NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Emil Bergkvist Motor om bragden i Belfast.
PRESSRELEASE

Vi lämnade Sverige på fredagen 27/3 och flög till Belfast med en skön känsla i kroppen. Målsättningen med deltävling två i Junior ERC var att plocka så många poäng som möjligt. Vi kände att vi inte behövde överladda för att köra ikapp någon, utan ta det i vår fart och säkra så många poäng som möjligt.

Inför tävlingen har mycket tid lagts på att finputsa på vissa moment i rallybilen. Emil och Joakim har gått igenom det som gått bra och dåligt, för att analysera och göra allt lite bättre. För bättre kan det alltid bli, det gäller att vara noggrann och jobba med dom små detaljerna.

50 mil SS i Opel Adam R2 utan något stort fel under Rally Liepaja samt Rally Sweden hade gett oss ett lugn och en trygghet inför deltävling två Circuit of Ireland.

Vi hade med hjälp av vårt team ADAC Opel Motorsport kunnat lägga upp så bra förberedelse som möjligt inför Junior ERC Circuit of Ireland, där vi startade i en tävling som heter Midland Stage motor Rally helgen före Junior ERC. Där vi rekade under Lördagen 28/3, för att sedan starta tävlingen Söndag kl 09,40 lokal tid.

Tävlingen kördes på 3 sträckor som går 3 gånger på totalt 11 mil ss mil, och vi fick till en bra känsla direkt. Efter tre körda sträckor ledde vi klassen och allt flöt på bra. När vi kom in på service så vill vår ingenjör testa andra fjäderben, som borde passa Emils körstil bättre. Sagt och gjort, 28 minuter senare lämnade vi servicen med 4 nya fjäderben. Emil kände direkt att bilen blev stabilare och vi kunde pusha mer med den nya setupen. Tillslut vann vi tävlingen med lite mer än en minut.

Efter det så förflyttade vi oss till ett annat område för att köra dom sista testerna under Måndagen, med vägar som var mer lika de som skulle avverkas i Circuit of Ireland. Där kunde vi finjustera det sista med setupen och noterna. Och få till den där sista sköna känslan när allt stämmer.
När reccen började på Tisdagen så fick vi se hur tuffa och krävande sträckor Irland kan frambringa. Det regnade ganska mycket och var svårt att veta hur mycket information vi skulle ta med i våra noter, frågeställningen var följande. Kommer rallyt köras under våta eller torra förhållanden? Prognosen sa vått men vi fick hör av många att det kan ändra sig på några timmar. Värt att tilläga är att det började regna ca 20 gånger under Tisdagen, och där i mellan solsken och snabbt upptorkande vägar.

Onsdagen flöt på bra, vi kände att noterna satt bra, och vägarna är väldigt speciella mot vad vi har kört tidigare på asfalt. Men den sköna känslan satt kvar.

Torsdag och shakedown plus kval. Vi åkte två kval åk, för att få känna på greppet och så Jocke fick läsa lite noter i full fart. När vi väl stod på startlinjen till kvalet så var vi bestämda med att sätta en så bra tid som möjligt. Sämre tid innebar sämre startposition, vilket innebär mer grus, lera, smuts på vägarna. Vi fick till ett helt okej åk, och kvalade in som tredje bil i Junior ERC. Samtidigt förstod vi att hemma grabbarna kommer åka fort. Vi var ca 0,9 sekunder efter de snabbaste på 3 km sträcka.
Lördag och första tävlingsdag. Regn. Vi började lite försiktigt på SS1, vi hade fyrhjulsläpp i en full farts höger bland annat, men fick till en helt okej tid. Rättare sagt snabbast av alla junior ERC förare, med ca 5 sekunder. Insikten att vi var snabbast fick oss att ta det lite lugnare på de nästkommande sträckorna, vilket innebar att vi låg tvåa efter första dagen.
Söndag, avgörandet. Vi kom till servicen ca 35 minuter innan vi fick plocka ut bilen ur parc ferme. Då fick vi reda på att ledaren från fredagen hade fått 5 minuters tidstillägg för att han hade missat en däckmärkning, så var vi plötsligt i ledningen. Och vår teamkamrat Marijan Griebel var tvåa, ca 15 sekunder bakom oss. Opel etta och tvåa, intressant.

