NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här motorhuven fick vi lyfta av och på många gånger. Till slut la jag den vid sidan av bilen! Ja, intresset var stort kring den grön-gula Volvo PV:n från Ludvika. Alla verkar ha sett Adam Backström Motorsport på nätet, där ställ på bilen i full fart är mer regel än undantag! Viktor Norrback (fr.v), Adam Backström och Mathias Hellgren.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Lennart Eriksson MK Kopparberg tog bekvämt plats vid den snabba Volvo PV:n. Själv debuterade han i Morskogabacken 1977. Blev totaltvåa i SMK Örebros Bildelstrofén 1979. Om inte för att en efteranmäld Björn ”Nalle” Johansson dykt upp! Kom också på en tionde plats i A-förare special i Bergslagsrallyt 1979, i en 170 hästars Volvo 142. Fick ett återfall 1987 och då inhandlades en Opel Kadett. Den bilen såldes senare vidare till 'Byqvistarn' i Frövi.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Här har vi en bilkunnig person tillsammans med sin sambo Christina Dahlström. Ingen mindre än Bertil Maununen. En klippa för alla tvåtaktsåkande Saab-förare. – Jag började hos Saab-försäljaren Thappers i Örebro 1971. Arbetade som plåtslagare bl. a. Började hjälpa Nora MK:s snabbe Folke Egefalk och många andra. Byggde själv i ordning en Saab av 1964 årsmodell för Klassiska Rallycupen senare. Motorn byggd av Matti Pajula. Tävlade med den under några år i mitten av 90-talet. Tyvärr fick jag problem med hälsan och bilen såldes till Tyskland. Vilket jag ångrar än i dag!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vad är det nu som kommer upp för backen? – Vi vänder oss om, vi hör det karakteristiska ljudet som bara en trimmad BMC har. Jäklars vilken fin hundkoja. Utrustad med störtbur och fullt tävlingsklar! – Om inte Coronan kommit, så hade vi kört Midnattsolsrallyt, berättar Magnus Nordqvist (t.h). Motorn har en utökad volym till 1293 cc, vassare kam och ger ca 85-90 hkr. Vi öppnar motorhuven och där är det skinandes blankt. Jag öppnar förardörren och det är en 'nybilsdoft' som kommer . Den är nyrustad berättar Magnus stolt. Pappa Arne Andersson (t.v) har en likadan koja som han kört Midnattsolsrallyt med 2017 och 2018. Man kan konstatera när man är så nära bilen, att i en hundkoja sitter man verkligen nära vägbanan.
Rallymingel vid Skogshyddan i Järnboås.
PRESSRELEASE

Tror aldrig det varit sådan trafik uppför den branta Skräddarbacken. Lördagen började annars med en timmes regn, men sen kom solen. Förste besökare var Göte Nygrens kartläsare Mikael Yliluoma. Han berättade om strapatser i rallyskogen. – Titta där, Göte kom på 11:e plats i A-förar Std B under Badarsvängen 1978. Bilarna började rulla in mot huset, en efter en. Som tur är hade jag utökat parkeringen till i år. Räknade ledigt med att få plats med 10 bilar. Jag hade det på känn, det var ju inte vilka rallybilar som helst som var på plats!

Det var inte bara klassiska rallybilar, resultatlistor och gamla tävlingsbilder som visades när man kom upp för Skräddarbacken. En meriterad konstnär visade sina akvareller i blandteknik och i experimentell konst, Karin Pettersson från Örebro.

Keramikern Jennie Henriksson, född och uppväxt i Gammelhyttan, visade sina avancerat tillverkad organiska kärl, innehållandes material från trakten.

Dessa två ingick i konstrundan Ljusstråk, som utgick från Nora. De historiska Rallybilarna och ”Rally i text o bild” var liksom vid sidan av. Men på samma plats!

En man lät sin hustru fotografera honom då han nästan kramade den röda Saab Sportens tak. Han la sitt huvud mot taket och log överlycklig. – Jag har haft en sådan här bil, en T-bil berättade han. Jag skulle ha haft kvar den! Vi öppnade motorhuven och han berättade om mekandet kring motorn och vad som stötte på problem ibland.

En man dök upp med jackan full av påsydda dekalmärken, han visade sig ha varit involverad i Ford-klubben under många år. – BURTON som det står på ”Bengas” ventilkåpa i Cortinan, är ett trimningsföretag i London som fortfarande existerar, berättade han.

Helt ljudlöst kom två cyklandes par gåendes uppför den branta Skräddarbacken. Vilken prestation! Konstföreningen Ljusstråk hade ett lotteri man deltog i om man cyklade runt och fick en stämpel införd i sitt häfte.

Akvarellmålning, keramik och rally, visade sig komplettera varandra bra, allt enligt besökarna. Det var en fantastiskt trevlig stämning i det soliga lite höstaktiga vädret.

Ja, vi fick lyfta på motorhuven många gånger i bilarna. Adams PV hade en hög ventilkåpa konstaterade vi, men det berodda på rullvippbryggan. Man var också fascinerad av den långa raka växelspaken i PV:n. Det var ingen vanlig M40 här inte!

En f.d. polis berättade om när han var med och introducerad Saab 99 Turbo för sina kolleger i slutet av 70-talet, utbildning, testning och information om bilen m.m.

Jag hörde två personer stå och prata om rallybilarna, varpå den ena sa. – Vilken bil skulle du välja om du skulle få? Det kom aldrig något svar. Inte så konstigt kanske, de var lika fina alla tre!

Alla besökare, män som kvinnor tyckte att det var roligt att se så gamla bilar. Dessutom i så fint skick! – Tävlar dom verkligen med bilarna? Jaa, svarade jag, idag är de här för uppvisning. Men snart är det tävlingsdag. Volvo PV:n ska delta i SM i Sandviken om två veckor. Att dom vågar tävla med så fina bilar, undrade många. Jo, men det här är entusiaster, skickliga förare och duktiga mekaniker.

Personligen tycker jag det är extra roligt med Ludvika-gänget. Unga människor som vill framåt i rallyspåret. I en gammal häftig topptrimmad PV. Dessutom med en duktig förar och kartläsarbesättning i. Omgivna av hänförda mekaniker.

Slutsummerat helgen Rally & Konst 2020, var alla inblandade väldigt nöjda och belåtna. Fantastiskt väder, många besökare och mycket trevliga människor. Sammantaget blev det en toppen helg!

- Hoppas vi ses igen, avslutar Nils-Brage Pettersson.


– Det här var nog annars lite av en favoritbil för mig, berättar Karl-Gustav Boström Hällefors MK och pekar på ”Knaggens” Volvo PV. Han började med O-tävlingar för att sedan gå över till VW 1500 S och rally. Snabbt ”böt” han upp sig till en Saab. En så kallad T-bil som han hämtade i Trollhättan 1970. Han fick den till reducerat pris. Körde Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. – Men vi hamnade på taket vid Kloten, jag och Willy Andersson, med bara två sträckor kvar att köra! Min sista bil i tävlingssammanhang blev en pilgrön VW 1303 S.


Det kom en skur strax innan stängning söndag. Vad vore rallylivet utan kunniga arrangörer, dessa skickliga funktionärer som har ”koll” på allt runt omkring? Den administrativa personalen som gör allt för att förare och kartläsare bara kan åka rally! Ja, en sådan person är Anette Pettersson, smålandstjejen som flyttade upp till Örebro i mitten av 70-talet. Meritlistan kan göras lång, vägvakt, funktionärslicens, tävlingsledare, ordförande, styrelsemedlem i västra bilsportsförbundet, m.m. Hon hjälpte senast till under Slottsprinten i juli i år. Vid kartläsarsidan står ”Co-drivern” själv, Per-Erik ”Beppe” Svensson. Han startade faktiskt sin karriär hos undertecknad. – Det var i Kvastadansen Kalmar 1978. Vi kom några kilometer in på första sträckan, sen gick kopplingen i Amazonen, det var bara att bryta. Egentligen var det Ronny Wallberg, snabb Std. B-förare som fick in mig till Teknis MC, berättar ”Beppe”. Som sedan mest åkt med fortåkaren Staffan Bergdahl. – Först i en 142:a, därefter Ascona B, Audi 80 Qattro, Mazda 323. Inga dåliga bilar, men värst tror jag var Toyota Corollan som var en WRC-bil! Men Ford Escorten, RS 1800 han har nu, går inte av för hackor heller. Eller som engelsmännen brukar säga ”Världens bästa rallybil”!

Publicerad: 2020-09-07 20:10:42






15-årige Arvid tar över Calle Carlbergs EM-vinnare - byter Peugeot mot Opel Corsa Rally4.
© @World / Red Bull Content Pool.I år har vi sett den nu 15-årige värmlänningen Arvid Carlsson ratta Peugeot 208 R2 i det baltiska länderna, ett gäng tävlingar har avverkats med bra resultat. Nu blir det bilbyte inför resten av året.
- Idag körde jag och co-driver David Arhusiander för första gången med vår nya rallybil, den Op...

Publicerad: 2025-08-12 10:55:45


Oilcenter Solång Motorsport summerar Snapphanerallyt - Peter gör sitt livs rally.
© emotorsport.sePeter Johansson och Christoffer Bäck vinner Snapphanerallyt - efter lite problem med en bränslepump under fredagens sträckor på Garnisonen, gör Peter sin livs tävling. Framförallt de tre sista sträckorna under tävlingen och vinner tillslut med 12,2 sekunder och tar fulla powerstage poäng. De vinner ...

