NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Jämnt i toppen i Sydsvenska Rallycupen.
PRESSRELEASE

Strax över 150 ekipage gav sig ut på tävlingsbanan i lördags när Ljungby bjöd upp till Midsommardansen. En del sträckor kända från förr men också tre helt nya. Vädret var perfekt för rallybilar och besättning men kanske lite kylslaget för publik, servicepersonal och funktionärer.

Med resultaten i Ljungby skall vi nu börja koppla dessa till hur den totala Prispottslistan utvecklar sig. Den är ju grund inte bara för ett prisbord med en Opel Karl som första pris utan också kvalificering till Mästarmötet i juli och finalen i oktober.

I R4/4WD är fortsatt Stoffe Nilson, Hässleholm omöjlig att nå. Både Bengt Abrahamsson, Kulling och Robin Adolfsson, Växjö försökte säkert men har en bit fram till segraren. Detta innebär också att Stoffe är fortsatt fullpoängare i Prispottslistan.

I A-förare 2WD tar västgöten Kristian Johansson, Kind i sin Golf hem segern med 4,9 sekunders marginal till Robin Sandberg, Ryd. Om inte om hade varit är ju alltid ett populärt uttryck direkt efter målgång men faktum är att om Robin inte kommit ifatt framförvarande på SS 1 hade dagen kunnat se annorlunda ut. Mattis Olsson, Gullabo låg på tredje plats inför sista sträckan där Christopher Zeijlon, Skillingaryd spurtade förbi och tog sista pallplatsen.

Robin Sandberg ligger efter lördagens andra plats på den tredje i Prispottslistan. Men vem är han??

All vet väl vem Robin Sandberg är, eller? Hans namn är sedan många år riksbekant i rallykretsar men vi skall sammanfatta hans karriär så att alla blir uppdaterade. Ett modernt sätt att kolla hur känd man är kan vara att googla och en sådan sökning ger nästan 200.000 träffar vilket gör att han hamnar nånstans mitt emellan Mattis Olsson och Donald Trumpf!?

Brukar alltid hävda att rally är en smittsam, ärftlig åkomma och så också i detta fall. Pappa Åke Sandberg och farbror Malte Sandberg tävlade flitigt på 70- och 80-talet och undertecknad körde själv Dackefejden 1979 och fick stryk av Malte i standard B klassen medan Åke vann standard A.

Men nu hoppar vi fram några år i tiden och Robin gör 1992 sin rallydebut i pappas gamla Rallykadett. Något är senare blir en fransyska hans följeslagare i form av en Peugeot 205, riktig kärlek uppstod aldrig så hon får anses vara en parantes i Robins liv. Som för så många andra blev en 240 nästa steg och med den kom det mer framskjutna placeringar i distriktstävlingar.

2002 kom den galna?! idén att sätta Saab på rallykartan igen. Men det var oplöjd mark som skulle odlas, drivmedlet etanol skulle godkännas och etableras, framvagnsdetaljer fick tas fram på egen bekostnad men med administrativ hjälp av Saab, men med hårt arbetet hade Robin 2005 fått en körbar bil i händerna och resultaten började komma tillsammans med dåvarande codrivern Ronny Kindvall.

– Har nog aldrig kört så fort, varken förr eller senare som i SSR 2006 när jag och PG Anderson slog om segern, det var helt sanslöst, minns Robin.

Kungaklassen på den tiden var ju otrimmat 4WD så 2007 var nästa bilval en Mitsubishi Evo 9. Då inleddes också samarbetet med Pecka Svensson,

- Du hittar ingen bättre, berömmer Robin, han är ovärderlig när det gäller att hitta rätt fart, mana på ibland men också hålla tillbaka när det börja gå för fort. Som bäst blev det SM-silver 2008 men när förbundet året efter införde enhetsdäck och då inte det däcksmärke som varit en Robins stora sponsorer fick avtalet ledsnade han och ett uppehåll i rallytävlande började.