Vi åkte ut på första loopen av sträckor, 4 stycken till antal och försökte pusha lite. Men redan i 3:e svängen på SS9 (första sträckan på lördagen) så hade vi missbedömt ett lyft. Vi hade ”Håll lite vänster över litet lyft”. Det borde ha varit ”Varning håll vänster över stort lyft”. Men med Emils skicklighet att reda ut krissituationer så blev det inte värre än att vi var ca 30-40 cm från ett hus. Vi tog det lite lugnare än planerat på SS9 efter detta, men vi var fortfarande i ledningen. Vi fortsatte i vårt tempo och vid lunch uppehåll så hade ledningen krympt till 8,8 sekunder. SS13 och SS14 var samma korta stadssträcka, här fick vi rätt tid i tidkortet (vilket är det viktiga) men fel tid på internet. Sen gav vi oss ut på samma loop som på morgonen. Vi kände att vi måste sätta in ett ryck någonstans för att ta hem segern, samtidigt som det är superviktigt att ta bilen i mål. SS16 var rätt sträcka, den är lång, bitvis riktigt snabb och har sina trixiga kombinationer. Här tog vi i rejält. När vi kom i mål på sträckan stod våran ingenjör och bara skakade på huvudet åt våran tid.

De två avslutande sträckorna tog vi i vårt normala tempo, och kunde bärga segern med 15,2 sekunder före vår teamkamrat.

Känslan att vinna en tävling där inte så många tror på en är otroligt tillfredställande. Vi har nu visat att vi klarar att behärska snö/is/grus men också asfalt på högsta internationella nivå.


» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Imponerande körningar då SverigeSerien inledde hösten i Laxå.
© emotorsport.seMålet för resan var Laxå och ärendet Laxårallyt när SverigeSerien inledde höstdelen av årets serie. Ett som vanligt fantastiskt fint organiserat rally på rallyvägar som klassens utövare bara hade positivt att säga om. Vägar som hade allt var omdömet. Tack Laxå MK och högsta betyg med vidhängande gul...

Publicerad: 2025-08-19 18:45:44


Mille Johansson slutar topp 10 i tuffa Barum Czech Rally Zlin.
© Flat-out media.Det blev en utmanande helg i Tjeckien för 20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika när Rally-EM gästade klassiska Barum Czech Rally Zlín. Med hela EM-eliten på plats och svårkörda asfaltssträckor kämpade den svenska duon sig till en tiondeplats i högsta kl...

Publicerad: 2025-08-19 17:05:00


42 VM-ekipage i Rally Chile Bio Bio - Solberg och Andersson med Svensk flagg.
© Oliver Solberg Rally.WRC-serien på gång till Paraguay i månadsskiftet innan de styr mot Chile för Rally Chile Bio Bio den 11-14:e september. Idag släpptes anmälningslistan för rallyt med totalt 49 ekipage varav 42 tävlar i VM-klasser.

Elva åkare i Rally1.
Elva bilar i Rally1-klassen med Elfyn Evans, Kalle Rov...

Publicerad: 2025-08-19 13:17:35


Ett historiskt rallysamarbete - Heat Rally Bergslagen.
© emotorsport.seFör första gången någonsin har Ludvika MS, Kolsva MS och Fagersta MK slagit sig samman för att arrangera en rallytävling. Och nu är Heat Rally Bergslagen, en deltävling i Svenska RallyCupen, mindre än 20 dagar bort. Lördag den 6 september är det dags.

När de tre klubbarna bestämde sig för ett för...

Publicerad: 2025-08-19 06:03:25


Rally-SM i samband med SM-veckan i Karlstad 2026 – Power Stage direktsänds i SVT.
© emotorsport.seFör första gången körs en fullvärdig deltävling i Rally SM i samband med SM-veckan – där den direktsända SM-sprinten också utgör Power Stage i SM-deltävlingen i Karlstad under juni 2026.