Publicerad: 2025-08-12 09:06:39


TV-tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
© emotorsport.seBarum Czech Rally Zlin till helgen, fredag inleds med träning, kval och shakedown där kvalet för Rally2 ekipagen kan ses live i vår WebTV & Video-avdelning. Rallystart under kvällen med en publiksträcka, där inleder TV4 Motor sina sändningar.

TV4 Motor sänder hela lördagens program med sex sträck...

Publicerad: 2025-08-12 06:04:24


Så körs Ekrundan, missa inte anmälan - 100-talet anmälda men plats för fler.
© SMK Eksjö.Det är knappt ett dygn kvar av anmälningstiden till Ekrundan hos SMK Eksjö, anmälan stänger tisdag kväll klockan 18 - rallyt ingår i Smålands DM, Östergötlands DM och E-Cupen.
- Det finns gott om platser kvar, med gratis avanmälan tills den 17:e augusti behöver man inte oroa sig över kostnaden h...

Publicerad: 2025-08-11 18:37:22


Carlberg kan säkra EM-guldet i helgens Rally Barum.
© Opel MotorsportSommaruppehållet är över och det är återigen dags för FIA ERC - European Rally Championship! Under veckan kommer Rally Barum i Tjeckien att köras. Nytt för tävlingen är att Torbjörn Carlberg intar högerstolen då Jørgen Eriksen väntar barn.

"Det känns skönt att ha en så pass duktig reservkartl...

Publicerad: 2025-08-11 16:50:26


Eriksson & Andervang summerar utmanande Snapphanerally.
© Robin Eriksson.Robin Eriksson sammanfattar Snapphanerallyt bredvid Stig Andervang som var den näst sista deltävling i Rally SM för i år, denna tävling skulle komma och bli lite omställning mot tidigare. Stig åkt mycket nere i Tyskland och Holland nu med asfaltsetup och nu grusfjädring och nytt däckmärke som vi ald...

Publicerad: 2025-08-11 11:09:36


Grupp H som ny klass ut i Europa - vill man det?
© emotorsport.seTed Malm har under de sex år som han drivit Volvo Euro Cup blivit uppvaktad av olika förare, team, arrangörer och publik om jag inte skulle öppna upp en klass för de trimmade Volvo bilarna.

Var finns ni gr H team som vill vara med om det där lilla extra.
Efter jag varit och sett på Snapph...

Publicerad: 2025-08-11 09:05:17


Reiersen bland de många Svenskarna till Norska Rally Grimstad.
© emotorsport.seDen 23:e augusti körs norska Rally Grimstad där KNA Aust-Agder står för arrangemanget, 10 specialsträckor på 75km helt på asfalt från Grimstad. Norska Mästerskapet och Volvo Euro Cup finns på plats i jakt på poäng.

Ordinarie anmälan stängde under lördagen men chansen att anmäla sig till förhöjd a...

Publicerad: 2025-08-11 06:02:25


GK Door Team Sweden, Dennis & Sunniva vinner – ökar SM-ledningen.
© GK Door Team Sweden.GK Door Team Sweden fick uppleva både jubel och motgångar under helgens Snapphanerallyt i Hässleholm.

I den internationella 4WD-klassen bjöd Dennis Rådström och Sunniva Rudi på en nervkittlande uppvisning. Inför den avslutande powerstage var marginalen till Kalle Gustafsson endast 0,3 sekunder – ...

Publicerad: 2025-08-10 19:16:21


Tobias snabbast från start till mål i Stieg Ekströms Minne.
© emotorsport.seUnder söndagen arrangerades Stieg Ekströms Minne av Teknis MC på Hallsbergs Motorstadion, allt överskott från tävlingen gick till Nyckelfondens cancerforskning. Tre åk på den 2,1km långa sträckan väntade under söndagen.

Tobias Pettersson och Hilmer Lindberg var vassast genom samtliga tre åk, Hilm...

Publicerad: 2025-08-10 17:01:18


Tidigare nyheter:
Eriksson & Andervang summerar utmanande Snapphanerally.
Grupp H som ny klass ut i Europa - vill man det?
Reiersen bland de många Svenskarna till Norska Rally Grimstad.
GK Door Team Sweden, Dennis & Sunniva vinner – ökar SM-ledningen.
Tobias snabbast från start till mål i Stieg Ekströms Minne.
Hallberg i topp under fredagen, tekniska problem förstörde lördagen i Snapphanerallyt.
Hårda fighter och dramatiska avgöranden i Snapphanerallyt.
Malm toppade Augustisprinten.
Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
Liljegren och Larspers Standardvinnare i SM.
Rådström kör hem KR Snapphanerallyt - Peter och Simon andra vinnare.
Rådström, Grahn, Flodin och Liljegren SM-ledare efter ss8 i KR Snapphanerallyt.
Rally i Hallsberg, Stieg Ekströms Minne under söndagen.
Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.