NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Annie Seel.
© Annie Seel.
Ford Escorten hade en tuff resa under sina åtta dagar i Balkan Classic Rallye.
Hedersam målgång för svenskteamet Riflex Sport i Balkan Classic i Bulgarien.
PRESSRELEASE

Det blev en hård utmaning att ta de historiska bilarna i mål i första upplagan av maratontävlingen Balkan Classic Rallye.

Enda svenskteamet bestående av Jan Hagman (MK Rimo), med Annie Seel (KAK Motorsport) i högerstolen, körde in på en sjunde plats totalt efter åtta hårda tävlingsdagar. Det var en bedrift att deras Ford Escort MK2 höll ihop över 140 mil specialsträcka på dåliga vägar.

Enligt inbjudan skulle historiska bilar som var FIA-homologiserade kunna delta tillsammans med bilar med klassiska bilar av Safari-typ. Men redan första tävlingsdagen visade sig de regnförstörda Bulgariska bergsvägarna vara en bitvis allt för svår uppgift för några deltagare. Några blev fast ute på sträckan och fick ta maxtid.

När den första chocken lagt sig jobbade teamen frenetiskt med att justera upp fjädring för riktig offroadkörning. Här hade Safaribilarna ett stort övertag jämfört med de lägre FIA-homologiserade ekipagen.
- Jag borde ha tagit min Safari Porsche istället, den hade varit helrätt här. Escorten har alldeles för mjuk fjädring och låg markfrigång, även om vi har höjt den så mycket vi kan här på plats. Det var bara till att köra efter de förutsättningar vi har, konstaterar Jan Hagman.

Efter tre tävlingsdagar har svenskteamet ändå kört taktiskt och håller en tredjeplats i totalen. Men när sträckningen lämnar bergen ner mot de snabba sträckorna på låglandet vid Svarta Havet, kan inte Escorten matcha Safari-bilarna längre. Värmen är uppåt trettio grader vilket även gör det svårt att orka hålla fokus när navigationen blir svårare. Alla teamen gör missar och tappar tid när man försöker hitta rätt väg på delvis osynliga vägar och spår.

Näst sista tävlingsdagen får Hagman problem då ett fäste i framvagnen går av och framhjulet slår i innerskärmen, men man lyckas komma in på service där hela mekanikerteamet är på plats. En räddande svetsning får framvagnen i körbart skick, men nu är det taktikkörning som gäller för att klara återstoden av tävlingen.

När rallyt går i mål vid Svarta Havets strand visar det sig att det är fullt Safari-utrustade Datsun på de förts tre platserna.

Segrare är Andrew Siddall (England) följd av Geoff Bell (Sydafrika), båda i Datsun 260Z. På tredje plats Ondrej Coufal (Tjeckien) i Datsun 240Z. På fjärde plats Bernard Munster (Belgien) som i sin Safari Porsche 911 satte hastighetsrekord med 197 km/tim sista dagen.

- Det här var mycket värre än jag hade förväntat mig. Jag tycker ändå det är otroligt att vi som ett privatteam har tagit oss i mål i det här startfältet där i princip alla har Safari-bilar. I den här tävlingen är det meckarna som ska ha störst tack, utan dem hade vi aldrig varit här, avslutar en nöjd men mycket trött Jan Hagman.

- Jag tycker att rallyt har varit fantastiskt bra organiserat. Hade vi haft en Safari Porsche hade vi nog haft en chans på pallplats, men nu fick vi åka på defensiven för att spara bilen. Imponerande vad dessa gamla fina bilar klarar av ändå, säger Annie Seel.


» Pressrelease från Annie Seel, www.annieseel.com.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Stieg Ekströms Minne:[Resultat]
Bydalsfjällen Up Hill Race 2:[Resultat]
Augustisprinten:[Resultat]
Bydalsfjällen Up Hill Race 1:[Resultat]
KR Snapphanerallyt - NRC:[Resultat][Anslagstavla][Karta]
Voyonic Grampian Forest Rally:[Resultat]
KR Snapphanerallyt:[Resultat][Tidsplan][Rallyradio][WebTV][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2016-09-19 16:49:26






Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
© PatrikFlodin.comPatrik Flodin och Göran Bergsten tog täten direkt i Snapphanerallyt och vann tio av elva sträcksegrar. Men två kilometer från mål på tolfte och avgörande sträckan tvingades de parkera.
En hållare innanför oljefiltret lossnade och tog med sig oljefiltret och därmed var rallyt över för vår del....