Det varade några år men 2013 fick ha frågan att dela på en Volvo 940 och då inleddes lite sporadiskt tävlande men det var först när frågan kom från Mathias Bengtsson på Nybe som det blev en lite mer seriös satsning. Det började med en Volvo tillsammans med Pecka men sen inleddes arbetet att hitta en Toyota Corolla och i Ljusdal fanns det en i byggsats. Alla som vet hur det är att sätta ihop något som någon annan plockat isär vet att det är en utmaning men tack vare goda krafter från bland andra Fridafors Bilservice så är den nu en konkurrenskraftig bil vilket resultaten i år vittnar om. Den 44-årige elektrikern har i år segrat i Simrishamnsmixen och i Silverkongen och förra helgen blev det en andraplats efter Kristian Johansson i Midsommardansen.

- Rally är så otroligt roligt, adrenalinkicken ute i skogen är enorm. Sen betyder det mycket för mig att hamna i ett bra team och det har jag nu i Nybe. Mathias gör ett jättebra jobb också som kartläsare så nu ser jag fram mot SM i SSR och sedan en fortsatt kamp med de andra i Sydsvenska Rallycupen, avslutar Robin. (Sen finns det en lång historia om ett äventyr i Amerika men det sparar vi till en annan gång)

I R1B /VOC Mekonomen segrar återvändaren Thomas Grönberg men här är det transportprickar som ställer till det för den i körtid snabbaste Henrik Levin, Hörby. Men för den skull ska inte Thomas insats förringas, att växla om till standardbil igen efter åren i trimmat med sån framgång är värd all respekt. Trea Ola Wingren, Hörby men bara med 0,5 sekunders marginal till Anders Hjälmeby, Skillingaryd som nu körde sin andra tävling efter mer än tre års uppehåll. För Henrik Levin innebär lördagens placering en fjärdeplats i Prispottslistan


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Stieg Ekströms Minne:[Resultat]
Bydalsfjällen Up Hill Race 2:[Resultat]
Augustisprinten:[Resultat]
Bydalsfjällen Up Hill Race 1:[Resultat]
KR Snapphanerallyt - NRC:[Resultat][Anslagstavla][Karta]
Voyonic Grampian Forest Rally:[Resultat]
KR Snapphanerallyt:[Resultat][Tidsplan][Rallyradio][WebTV][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2017-05-15 21:22:25






Hårda fighter och dramatiska avgöranden i Snapphanerallyt.
© VidhemMediaInternationella 4WD fick ett rafflande avgörande. Inför Power Stage Hovdala skiljde bara 0,3 sekunder mellan ledande Dennis Rådström/Sunniva Rudi och jagande Kalle Gustafsson/Tom Törngren. Rådström satte ner foten på sista sträckan och säkrade sin tredje seger för året med 6,0 sekunders marginal – e...

Publicerad: 2025-08-10 09:17:37


Malm toppade Augustisprinten.
© emotorsport.seAugustisprinten som tredje och näst sista deltävling i Eskilstuna Sprintcup hos just Eskilstuna MK, tre åk på den 2,2km långa sträckan inne på klubben område.
Dubbelt i topp för arrangörsklubben då Anton Malm tog segern före Pontus Florin, 2,1 sekund mellan dem. Tredjeplatsen för David Dannevall s...

Publicerad: 2025-08-10 07:35:33


Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
© PatrikFlodin.comPatrik Flodin och Göran Bergsten tog täten direkt i Snapphanerallyt och vann tio av elva sträcksegrar. Men två kilometer från mål på tolfte och avgörande sträckan tvingades de parkera.
En hållare innanför oljefiltret lossnade och tog med sig oljefiltret och därmed var rallyt över för vår del....

Publicerad: 2025-08-09 21:04:44


Liljegren och Larspers Standardvinnare i SM.
© emotorsport.seRobin Liljegren och Nathalie Nilsson i BMW tar hem Standardklassen efter ss11, klassen fick avsluta sin tävling efter den näst sista sträckan i KR Snapphanerallyt, årets näst sista Rally SM deltävling. Segern skrevs 15,9 sekunder före Arvid Larspers som var bäste Junior SM åkare. Daniel Suvala, Osca...