Tävlingen blir en ordinarie deltävling i Rally-SM 2026, som avgörs på klassiska värmländska grusvägar. Power S...

Publicerad: 2025-08-18 16:53:08


Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
© emotorsport.seIdag släpps inbjudan och anmälan öppnar för Rönne Motorklubbs första riktiga rallytävling sedan Rally Askersund 2018.

Den 4:e oktober är det dags för Henkas Grus & Betong Rallyt, en uppföljare på förra årets rallysprint men i år en riktig rallytävling med tre mycket fina och klassiska sträckor s...

Publicerad: 2025-08-18 09:02:31


ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
© @World / Red Bull Content Pool.ERC Barum Czech Rally Zlin som sjätte deltävling av åtta i ERC-serien, samtidigt den femte av sex i Junior ERC klassen. I huvudklassen tog Andrea Mabellini steget närmare Mikolaj Marczyk i helgen - Italienaren lite mer van vid asfalten. Samtidigt går Jon Armstrong upp förbi Mads Östberg som stod öve...

Publicerad: 2025-08-18 05:06:36


Kopecky vinner - Mille tia totalt - Calle Junior EM mästare.
© @World / Red Bull Content Pool.43-årige Jan Kopecky, en av tjeckisk rallysports främsta förare med förflutet som fabriksförare inom Skoda Motorsport där han än idag agerar testförare. Jan tog ledningen tidigt i Barum Czech Rally Zlin men har pressats hårt under helgen, vinner slutligen 10,7 sekunder före Jon Armstrong, Irländaren...

Publicerad: 2025-08-17 16:56:50


Carlberg i mål, klar Junior EM mästare - nästa år väntar Junior WRC.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg gick först ut på den avslutande specialsträckan i ERC Barum Czech Rally Zlin, som klar Juniormästare fick han chansen att gratuleras först i den livesända TV-sändningen.

Calle med inhoppande Torbjörn Carlberg når målgång i rallyt som varit händelserikt för både dem och övriga i tät...

Publicerad: 2025-08-17 16:16:01


Så gick det i Eslövs söndagstävling, Kanonen.
Eslövs MS med Kanonen under söndagen, tre specialprov kördes tre gånger för de 41 startande, Hyllinge MS B-föraren Ola Johansson satte bästa tid på första vändan av proven.

Under andra varvet tog Hans-Daniel Steiner och Jonas Olsson sträcksegrarna, totalt hade Ola segern 0,9 sekund före Steiner -...

Publicerad: 2025-08-17 15:54:48


Tidigare nyheter:
Idag öppnar anmälan för Henkas Grus & Betong Rallyt - tre sträckor dubbelt runt Askersund.
ERC tabellerna efter Barum Czech Rally Zlin.
Kopecky vinner - Mille tia totalt - Calle Junior EM mästare.
Carlberg i mål, klar Junior EM mästare - nästa år väntar Junior WRC.
Så gick det i Eslövs söndagstävling, Kanonen.
Foto från Polkatrofén.
Junior ERC hotet Ioan Lloyd bryter Barum Czech Rally Zlin.
Ascona 400-seger i Lahti Historic Rally - Perez i Porsche bäst av EM-ekipagen.
Tar Carlberg målgång i tjeckien - då vinner han Junior EM guldet!
Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
Punktering för Mille - Calle bröt med trasig drivaxel från stor Junior ERC ledning.
Hult i VW Golf totalsnabbast i Laxå Rallyt.
Sandells tredje raka i LightOn Rallyt - vann före Andervang.
Liiten totaltrea i Future SM Ralli - målgång för Jonna.
Söndagsrally i Eslöv, RS-åkarna kör Kanonen.
Sju rallyn att följa under lördagen, bl.a Laxårallyt och Polkatrofén.
Liiten totaltrea efter dag ett i Future SM Ralli.
Halvtid i Lahti där Jonasson är bäste Svensk, motorhaveri för Johansson.
Tungt för Mille på Barum Czech Rally Zlin kvalet - Calle snabbast i JERC - rallystart ikväll!
SverigeSerien inleder hösten i Laxå med Laxårallyt.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 23/08


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.