Publicerad: 2025-08-09 21:04:44


Liljegren och Larspers Standardvinnare i SM.
© emotorsport.seRobin Liljegren och Nathalie Nilsson i BMW tar hem Standardklassen efter ss11, klassen fick avsluta sin tävling efter den näst sista sträckan i KR Snapphanerallyt, årets näst sista Rally SM deltävling. Segern skrevs 15,9 sekunder före Arvid Larspers som var bäste Junior SM åkare. Daniel Suvala, Osca...

Publicerad: 2025-08-09 18:38:28


Rådström kör hem KR Snapphanerallyt - Peter och Simon andra vinnare.
© emotorsport.seDennis Rådström och Sunniva Rudi avslutade Rally SM deltävlingen KR Snapphanerallyt med 5,7 sekunders sträckseger före Kalle Gustafsson vilket gav seger med sex sekunder - tätt värre inför avslutningen på Hovdala med andra ord. 1:26 minut bakom är trean Kim Nydén.

I den Nationella 4wd klassen var...

Publicerad: 2025-08-09 16:51:44


Rådström, Grahn, Flodin och Liljegren SM-ledare efter ss8 i KR Snapphanerallyt.
© emotorsport.seSnabba vägar ger små tidsmarginaler, lördagens fyra första sträckor i KR Snapphanerallyt avverkat, Dennis Rådström i Toyota GR Yaris Rally2 uppe i topp efter Hovdala-sträckan där han smet förbi Kalle Gustafsson, 0,2 sekund mellan dem inför eftermiddagens etapp som är en andra vända på förmiddagens s...

Publicerad: 2025-08-09 12:28:42


Rally i Hallsberg, Stieg Ekströms Minne under söndagen.
© emotorsport.seSöndagsrally när Stieg Ekströms Minne arrangeras av Teknis MC där allt överskott går till Nyckelfondens cancerforskning. Tävlingen körs på en 2,1km slinga som körs tre gånger på Hallsbergs motorstadion med 60-talet bilar.

12 bilar går för Appendix K genom tre klasser, Magnus Nordqvist och Kjell S...

Publicerad: 2025-08-09 09:22:04


Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
© emotorsport.seÅrets näst sista Rally SM deltävling drar vidare med KR Snapphanerallyt hos Hässleholms MK, fyra sträckor dubbelt för lördagen med 50-talet bilar ut under morgonen. Först tre sträckor i nordlig riktning innan det bär söder ut med kort stopp för service innan man drar till Hovdala. En lång service oc...

Publicerad: 2025-08-09 06:02:50


Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
© emotorsport.seRally-SM:s fjärde deltävling Snapphanerallyt inleddes inför storpublik på torget i Hässleholm och fyra asfaltsträckor sträckor på Garnisonen under fredagskvällen.

I Internationella 4WD har Patrik Hallberg och John Stigh tagit kommandot i sin första SM-start med fyrhjulsdriven bil. Ekipaget från G...

Publicerad: 2025-08-08 22:34:37


Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
© emotorsport.seKR Snapphanerallyt inleddes med en sträcka fyra gånger på Garnisonen, ut med varvlopp och istället fler körningar på en sträcka. Patrik Hallberg och John Stigh visade direkt farten och vann samtliga fyra körningar på asfalt och betong. GK Door föraren leder rallyt 3,9 sekunder före Kalle Gustafsson ...

Publicerad: 2025-08-08 20:48:57


Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
© emotorsport.seKR Snapphanerallyt står på tur, rallyt inleds med fyra sträckor på Garnisonsområdet under kvällen, första start vid 18-tiden och så rullar det på tills samtliga åkt fyra gånger.

Rallyradion finns på plats och sänder rallyradio live och fritt från klockan 17:30 på fredag. På lördagen fortsätter ra...

Publicerad: 2025-08-08 11:04:33


Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
© emotorsport.seTredje och näst sista deltävling i Eskilstuna Sprintcup när Augustisprinten avverkas under lördagen. Eskilstuna MK står för arrangemanget där en 2km lång sträcka går tre gånger. Resultaten går live och cupen kör i år med poängtabell som uppdateras live under tävlingarna så man kan se läget under påg...

Publicerad: 2025-08-08 09:04:27


Tidigare nyheter:
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!
Amerikanskt besök för kommande LightOn Rallyt - Sandell favorit.
VEC skapar magi tillsammans med er, kalender 2026 & 2027.
Back SM i Bydalsfjällen, 60 rallyåkare till start.
Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
Mille Johansson fortsatt tvåa i Junior-VM efter utmanande tävling i Finland.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.