|
 Stor VOC-nyhet presenteras i samband med finalen i Örebro, en helt ny CERT-burbåge! PRESSRELEASE
I största hemlighet har KBT Safety utvecklat en helt ny CERT-burbåge för klassens framtida 740 och 940 bilar. Projektet har drivits i samråd med förbundets tekniskt ansvariga och den nya bågen uppfyller även alla krav som FIA ställer. Helt enkelt en väldigt komplett burbåge. Kom och se buren på plats utanför HQ i Örebro och ta chansen att prata med KBT´s Poppo själv. Han är i sanning en säkerhetsexpert när det gäller tävlingsbilar i stort och han finns på plats hela dagen för att visa, förklara och höra era synpunkter.
Beskedet om en nu båge kommer säkert som en stor överraskning för många.
– Den båge vi har idag är en väldigt, väldigt bra båge det finns ingen som helt anledning att ens börja ifrågasätta det. Eftersom att klassen är enormt stor och dessutom funnits under så otroligt lång tid så finns det faktiskt ingen annan burbåge i hela världen som är så provad i praktiken som vår båge är. Helt enkelt ingen bur som samlat varit utsatts för så många krascher som vår nuvarande. Och den har bestått alla test! Vi har haft ett par incidenter genom åren men i dessa fall så har det också funnits konkreta förklaringar till varför de skett, säger klassansvarig Roger Fransson.
Har själva agerat ”Crash Dummies”.
– Ödets nycker har genom mina och Lottas år i VOC gjort att vi själva utsatt den nuvarande bågen för minst sagt kraftigt våld. Självklart har vi inte gjort det med vilja, utan det har varit rena olyckor. Men vi har faktiskt Volvo, Poppo, KBT och den den nuvarande bågen i 940 att tacka för att vi fortsatt har liv och hälsa och att vi kan fortsätta att vara ansvariga för klassen.
Klarar krav från båda förbund och FIA och är ändå ännu enklare att montera
Den nya bågen är utvecklad för att klara alla krav från såväl vårt svenska Bilsportförbund som de som ställs av FIA. Självklart är den CERT och lika självklart bygger den på samma ”skruva in princip” som den nuvarande bågen, men nu i än mer utvecklad form. Genom detta så kommer den med sin smarta konstruktion också vara ännu enklare och snabbare att montera.
Bågen är rakt igenom tillverkad av extra höghållfasta rör. Konstruktionslösningarna gör dessutom att den inte går att montera fel. Huvudbåge med bakdel plockas in genom en bakdörr. Frambågen är delad för att också den vara enkelt att få på plats i bilen. Och alla hål är på den nya bågen dessutom redan upptagna för att allt ska bli helt rätt och inte kräva någon borrning.
– Den känns fantastiskt att KBT lyckats möta våra höga krav på enkelhet samtidigt som det här är en mer avancerad och komplett bur.
Vad händer med den nuvarande bågen?
Självklart är bilar med den nuvarande båge bara att ”tuta och köra”. Den är precis lika trygg och säker som den alltid har varit. Det finns ingen bortre gräns för användning av den nuvarande bågen. Det kommer också utan bortre tidsgräns att gå att bygga en ny VOC Rallybil med en oskadad befintlig båge.
– Metodiken och regelverket är precis som det alltid varit med en CERT-båge att om bilen blivit skadad så att det finns anledning att tro att bågen också påverkats så måste den tillbaka till den som innehar certifikatet. Gällande vår båge är detta alltså tillbaka till KBT för att sättas upp i jigg och kontrolleras. Den får ALDRIG riktas eller lagas av annan en certifierad eller dennes utsedda och utbildade underleverantörer.
Vad det däremot kommer att finnas en bortre tidsgräns för är reparation och åtgärdande av klassens befintliga KBT-bur, den gränsen är satt till halvårsskiftet nästa år, dvs 30 juni 2019. Efter det kommer skadade bågar att måsta ersättas av en ny bur av den nya modellen.
– Vi kommer också samtidigt som den nya burbågen rullar ut att sjösätta en systematik för att säkerställa att inte en skadad båge kan ”hemmafixas” mot regelverket för att sedan hamna i en nybyggd bil. Det system som förbundet har idag ger tyvärr möjligheter till detta och det är förstås inte alls bra för säkerheten. Jag vet att detta har hänt men har oerhört svårt att förstå hur man tänker när man utsätter sig själv eller andra för den galna fara som det agerandet utgör.
Vi hoppas att ni ska gilla det ni ser lika mycket som vi gör och att ni känner att i VOC sätter vi verkligen säkerheten främst. VOC är en väldigt trygg klass. Det ska vi fortsätta vara även i framtiden. Nästa år fyller klassen 30 år, och det är bara början av nästa kapitel i den här fantastiska klassens väldigt långa historia och förmodligen (nästan) lika långa framtid.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2018-10-03 19:14:17
|
|
Kopecky vinner - Mille tia totalt - Calle Junior EM mästare.
