NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Rally SM går mot ny säsong, kika in regeländringarna som gäller.
Här är regelförändringarna i Rally-SM 2024.
PRESSRELEASE

Mästerskapsreglerna för Rally-SM 2024 är nu klara och publicerade. Regelverket innehåller några förändringar mot tidigare år. Projektledare för Rally-SM, Jonas Kruse, förklarar varför förändringarna har gjorts.

En tvåhjulsdriven klass.
Senaste åren har 2WD vart indelad i en nationell- och en internationell klass, där R2, Grupp N och Rally4 tävlat i den internationella klassen. Till säsongen 2024 slås dessa två klasser ihop och bildar en tvåhjulsdriven klass.

Senaste åren har det vart förhållandevis få startande i den internationella klassen, men hög klass på de tävlande, där toppen har åkt jämnt och ibland snabbare än i Nationella 2WD. Nu blir det en ännu starkare och konkurrenskraftig klass, förklarar Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM.

Två klasser i JSM.
Junior-SM delas upp i två klasser, med JSM 2WD och JSM Standard. Där standardbilar tävlar om ett eget JSM, och samtliga 2WD-bilar om ett JSM. Förare äger rätt att tävla om JSM till och med kalenderåret man fyller 24 år.

Vindrutestreamern fri för de tävlande.
Styrgruppen har beslutat att inte nyttja förbundets rätt till reklam i framrutan under SM-deltävlingarna, och även beslutat att den i stället fritt får nyttjas av den tävlande.

Tillbakagång till tidigare poängsystem.
Poängsystemet som användes 2022 och tidigare kommer åter gälla i Rally-SM. Det innebär att segraren i respektive mästerskapsklass får 25 poäng och sedan 18, 15, 12, 10 och vidare i fallande skala. För Power Stage gäller fortsatt 5, 4, 3, 2, 1 poäng för de fem snabbaste i respektive mästerskapsklass.

Detta premierar de som verkligen åker fort, och kommer i mål. Bryter man eller har problem i någon tävling är chansen större att plocka tillbaka poäng, då gapet är större i poängskalan. Det ska egentligen inte vara möjligt att få SM-poäng efter omstart, förutom på Power Stage. Det blir svårare att få SM-poäng, men samtidigt skapar det status när man väl klarar det, fortsätter Kruse.

Maximalt 7 mm dubbutstick på vintertävlingarna.
Som tidigare kommunicerats av Rallyutskottet kommer det maximala tillåtna dubbutsticket på vinterdäcken vara 7 millimeter, med en tillverkningstolerans på upp till +0,4 mm. Kontrollmätningar kommer att ske i samband med vintertävlingarna i mästerskapet.

Ingen Parc Fermé.
Det kommer inte vara obligatorisk Parc Fermé vid deltävlingarna i Rally-SM. Alla bilar som är uttagna för teknisk efterkontroll tas ut för detta senast vid TK slutmål. Eventuell protest måste ringas in till det angivna telefonnumret i innan den ifrågavarande bilen når TK vid slutmål.

Det är idag få protester mot bilar. Denna regel underlättar för alla, som nu inte behöver stå och vänta på att få ut sina bilar. Metoden är provad på SM-sprintarna under året utan några kända bekymmer.

Ingen omstart vid endagarstävlingar.
Det kommer inte vara möjligt att starta om mellan etapper under endagarstävlingar, utan enbart mellan två dagar.

Förändringen gör det mer rättvist. Möjligheten till omstart om man fått problem under förmiddagen har påverkats av startnummer, där någon kunnat starta om på grund av ett tidigt startnummer men inte andra i samma klass.

Under året har förutsättningar mellan tävlingarna vart olika. I en del tävlingar har man kunnat starta om flera gånger, och i andra tävlingar inte alls. Detta gör det mer rättvist, säger Kruse.

