|
 Inför SSRC finalen – läget i R1a Grupp E. PRESSRELEASE
Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver pengarna från grundseriens Prispottslista skulle nu ytterligare 100.000:- fördelas.
Slutspelet, finalen, körs lördagen den 28 oktober i trakterna runt Hovmantorp utanför Växjö. Arrangörsklubben Wäxjö MS har letat fram två klassiska småländska specialsträckor som körs två gånger. Mer än trettio utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fem klasserna. I alla klasser slåss man om 25.000 kr, tio till ettan och sedan neråt till femte plats.
Grupp E, också med den mer internationella beteckningen R1a, är standardklassen med lägst prestanda men också en klass som tack vare sin jämnhet kräver mycket av chauffören men också ger mycket tillbaka då bilarnas enkelhet gör att det inte är så mycket som krånglar utan fokus kan läggas på att köra mycket och komma i mål varje gång. Det syns också tydligt i topp fem i A/B-klassen och i C-klassen då de flesta i respektive klass inte brutit något av tio tävlingstillfällen i SSRC.
I A/B-klassen segrade Erik Ohlsson, Gullabo, en delseger, före Jesper Larsson, Kristianstad, tre delsegrar och Robin Håkansson, Gullabo. Flest delsegrar har nyblivne RM-mästaren Stefan Ottosson, Vetlanda med fyra stycken. De två sista har Magnus Sigvardsson, Hörby tagit. Ingen våghalsig gissning att det är bland dessa fem som vi hittar segraren i finalen.
I C-klassen är det två förare som delat på delsegrarna. Erik Sundqvist, Ljungby har åtta stycken och Kjell Svensson, Ryd har två. Kan då någon av dessa blanda sig i toppstriden? Det har hänt förr genom åren, 2014 i Vetlanda var Ola Schön trea som C-förare. Ser vi på C-förarnas placering i Grupp E klassen i år så är trenden starkt positiv, de började året med att vara sjunde till nionde plats i bilklassen men slutet av året toppas av Erik Sundqvists delade tredje plats i Hörby. Erik har vi berättat mer om i tidigare rapporter från SSRC men vinnaren i C-klassen Kjell Svensson och hans ständiga kartläsare Anne Wiesemann är kanske mer obekanta för allmänheten. Men det ändra vi på nu!
Kjell bor med sin sambo på Kyrkön utanför Ryd, är numera deltidspensionär och jobbar deltid som utvecklare på Ryds Båtar. Anne bor med sin familj på en gård strax utanför Växjö och jobbar på IT-bolaget HRM Software AB som projektledare.
Kjell har, som många pojkar och unga män, alltid haft ett stort intresse av att köra bil, gärna i lite högre hastigheter än vad som normalt är tillåtet på allmän väg. Han gick därför med i Ryds MK i början av 1970-talet med syfte att få sitt intresse för fart och bilar tillgodosett. Den första rallybilen som han byggde var en Folkvagn 1500S. Kombinationen Kjell och Folkvagn blev kort och hans nästa bygge blev en BMW och under åren som gått har det blivit några stycken sådana.
- Första rallybilen var en VW 1500S med den kombinationen funkade inte så bra så därefter har det bara varit BMW. Tack vare mitt intresse för att konstruera saker så har jag alltid byggt mina rallybilar själv, berättar Kjell.
Annes intresse för rally började redan i unga år som åskådare. Att få åka en rallytävling hamnade tidigt på hennes ”måste-göra-lista”.
- När jag fyllde 40 år fick jag en tävling i present av min man då han ville uppfylla min högsta önskan och han trodde/hoppades att det skulle bli både min första och min sista tävling. När debuten väl var avklarad så trodde nog alla i min omgivning att det var färdigåkt för min del då denna första tävling slutade med en våldsam krasch. I motsats till vad alla förväntade sig så skaffade jag mig istället en co-driver licens. Om man bortser från kraschen så var det ju en jäkla frän upplevelse som var svår att motstå.
Kjell körde som nämnt sin första tävling någon gång i början av 1970-talet och höll på till 1979 då annat gjorde att tiden inte räckte till. Som så ofta förde han över sitt intresse på sin son Anders som började köra 2001. Kjell stöttade Anders i hans karriär under flera år och byggde under tiden en BMW 2002 som var klar hösten 2009. Det var nu dags för Kjell att återuppta det vilande intresset igen och Anne blev tillfrågad om hon ville bli hans co-driver.
- Första starten för oss tillsammans blev i Kong Christian Race 2010, berättar Anne. Vi hade inte, och har heller aldrig haft siktet inställt på någon karriär med tanke på vår ålder. Vi fokuserar istället på att ha så roligt som möjligt med mottot är att leva livet medans man lever, för sedan är det för sent. Dessutom så är ju denna sport väldigt beroendeframkallande och det är jäkligt svårt att sluta när man en gång har börjat. Självklart satsar vi som alla andra på att vinna varje tävling, men inte till vilket pris som helst. Efter vår våldsamma krasch i Vilda Ryd Racet 2013 lärde vi oss en läxa. Bilen blev skrot och 2014 blev ett mellanår som jag ägnade mig åt att friskna till efter kraschen . Under tiden byggde Kjell en ny bil åt oss.
