Publicerad: 2025-08-24 07:58:23
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Smålands och Östergötlands DM-åkare ihop med mer lokala E-Cupen gjorde gemensam start i Ekrundan hos SMK Eksjö, tre olika sträckor på 33km med start & mål i Mariannelund. Onotat med närmare 120 startande och mycket publik i skogen, så mycket att t.o.m. programmen sålde slut, publiken hade god chans ...Publicerad: 2025-08-23 21:24:29
Jansson snabbast i Åmålsracet. Åmålsracet hos Åmåls MK ingående i Fyrklöverns Rallycup, tre åk genom en och samma sträcka för de 50-talet tävlande. MK Team Westoms Jim Jansson laddade hårdast, vann samtliga tre åk och totalsegern med 3,9 sekunders marginal.
Arrangörsklubbens Gunnar Bäck i Toyota Starlet var närmast som klasstv...Publicerad: 2025-08-23 19:58:07
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Ingen lycka för Lucas Helin och Jesper Samuelsson i Danmark, Rally Juelsminde som andra deltävling i mästerskapet dit Svensken kom som ledare. Brusten infästning till spindeln när ekipaget låg tvåa i klassen.
Efter två av rallyts 12 sträckor var svenska ekipaget med Opel Corsa OPC 12 sekunder bak...Publicerad: 2025-08-23 19:36:54
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
29 ekipage i åtta klasser genom MKK Rundan hos MK Kopparberg där en sträcka gick dubbelt, segern totalt tog Kim Nydén som var ensam för 4wd.
Andraplatsen totalt innebar också seger i Appendix K när Antti Johannesson vann 16 sekunder före Tommy Eliasson, strax bakom Eddie Hörbing.
Trea totalt v...Publicerad: 2025-08-23 19:20:52
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Visst är Volvointresset stort i rallyskogen. Motorerna ger effekt som bara den och väghållningen kan man inte klaga på. Dessutom älskar publiken det svenskaste av allt. En vass rally-Volvo som kommer på ställ i full fart genom kurvan...
Jättejobb av JB och Custom.
- Vi spika ju sönder ...Publicerad: 2025-08-23 09:39:29
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Ekrundan med Smålands och Östergötlands DM-serier ihop med E-Cupen ger 120 startande, tre sträckor på 33km ska avverkas under dagen.
Närmare 60 bilar för Åmålsracet hos Åmåls MK. Fyrklöverns Sprintcup med en sträcka som går tre gånger på mestadels asfalt.
MKK-Rundan med en sträcka dubbelt hos ...Publicerad: 2025-08-23 05:56:27
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Joosep Ralf Nögene i Toyota GR Yaris Rally2 satte bäst tempo när estniska Humus Paide Ralli inleddes med två sträckor dubbelt. 43km under kvällens där Nögene redan kört ifrån Priit Koik i Skoda Fabia RS Rally2 med närmare halvminuten - strax bakom Egon Kaur i Ford Fiesta Prototyp.
20:e plast tota...Publicerad: 2025-08-22 21:39:20
|
| |
|
|
» Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade. » Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC. » Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg. » Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland. » Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland. » Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin. » SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|