NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Future SM-ralli:[Resultat][Tidsplan][WebTV][GPS-Karta][Mellantider][Anslagstavla][Karta]
Barum Czech Rally Zlin:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]
Lahti Historic Rally:[Resultat][Anslagstavla][Karta]

Publicerad:






SverigeSerien inleder hösten i Laxå med Laxårallyt.
Slut på semester rast och vila, upp i rallysadeln igen. Laxå och Laxårallyt står på agendan när SverigeSerien nu inleder höstdelen av sin säsong. Fina vägar och fint arrangerat rally väntar, det vet alla ni som provat på Laxå sedan tidigare.

Vem vinner VOC´s klasser i Laxå?
Återigen lite färre t...

Publicerad: 2025-08-15 14:11:15


4 sträckor och 80 ekipage gör upp i Polkatrofén.
© emotorsport.sePolkatrofén med Gränna MK, nu från Adelövs Gård där tävlingen med två sträckor dubbelt körs - 16km special för dagen och deltävling för E-Cupen. Klubben fick gallra hårt från strax över 100 anmälda ekipage till 80 för startlistan. Ett 30-tal åkare går för E-Cupens klubbar - där samlar bara tävlande ...

Publicerad: 2025-08-15 09:53:16


WebTV direkt från kvalet inför Barum Czech Rally Zlin.
© emotorsport.seMed start klockan 8:00 drar träningen för Rally2 ekipagen igång på 7,6km långa Komarov-sträckan som används för träning, kval och shakedown. Vid 9:31 är det dags för kval som avgör startpositionerna, med asfalt under hjulen är det snabbast går först. Kvalet sänds live i vår WebTV & Video avdelning m...

Publicerad: 2025-08-15 08:57:28


110-talet åkare för lördagens Laxårally.
© emotorsport.seLaxå MK drar igång Laxårallyt lördag förmiddag, då som deltävling i Västras DM, Stockholms DM, Mega Rally Cup och VOC Sverigeserien med 110-talet startande. Tre sträckor på 38km går under dagen i skogarna runt orten.

Elva åkare går för 4wd med Jari Saarinen, David Dannevall, Andreas Pettersson oc...

Publicerad: 2025-08-15 06:01:17


Tom Kristensson med partners hjälper Carlberg mot säsongsavslutningen.
© Calle Carlberg Motorsport.Det har inte undgått många att Tom Kristensson varit en stor del av min karriär. Från hjälpen 2021 att starta SM-finalen och ta SM-guld till att stötta oss i sista tävlingen 2023 där vi vann ADAC Opel Electric Rally Cup. Nu gör han det igen!
- Rally är en sport som trots stor framgång, kräver e...

Publicerad: 2025-08-14 21:04:51


Följ morgondagens träning, kval och shakedown inför Barum Czech Rally Zlin.
© emotorsport.seImorgon förmiddag kan tiderna från träning, kval och shakedown följas inför Barum Czech Rally Zlin. De tävlande i Rally2-klassen får börja träna klockan 8:00 på den 7,6km långa Komarov-sträckan. Vid 9:31 är det dags för kval som avgör startpositionerna, med asfalt under hjulen är det snabbast går fö...

Publicerad: 2025-08-14 17:23:55


50-talet åkare i Jämtlands MK´s LightOn Rally.
© emotorsport.seJämtlands MK arrangerar LightOn Rallyt ingående i Hälsingeserien, ett 50-tal bilar väntas till rallyt med 41km special, då två sträckor som körs dubbelt.

Självklar favorit om segern är hemmasonen Patrik Sandell som ihop med Henrik Bolinder kör Skoda Fabia R5:an, får dock motstånd av Stig Andervan...

Publicerad: 2025-08-14 09:04:10


35 rallyåkare ut i helgens Tractive Race.
© emotorsport.seSvenska Sprinserien ses hos Borlänge MK med dubbla deltävlingar av Tractive Racet - ett race per dag under helgen - årets näst sista tävlingshelg för serien.

Ett 70-tal bilar där 35 bilar går ur rallyklasserna, 20 av dem i trimmat 2wd där Johan Eriksson, Mikael Lundberg, Dennis Olsson, Göran "Lil...

Publicerad: 2025-08-14 06:02:26


Dubbelt Svenskt i helgens Future SM-ralli.
© emotorsport.seI samband med historiska EM-tävlingen i Lahti går Finska Mästerskapet med Future SM-ralli, de går bakom EM-fältet på fredagens sex sträckor, tre sträckor dubbelt, vilket ger 67km special. Under lördagen avslutas tävlingen med att tre sträckor körs mellan EM-tävlingens båda vändor. Totalt 10 mil för ...

Publicerad: 2025-08-13 18:40:34


Mille Johansson redo för Barum Czech Rally Zlín – tillbaka i Rally-EM.
© Flat-out Media.Efter en kortare paus från Rally-EM är Katrineholmsföraren Mille Johansson och Johan Grönvall från Arvika tillbaka bakom ratten – och redo för en ny utmaning när EM-tävlingen Barum Czech Rally Zlín avgörs i helgen. För första gången på asfalt kommer duon tävla med Škoda Fabia RS Rally2 och Pirelli-d...

Publicerad: 2025-08-13 12:30:04


Tidigare nyheter:
35 rallyåkare ut i helgens Tractive Race.
Dubbelt Svenskt i helgens Future SM-ralli.
Mille Johansson redo för Barum Czech Rally Zlín – tillbaka i Rally-EM.
Latvala jagas av Johansson - tre svenska bilar i helgens Lahti Historic Rally.
Läget i Rally SM tabellerna efter KR Snapphanerallyt.
Inför ERC Barum Czech Rally Zlin, upplägg, startfält och länkar!
15-årige Arvid tar över Calle Carlbergs EM-vinnare - byter Peugeot mot Opel Corsa Rally4.
Oilcenter Solång Motorsport summerar Snapphanerallyt - Peter gör sitt livs rally.
TV-tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
Så körs Ekrundan, missa inte anmälan - 100-talet anmälda men plats för fler.
Carlberg kan säkra EM-guldet i helgens Rally Barum.
Eriksson & Andervang summerar utmanande Snapphanerally.
Grupp H som ny klass ut i Europa - vill man det?
Reiersen bland de många Svenskarna till Norska Rally Grimstad.
GK Door Team Sweden, Dennis & Sunniva vinner – ökar SM-ledningen.
Tobias snabbast från start till mål i Stieg Ekströms Minne.
Hallberg i topp under fredagen, tekniska problem förstörde lördagen i Snapphanerallyt.
Hårda fighter och dramatiska avgöranden i Snapphanerallyt.
Malm toppade Augustisprinten.
Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.
» Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC.
» Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg.
» Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland.
» Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland.
» Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
» SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.