2013 blev trots allt en bra säsong som slutade med en första plats i DM. 2015 var det dags att återuppta tävlande i deras nya bil. Strategin var nu att komma i mål i varje tävling, en så god strategi att åren 2015 till 2017 radade de upp topplaceringar i DM och SSRC med seger och en tredje plats i den totala listan 2017.
- Vi ägnar vår tacksamhet åt alla de som ställer upp och hjälper oss med service på tävlingarna. Den största tacksamheten riktar vi dock till våra respektive som år ut och år in står ut med vårt tävlande. Utan deras stöd hade vi nämligen inte fått möjligheten att göra det som vi tycker ger livet lite extra krydda, avslutar Anne och ser fram mot finalen i Hovmantorp tillsammans med Kjell, två mycket värdiga exempel på bredden i svensk rallysport.
» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2017-10-19 17:12:04
|
|
Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
Till Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.
I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...Publicerad: 2025-08-24 10:19:29
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Norska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.
Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...Publicerad: 2025-08-24 09:14:40
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Estniska Humus Paide Ralli tog avslut under eftermiddagen efter att lördagens tre sträckor gått dubbelt på tio mil med Svenskt på startlinjen - flera mästerskap i rallyt samlade gav flera olika klasser för dem tävlande.
Slutlig 18:e plats totalt av 57 ekipage till mål i rallyt för Arvid Carlsson ...Publicerad: 2025-08-24 07:58:23
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Smålands och Östergötlands DM-åkare ihop med mer lokala E-Cupen gjorde gemensam start i Ekrundan hos SMK Eksjö, tre olika sträckor på 33km med start & mål i Mariannelund. Onotat med närmare 120 startande och mycket publik i skogen, så mycket att t.o.m. programmen sålde slut, publiken hade god chans ...Publicerad: 2025-08-23 21:24:29
Jansson snabbast i Åmålsracet. Åmålsracet hos Åmåls MK ingående i Fyrklöverns Rallycup, tre åk genom en och samma sträcka för de 50-talet tävlande. MK Team Westoms Jim Jansson laddade hårdast, vann samtliga tre åk och totalsegern med 3,9 sekunders marginal.
Arrangörsklubbens Gunnar Bäck i Toyota Starlet var närmast som klasstv...Publicerad: 2025-08-23 19:58:07
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Ingen lycka för Lucas Helin och Jesper Samuelsson i Danmark, Rally Juelsminde som andra deltävling i mästerskapet dit Svensken kom som ledare. Brusten infästning till spindeln när ekipaget låg tvåa i klassen.
Efter två av rallyts 12 sträckor var svenska ekipaget med Opel Corsa OPC 12 sekunder bak...Publicerad: 2025-08-23 19:36:54
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
29 ekipage i åtta klasser genom MKK Rundan hos MK Kopparberg där en sträcka gick dubbelt, segern totalt tog Kim Nydén som var ensam för 4wd.
Andraplatsen totalt innebar också seger i Appendix K när Antti Johannesson vann 16 sekunder före Tommy Eliasson, strax bakom Eddie Hörbing.
Trea totalt v...Publicerad: 2025-08-23 19:20:52
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Visst är Volvointresset stort i rallyskogen. Motorerna ger effekt som bara den och väghållningen kan man inte klaga på. Dessutom älskar publiken det svenskaste av allt. En vass rally-Volvo som kommer på ställ i full fart genom kurvan...
Jättejobb av JB och Custom.
- Vi spika ju sönder ...Publicerad: 2025-08-23 09:39:29
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Ekrundan med Smålands och Östergötlands DM-serier ihop med E-Cupen ger 120 startande, tre sträckor på 33km ska avverkas under dagen.
Närmare 60 bilar för Åmålsracet hos Åmåls MK. Fyrklöverns Sprintcup med en sträcka som går tre gånger på mestadels asfalt.
MKK-Rundan med en sträcka dubbelt hos ...Publicerad: 2025-08-23 05:56:27
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Joosep Ralf Nögene i Toyota GR Yaris Rally2 satte bäst tempo när estniska Humus Paide Ralli inleddes med två sträckor dubbelt. 43km under kvällens där Nögene redan kört ifrån Priit Koik i Skoda Fabia RS Rally2 med närmare halvminuten - strax bakom Egon Kaur i Ford Fiesta Prototyp.
20:e plast tota...Publicerad: 2025-08-22 21:39:20
|
|
Tidigare nyheter:
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.
Klassiska Röforsloppet, Back SM och Historiska Sprint & Back Cupen.
75 åkare i helgens Norska Rally Grimstad - flera Svenska ekipage om Volvo Euro Cup.
Helin jagar poäng i Danska Mästerskapet, dags för Rally Juelsminde.
Imponerande körningar då SverigeSerien inledde hösten i Laxå.
Mille Johansson slutar topp 10 i tuffa Barum Czech Rally Zlin.
42 VM-ekipage i Rally Chile Bio Bio - Solberg och Andersson med Svensk flagg.
Ett historiskt rallysamarbete - Heat Rally Bergslagen.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |