|
 Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024. PRESSRELEASE
Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.
VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.
VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.
Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.
Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.
Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.
Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.
Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.
De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2023-10-25 21:53:48
|
|
Sandells tredje raka i LightOn Rallyt - vann före Andervang.
Jämtlands MK med Light On Rallyt under lördagen ingående i Hälsingeserien, sträckorna Furulund och klassiska I5-skogen körde dubbelt. På förhand stod Patrik Sandell med vännen och co-drivern Henrik Bolinder som storfavoriter.
Skulle det bli en tredje raka seger i hemmatävlingen, till helgen med e...Publicerad: 2025-08-16 19:14:45
Liiten totaltrea i Future SM Ralli - målgång för Jonna.
Jari Liiten och Per Almqvist kör hem en total tredjeplats i Future SM Ralli, årets sjätte och näst sista deltävling i Finska Mästerskapet. Svensken försvarade placeringen från fredagens sex sträckor, lördagen innehöll endast tre sträckor.
- Efter två tuffa dagar med snabba vägar och hårda fighte...Publicerad: 2025-08-16 18:55:45
Söndagsrally i Eslöv, RS-åkarna kör Kanonen.
Eslövs MS skjuter av Kanonen som deltävling i Södras RS-DM under söndagen, 15,4km special fördelat på tre prov som går dubbelt. 42 åkare i sju klasser gör upp.
16 åkare går genom trimmat 2wd med Peter Holgersson, Jonas Olsson och Tommy Andersson bland A-förarna. Skawomir Bronk och Hans-Daniel Ste...Publicerad: 2025-08-16 09:52:57
Sju rallyn att följa under lördagen, bl.a Laxårallyt och Polkatrofén.
100-talet åkare går för Laxårallyts tre sträckor om närmare fyra mil, det tävlas för Västras DM, Stockholms DM, VOC Sverigeserien och Mega Rally Cup.
Gränna MK tar vid i E-Cupen där 80 tävlande ger sig i kast med två sträckor dubbelt, 16km special.
Jämtländska LightOn sprinten i Hälsingeserien...Publicerad: 2025-08-16 06:03:13
Liiten totaltrea efter dag ett i Future SM Ralli.
I Future SM Ralli som samkörs med Lahti Historic Rally ses Esapekka Lappi i topp efter fredagens sex sträckor - tre Skodaekipage i täten efter dagens sju mil.
32 sekunder bakom den tidigare VM åkaren ses Anssi Rytkönen - exakt samma marginal har han vidare till Jari Liiten och Per Almqvist. Det ...Publicerad: 2025-08-15 20:43:48
Halvtid i Lahti där Jonasson är bäste Svensk, motorhaveri för Johansson.
Finska Lahti Historic Rally ingående i FIA European Historic Championship har nått halvtid, sex av tolv sträckor körda där Jari-Matti Latvala tog en snabb ledning som han höll in på kvällens sista sträcka, där tog det stopp med motorproblem för finländaren som fick styra åt sidan.
Istället är det...Publicerad: 2025-08-15 20:35:26
Tungt för Mille på Barum Czech Rally Zlin kvalet - Calle snabbast i JERC - rallystart ikväll!
Dominik Stritesky slog till med snabbaste tid på kvalet inför Barum Czech Rally Zlin, hemmaåkaren var då knappa tiondelen före Andrea Mabellini som hade Marco Marczyk som trea. De sex främsta med Skoda Fabia RS Rally2 på kvalet, totalt 17 Skodabilar ur den 23 bilar stora klassen i EM.
18:e tid fö...Publicerad: 2025-08-15 16:32:17
SverigeSerien inleder hösten i Laxå med Laxårallyt. Slut på semester rast och vila, upp i rallysadeln igen. Laxå och Laxårallyt står på agendan när SverigeSerien nu inleder höstdelen av sin säsong. Fina vägar och fint arrangerat rally väntar, det vet alla ni som provat på Laxå sedan tidigare.
Vem vinner VOC´s klasser i Laxå?
Återigen lite färre t...Publicerad: 2025-08-15 14:11:15
4 sträckor och 80 ekipage gör upp i Polkatrofén.
Polkatrofén med Gränna MK, nu från Adelövs Gård där tävlingen med två sträckor dubbelt körs - 16km special för dagen och deltävling för E-Cupen. Klubben fick gallra hårt från strax över 100 anmälda ekipage till 80 för startlistan. Ett 30-tal åkare går för E-Cupens klubbar - där samlar bara tävlande ...Publicerad: 2025-08-15 09:53:16
WebTV direkt från kvalet inför Barum Czech Rally Zlin.
Med start klockan 8:00 drar träningen för Rally2 ekipagen igång på 7,6km långa Komarov-sträckan som används för träning, kval och shakedown. Vid 9:31 är det dags för kval som avgör startpositionerna, med asfalt under hjulen är det snabbast går först. Kvalet sänds live i vår WebTV & Video avdelning m...Publicerad: 2025-08-15 08:57:28
|
| |