43-årige Jan Kopecky, en av tjeckisk rallysports främsta förare med förflutet som fabriksförare inom Skoda Motorsport där han än idag agerar testförare. Jan tog ledningen tidigt i Barum Czech Rally Zlin men har pressats hårt under helgen, vinner slutligen 10,7 sekunder före Jon Armstrong, Irländaren...Publicerad: 2025-08-17 16:56:50
Carlberg i mål, klar Junior EM mästare - nästa år väntar Junior WRC.
Calle Carlberg gick först ut på den avslutande specialsträckan i ERC Barum Czech Rally Zlin, som klar Juniormästare fick han chansen att gratuleras först i den livesända TV-sändningen.
Calle med inhoppande Torbjörn Carlberg når målgång i rallyt som varit händelserikt för både dem och övriga i tät...Publicerad: 2025-08-17 16:16:01
Så gick det i Eslövs söndagstävling, Kanonen. Eslövs MS med Kanonen under söndagen, tre specialprov kördes tre gånger för de 41 startande, Hyllinge MS B-föraren Ola Johansson satte bästa tid på första vändan av proven.
Under andra varvet tog Hans-Daniel Steiner och Jonas Olsson sträcksegrarna, totalt hade Ola segern 0,9 sekund före Steiner -...Publicerad: 2025-08-17 15:54:48
Foto från Polkatrofén.
Gränna MK med Polkatrofén under lördagen, två sträckor dubbelt - nya rallyvägar väntade när rallyt kördes runt Adelöv. 80 åkare kom mot starten där det bland annat tävlade för poäng till E-Cupen.
Från start till mål var arrangörsklubbens Tobias Pettersson och Hilmer Lindberg i topp med Mitsubishi...Publicerad: 2025-08-17 11:24:24
Junior ERC hotet Ioan Lloyd bryter Barum Czech Rally Zlin.
Junior EM toppen har en strulig helg i Barum Czech Rally Zlin, rallyt är svårkört där trean Japsar Vaher körde av tidigt i rallyt och bröt helgens deltävling - Estländaren tappade därmed chansen att kriga om guldet i Junior ERC serien.
Calle Carlberg tvingades bryta lördagens etapp med trasig dri...Publicerad: 2025-08-17 10:59:00
Ascona 400-seger i Lahti Historic Rally - Perez i Porsche bäst av EM-ekipagen.
Lahti Historic Rally avslutades med tre sträckor dubbelt under lördagen, Marko Uutela i Opel Ascona 400 vann rallyt totalt trots en minuts påslag, till rallyts totaltvåa Seb Perez i Porsche 911 skiljde slutligen 8,1 sekund.
Perez toppade då totalt för historiska EM deltävlingen i FIA European His...Publicerad: 2025-08-17 09:20:28
Tar Carlberg målgång i tjeckien - då vinner han Junior EM guldet!
Sista dagen av Barum Czech Rally Zlin är startad för Rally2-klassen - snart rullar också Junior ERC täten ut på sträckan. För Calle och Torbjörn Carlberg blir det omstart och nu har dem en uppgift att bara ta sig runt dagens sex sträckor.
En drivaxel brast igår för Calle som tvingades bryta, är n...Publicerad: 2025-08-17 08:57:51
Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
Polkatrofén med start & mål vid Adelövs Gård, Gränna MK som arrangör och det bjöds på deltävling i E-Cupen. Intresset var stort med 100-talet anmälda till de 65 platserna, arrangören kunde få loss yta för 80 bilar som gavs plats i startfältet. 1,6 mil special fördelat på två sträckor dubbelt var kon...Publicerad: 2025-08-16 22:22:11
Punktering för Mille - Calle bröt med trasig drivaxel från stor Junior ERC ledning.
Tufft för Svenskarna i Barum Czech Rally Zlin, för Mille Johansson och Johan Grönvall började rallyt stabilt på fredagskvällen, nia totalt på publiksträckan. Men direkt på lördagens morgon en snurrning och bort mot tio tappade sekunder, missade ett vägbyte på ss3. Fortsatte bra men på kvällens sista...Publicerad: 2025-08-16 20:56:46
Hult i VW Golf totalsnabbast i Laxå Rallyt.
Tre sträckor hos Laxå Rallyt gav närmare fyra mil för Västras DM, Stockholms DM, VOC Sverigeserien och Mega Rally Cup. Lite oväntat med 2wd bilarna i topp, Tobias Hult och Lina Fredriksson i VW Golf satte tempot på ss1 där 4wd åkande Dan Johannesson var sträcktvåa. Hult fortsatte bäst, ny sträcksege...Publicerad: 2025-08-16 19:55:17
|
| |