Publicerad: 2025-08-09 18:38:28


Rådström kör hem KR Snapphanerallyt - Peter och Simon andra vinnare.
© emotorsport.seDennis Rådström och Sunniva Rudi avslutade Rally SM deltävlingen KR Snapphanerallyt med 5,7 sekunders sträckseger före Kalle Gustafsson vilket gav seger med sex sekunder - tätt värre inför avslutningen på Hovdala med andra ord. 1:26 minut bakom är trean Kim Nydén.

I den Nationella 4wd klassen var...

Publicerad: 2025-08-09 16:51:44


Rådström, Grahn, Flodin och Liljegren SM-ledare efter ss8 i KR Snapphanerallyt.
© emotorsport.seSnabba vägar ger små tidsmarginaler, lördagens fyra första sträckor i KR Snapphanerallyt avverkat, Dennis Rådström i Toyota GR Yaris Rally2 uppe i topp efter Hovdala-sträckan där han smet förbi Kalle Gustafsson, 0,2 sekund mellan dem inför eftermiddagens etapp som är en andra vända på förmiddagens s...

Publicerad: 2025-08-09 12:28:42


Rally i Hallsberg, Stieg Ekströms Minne under söndagen.
© emotorsport.seSöndagsrally när Stieg Ekströms Minne arrangeras av Teknis MC där allt överskott går till Nyckelfondens cancerforskning. Tävlingen körs på en 2,1km slinga som körs tre gånger på Hallsbergs motorstadion med 60-talet bilar.

12 bilar går för Appendix K genom tre klasser, Magnus Nordqvist och Kjell S...

Publicerad: 2025-08-09 09:22:04


Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
© emotorsport.seÅrets näst sista Rally SM deltävling drar vidare med KR Snapphanerallyt hos Hässleholms MK, fyra sträckor dubbelt för lördagen med 50-talet bilar ut under morgonen. Först tre sträckor i nordlig riktning innan det bär söder ut med kort stopp för service innan man drar till Hovdala. En lång service oc...

Publicerad: 2025-08-09 06:02:50


Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
© emotorsport.seRally-SM:s fjärde deltävling Snapphanerallyt inleddes inför storpublik på torget i Hässleholm och fyra asfaltsträckor sträckor på Garnisonen under fredagskvällen.

I Internationella 4WD har Patrik Hallberg och John Stigh tagit kommandot i sin första SM-start med fyrhjulsdriven bil. Ekipaget från G...

Publicerad: 2025-08-08 22:34:37


Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
© emotorsport.seKR Snapphanerallyt inleddes med en sträcka fyra gånger på Garnisonen, ut med varvlopp och istället fler körningar på en sträcka. Patrik Hallberg och John Stigh visade direkt farten och vann samtliga fyra körningar på asfalt och betong. GK Door föraren leder rallyt 3,9 sekunder före Kalle Gustafsson ...

Publicerad: 2025-08-08 20:48:57


Tidigare nyheter:
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!
Amerikanskt besök för kommande LightOn Rallyt - Sandell favorit.
VEC skapar magi tillsammans med er, kalender 2026 & 2027.
Back SM i Bydalsfjällen, 60 rallyåkare till start.
Flodin och Bergsten ser fram emot Snapphanerallyt.
Medaljstriderna hårdnar när Rally-SM kommer till Hässleholm.
1300 Rallycup hyllar årets vinnare på Motorsportsalongen.
Arrangörer och Partners se hit, Svenska RallyCupen planerar för 2026!
Ekrundan med DM-serier, kompakt bana med 33km special.
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, tredje utställaren - Carlsson har dammat av 140´n.
Datumen klara för WRC-festen i Umeå, 12-15 februari 2026.
48 bilar till WRC Ueno Rally del Paraguay - hela WRC2 eliten på plats!
47 EM-åkare till ERC Barum Czech Rally Zlin - flera Svenskar i listan.
1300 Rallycup summerar händelserika Kullingstrofén.
Mille Johansson fortsatt tvåa i Junior-VM efter utmanande tävling i Finland.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.