Seedning efter fart.
Styrgruppen för Rally-SM ansvarar för seedningen av startfältet till tävlingarna. Seedningen baseras på fart och förväntad placering i tävlingen, och inte längre placering i mästerskapet. Detta ur säkerhetssynpunkt vid varje aktuellt tillfälle.
För att undvika risken att en snabb förare, som stöter på problem under en eller flera tävlingar, ska starta bakom långsammare förare och därmed riskera snörök, damm eller hinder, har vi infört detta system. För publiksäkerheten är det också viktigt, då en snabbare bil inte riskerar köra in mycket tid på bilen framför, och därmed komma oväntat snabbt bakom framförvarande bil. Om välkända snabba förare gör inhopp i SM kommer de att tilldelas startpositioner baserade på förväntade resultat.

Möjlighet till regrouping och omseedning inför Power Stage.
Vid regrouping inför Power Stage har Styrgruppen rätt att seeda och omvända startordning i mästerskapsklasserna med eventuellt ändrat startmellanrum. Beroende på upplägg kan detta göras i en eller flera klasser. Detta kommer att göras i samråd med arrangören och meddelas i inbjudan. Detta görs för att optimera live-TV sändningen.

Detta ska vi verkligen tänka till på, tillsammans med ovan nämnda, men också de tävlade. Det finns många aspekter i detta, men nu har vi friheten i reglementet att optimera tv-sändningarna. Men givetvis ska vi också väga in den sportsliga påverkan.

Hårdare bevakning av hastighet på rekognosering.
Efterlevnad av regler och hastighetsbegränsning på rekognoseringen kommer bevakas hårdare och överträdelser kommer bestraffas. Första överträdelsen genererar en varning som följer med under resten av SM-säsongen, vid eventuella överträdelser efter varningen utdelas bestraffning enligt straffskala i reglementet.

Här vill jag vara tydlig! Detta kommer följas upp, och det ses inte mellan fingrarna mer. Det handlar förstås om säkerhet, och att vi ska kunna få komma tillbaka och låna vägar igen när det är dags för tävling. Både transporten mellan sträckorna, och själva sträckorna kommer övervakas noga, avslutar Kruse.


» Pressrelease från Svensk Bilsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-12-12 23:01:46






Inför ERC Barum Czech Rally Zlin, upplägg, startfält och länkar!
© emotorsport.seMed nationella bilar i startfältet ses totalt 120-talet bilar för tjeckiska ERC-deltävlingen Barum Czech Rally Zlin, lägg till historiska och regionala ekipage som kör delar av rallyt blir startfältet stort. 47 av ekipage kör om EM-poäng i rallyt genom de tre klasserna.

Start i city.
Rall...

Publicerad: 2025-08-13 05:56:46


15-årige Arvid tar över Calle Carlbergs EM-vinnare - byter Peugeot mot Opel Corsa Rally4.
© @World / Red Bull Content Pool.I år har vi sett den nu 15-årige värmlänningen Arvid Carlsson ratta Peugeot 208 R2 i det baltiska länderna, ett gäng tävlingar har avverkats med bra resultat. Nu blir det bilbyte inför resten av året.
- Idag körde jag och co-driver David Arhusiander för första gången med vår nya rallybil, den Op...

Publicerad: 2025-08-12 10:55:45


Oilcenter Solång Motorsport summerar Snapphanerallyt - Peter gör sitt livs rally.
© emotorsport.sePeter Johansson och Christoffer Bäck vinner Snapphanerallyt - efter lite problem med en bränslepump under fredagens sträckor på Garnisonen, gör Peter sin livs tävling. Framförallt de tre sista sträckorna under tävlingen och vinner tillslut med 12,2 sekunder och tar fulla powerstage poäng. De vinner ...

Publicerad: 2025-08-12 09:06:39


TV-tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
© emotorsport.seBarum Czech Rally Zlin till helgen, fredag inleds med träning, kval och shakedown där kvalet för Rally2 ekipagen kan ses live i vår WebTV & Video-avdelning. Rallystart under kvällen med en publiksträcka, där inleder TV4 Motor sina sändningar.

TV4 Motor sänder hela lördagens program med sex sträck...

