|
 Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM. PRESSRELEASE
Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.
Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?
– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.
Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.
Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.
– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.
Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?
– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.
Tim Lagerstam i lägre elitklass.
Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.
– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.
Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.
– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.
Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.
Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.
I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.
– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.
Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.
På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.
– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.
Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.
Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2021-08-16 19:04:13
|
|
Söndagsrally i Eslöv, RS-åkarna kör Kanonen.
Eslövs MS skjuter av Kanonen som deltävling i Södras RS-DM under söndagen, 15,4km special fördelat på tre prov som går dubbelt. 42 åkare i sju klasser gör upp.
16 åkare går genom trimmat 2wd med Peter Holgersson, Jonas Olsson och Tommy Andersson bland A-förarna. Skawomir Bronk och Hans-Daniel Ste...Publicerad: 2025-08-16 09:52:57
Sju rallyn att följa under lördagen, bl.a Laxårallyt och Polkatrofén.
100-talet åkare går för Laxårallyts tre sträckor om närmare fyra mil, det tävlas för Västras DM, Stockholms DM, VOC Sverigeserien och Mega Rally Cup.
Gränna MK tar vid i E-Cupen där 80 tävlande ger sig i kast med två sträckor dubbelt, 16km special.
Jämtländska LightOn sprinten i Hälsingeserien...Publicerad: 2025-08-16 06:03:13
Liiten totaltrea efter dag ett i Future SM Ralli.
I Future SM Ralli som samkörs med Lahti Historic Rally ses Esapekka Lappi i topp efter fredagens sex sträckor - tre Skodaekipage i täten efter dagens sju mil.
32 sekunder bakom den tidigare VM åkaren ses Anssi Rytkönen - exakt samma marginal har han vidare till Jari Liiten och Per Almqvist. Det ...Publicerad: 2025-08-15 20:43:48
Halvtid i Lahti där Jonasson är bäste Svensk, motorhaveri för Johansson.
Finska Lahti Historic Rally ingående i FIA European Historic Championship har nått halvtid, sex av tolv sträckor körda där Jari-Matti Latvala tog en snabb ledning som han höll in på kvällens sista sträcka, där tog det stopp med motorproblem för finländaren som fick styra åt sidan.
Istället är det...Publicerad: 2025-08-15 20:35:26
Tungt för Mille på Barum Czech Rally Zlin kvalet - Calle snabbast i JERC - rallystart ikväll!
Dominik Stritesky slog till med snabbaste tid på kvalet inför Barum Czech Rally Zlin, hemmaåkaren var då knappa tiondelen före Andrea Mabellini som hade Marco Marczyk som trea. De sex främsta med Skoda Fabia RS Rally2 på kvalet, totalt 17 Skodabilar ur den 23 bilar stora klassen i EM.
18:e tid fö...Publicerad: 2025-08-15 16:32:17
SverigeSerien inleder hösten i Laxå med Laxårallyt. Slut på semester rast och vila, upp i rallysadeln igen. Laxå och Laxårallyt står på agendan när SverigeSerien nu inleder höstdelen av sin säsong. Fina vägar och fint arrangerat rally väntar, det vet alla ni som provat på Laxå sedan tidigare.
Vem vinner VOC´s klasser i Laxå?
Återigen lite färre t...Publicerad: 2025-08-15 14:11:15
4 sträckor och 80 ekipage gör upp i Polkatrofén.
Polkatrofén med Gränna MK, nu från Adelövs Gård där tävlingen med två sträckor dubbelt körs - 16km special för dagen och deltävling för E-Cupen. Klubben fick gallra hårt från strax över 100 anmälda ekipage till 80 för startlistan. Ett 30-tal åkare går för E-Cupens klubbar - där samlar bara tävlande ...Publicerad: 2025-08-15 09:53:16
WebTV direkt från kvalet inför Barum Czech Rally Zlin.
Med start klockan 8:00 drar träningen för Rally2 ekipagen igång på 7,6km långa Komarov-sträckan som används för träning, kval och shakedown. Vid 9:31 är det dags för kval som avgör startpositionerna, med asfalt under hjulen är det snabbast går först. Kvalet sänds live i vår WebTV & Video avdelning m...Publicerad: 2025-08-15 08:57:28
110-talet åkare för lördagens Laxårally.
Laxå MK drar igång Laxårallyt lördag förmiddag, då som deltävling i Västras DM, Stockholms DM, Mega Rally Cup och VOC Sverigeserien med 110-talet startande. Tre sträckor på 38km går under dagen i skogarna runt orten.
Elva åkare går för 4wd med Jari Saarinen, David Dannevall, Andreas Pettersson oc...Publicerad: 2025-08-15 06:01:17
Tom Kristensson med partners hjälper Carlberg mot säsongsavslutningen.
Det har inte undgått många att Tom Kristensson varit en stor del av min karriär. Från hjälpen 2021 att starta SM-finalen och ta SM-guld till att stötta oss i sista tävlingen 2023 där vi vann ADAC Opel Electric Rally Cup. Nu gör han det igen!
- Rally är en sport som trots stor framgång, kräver e...Publicerad: 2025-08-14 21:04:51
|
| |