Publicerad: 2025-08-12 06:04:24


Så körs Ekrundan, missa inte anmälan - 100-talet anmälda men plats för fler.
© SMK Eksjö.Det är knappt ett dygn kvar av anmälningstiden till Ekrundan hos SMK Eksjö, anmälan stänger tisdag kväll klockan 18 - rallyt ingår i Smålands DM, Östergötlands DM och E-Cupen.
- Det finns gott om platser kvar, med gratis avanmälan tills den 17:e augusti behöver man inte oroa sig över kostnaden h...

Publicerad: 2025-08-11 18:37:22


Carlberg kan säkra EM-guldet i helgens Rally Barum.
© Opel MotorsportSommaruppehållet är över och det är återigen dags för FIA ERC - European Rally Championship! Under veckan kommer Rally Barum i Tjeckien att köras. Nytt för tävlingen är att Torbjörn Carlberg intar högerstolen då Jørgen Eriksen väntar barn.

"Det känns skönt att ha en så pass duktig reservkartl...

Publicerad: 2025-08-11 16:50:26


Eriksson & Andervang summerar utmanande Snapphanerally.
© Robin Eriksson.Robin Eriksson sammanfattar Snapphanerallyt bredvid Stig Andervang som var den näst sista deltävling i Rally SM för i år, denna tävling skulle komma och bli lite omställning mot tidigare. Stig åkt mycket nere i Tyskland och Holland nu med asfaltsetup och nu grusfjädring och nytt däckmärke som vi ald...

Publicerad: 2025-08-11 11:09:36


Grupp H som ny klass ut i Europa - vill man det?
© emotorsport.seTed Malm har under de sex år som han drivit Volvo Euro Cup blivit uppvaktad av olika förare, team, arrangörer och publik om jag inte skulle öppna upp en klass för de trimmade Volvo bilarna.

Var finns ni gr H team som vill vara med om det där lilla extra.
Efter jag varit och sett på Snapph...

Publicerad: 2025-08-11 09:05:17


Reiersen bland de många Svenskarna till Norska Rally Grimstad.
© emotorsport.seDen 23:e augusti körs norska Rally Grimstad där KNA Aust-Agder står för arrangemanget, 10 specialsträckor på 75km helt på asfalt från Grimstad. Norska Mästerskapet och Volvo Euro Cup finns på plats i jakt på poäng.

Ordinarie anmälan stängde under lördagen men chansen att anmäla sig till förhöjd a...

Publicerad: 2025-08-11 06:02:25


GK Door Team Sweden, Dennis & Sunniva vinner – ökar SM-ledningen.
© GK Door Team Sweden.GK Door Team Sweden fick uppleva både jubel och motgångar under helgens Snapphanerallyt i Hässleholm.

I den internationella 4WD-klassen bjöd Dennis Rådström och Sunniva Rudi på en nervkittlande uppvisning. Inför den avslutande powerstage var marginalen till Kalle Gustafsson endast 0,3 sekunder – ...

Publicerad: 2025-08-10 19:16:21


Tidigare nyheter:
Eriksson & Andervang summerar utmanande Snapphanerally.
Grupp H som ny klass ut i Europa - vill man det?
Reiersen bland de många Svenskarna till Norska Rally Grimstad.
GK Door Team Sweden, Dennis & Sunniva vinner – ökar SM-ledningen.
Tobias snabbast från start till mål i Stieg Ekströms Minne.
Hallberg i topp under fredagen, tekniska problem förstörde lördagen i Snapphanerallyt.
Hårda fighter och dramatiska avgöranden i Snapphanerallyt.
Malm toppade Augustisprinten.
Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
Liljegren och Larspers Standardvinnare i SM.
Rådström kör hem KR Snapphanerallyt - Peter och Simon andra vinnare.
Rådström, Grahn, Flodin och Liljegren SM-ledare efter ss8 i KR Snapphanerallyt.
Rally i Hallsberg, Stieg Ekströms Minne under söndagen.
Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.