NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Standardklassen för Seniroer fortsätter i Rally SM.
Standardklassen kvar som SM-klass för seniorer, förtydligande angående 4WD.
PRESSRELEASE

Styrgruppen för Rally SM har beslutat att Standardklassen blir kvar som en officiell SM-klass även för seniorer under 2026 och 2027. Beslutet fattades efter noggranna överväganden kring både sportens långsiktiga utveckling och den starka tillväxten i klassen under säsongen 2025.

Det långsiktiga målet i det av Förbundsstyrelsen beslutade Utvecklingsprogrammet är att renodla antalet SM-tecken till tre – ett för 4WD, ett för 2WD och ett för JSM. Detta för att stärka värdet av SM-titlarna och göra mästerskapet tydligare och mer hanterbart för publiken att förstå och för media att rapportera om,” säger Jonas Kruse, ordförande i Styrgruppen för Rally-SM.

Junior-SM med Standardbilar.
Under 2025 har Junior-SM fått ett rejält uppsving. En stor satsning har gjorts för att skapa förutsättningar för så många unga talanger som möjligt att tävla om JSM-medaljen. En viktig förutsättning har varit beslutet att JSM avgörs med standardbilar – bilar som fler har råd att tävla med.

Standardbilarna är tekniskt enklare att bygga, underhålla och reparera. De innehåller få avancerade och dyra motorsportkomponenter, vilket gör dem mer tillgängliga för unga förare. Detta bidrar till syftet med JSM: att ge fler ungdomar chansen att visa sin talang. Från och med 2026 kommer JSM helt och hållet att avgöras i Standardklassen.

Seniorer och Standardklassen.
Inför säsongen 2025 meddelade Styrgruppen att det skulle bli sista året med en separat SM-titel i Standard även för seniorer, i linje med strategin att stärka medaljernas status. Men den starka utvecklingen i klassen, med många snabba ekipage även bland seniorerna, samt det faktum att flera juniorer snart passerar åldersgränsen för JSM (24 år), har förändrat läget.

Vi i Styrgruppen ser Standardklassen som en oerhört viktig klass för svensk rallysport. Den ger många möjlighet att visa sin talang även utan tillgång till de resurser i form av pengar och teknisk kompetens som ofta krävs i andra klasser. Kan du köra fort i en standardbil, kan du köra fort i andra bilar också. Dessutom ger standardbilens låga driftskostnader fler möjligheter att köra många mil rally – vilket är en nyckel till att bygga erfarenhet och fart,” säger Jonas Kruse.

Det är ingen hemlighet att många röster har hörts för att behålla även denna SM-titel. Med detta beslut visar vi att vi lyssnar på alla röster. Samtidigt ger vi oss arbetsro för att hitta en lösning som gagnar alla inblandade. För den som verkligen är intresserad av vad vi arbetar för i Styrgruppen rekommenderar jag en genomläsning av Utvecklingsprogrammet. Vi arbetar stenhårt för att utveckla Rally-SM för lägre kostnader och högre medialt- och därigenom kommersiellt värde. Rally är dyrt, och många kämpar med ekonomi både bland aktiva, arrangörer och inom förbundet. Vi i Styrgruppen är alla sanna rallyentusiaster och arbetar med hjärtat i sporten.

Nyhet för 2026 – valet av klass för juniorer styr vilken titel man tävlar om.
En nyhet inför 2026 är att en förare endast kan vinna medalj i den klass som man anmäler sig till. Juniorförare kan därför välja att tävla i JSM eller i Standard för seniorer – och tävlar då om titeln i den klass de är anmälda i.

Förtydligande angående 4WD-klasserna.
Inom Rallyutskottet pågår ett arbeta för att utveckla 4WD med ett nytt reglemente som skall skapa nya möjligheter att båda bygga 4WD-bilar och för att göra äldre 4WD-bilar mer konkurrenskraftiga. Styrgruppen för Rally-SM följer detta arbete noga och ser möjligheter att på sikt stärka 4WD-klassen även i SM.

- Det senaste året har vi sett ett rejält tapp i den Internationella 4WD-klassen, och vi analyserar noga orsakerna till detta, säger Jonas Kruse och fortsätter:
Det finns flera skäl, och ekonomin spelar såklart en stor roll. Det är inte bara SM-klassen som har tappat i antal startande, utan vi ser denna trend även i andra tävlingar och cuper. Vi hoppas det nya reglementet på sikt ska kunna få ut fler bilar ur garagen igen. Och på sikt förhoppningsvis ett gäng nybyggen. Vi avvaktar utvecklingen av klassen och återkommer med mer information om hur 4WD kommer köras i Rally-SM i framtiden, men klasserna kommer vara oförändrade till och med 2027.

Långsiktighet i sådana beslut vet vi, och alla andra, är oerhört viktigt. Samtidigt måste man kunna förändra och förnya. Ett exempel på förändring som få, eller ingen, har synpunkter på idag är att vi slog samman 2WD till en SM-klass. Där kan internationella och nationella bilar tävla sida vid sida.

Vilken biltyp vinner Rally-SM 2WD 2025? På lördag vet vi!” avslutar Jonas.


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2025-09-08 15:53:07






Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
© Enköpings MK.Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas

Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...

Publicerad: 2025-09-21 16:34:38


Foto från TV-Svängen.
© emotorsport.seSex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...

Publicerad: 2025-09-21 15:03:17


Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
© emotorsport.seFör första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.

I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.

Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...

Publicerad: 2025-09-21 12:40:55


Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
© emotorsport.seRally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...

Publicerad: 2025-09-21 11:24:10


Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
© Helin Motorsport.Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...

Publicerad: 2025-09-21 10:40:29


Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
© Arvid Carlsson Motorsport.Martins Sesks dominerade Lettiska Rally Cesis fram till slutet, en avåkning grusade segerfirande där istället Karl Martin Volve i Skoda Fabia Proto stod överst på pallen. Betydligt tätare om segern efter att Sesks försvann, 14 sekunder till Ralfs Sirmacis i en vässad Mitsubishi Lancer Evo 8. Ännu et...

Publicerad: 2025-09-21 09:40:30


Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
© emotorsport.seGnesta MK med Runt Mjölkpallen Pokalen där tävlande för Klassiska & Historiska Rallycuperna, RM för Historiska Rallybilar och Finess Onotade Rallyserie fanns på plats. Sträckorna Kocken och Kleva kördes två gånger under dagen.

Snabbast totalt sågs de tvåhjulsdrivna med Antti Johannesson 17 sekund...

Publicerad: 2025-09-21 08:51:20


Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
© emotorsport.seFlitiga MK Tierp med Wez-Mek Pokalen som deltävling för Supercupen och Upplands DM, fyra sträckor där närmare 12km Ralbo var längst. Kenny Stavbom och Jesper Samuelsson var klart snabbast genom rallyt, vann de fyra sträckorna och segern totalt 12 sekunder före Fredrik Grahn. Sex sekunder från avance...

Publicerad: 2025-09-21 07:43:06


Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
© emotorsport.seAtt det skulle bli hemmaseger i 60:e upplagan av TV Svängen stod klart rätt snabbt, redan på 16km och nya ss1 hade Tom Kristensson och Julia Thulin kört ifrån konkurrenterna rejält. I Ford Fiesta R5:an var SMK Hörby ekipaget 28,5 sekund före nästa bil, och för klassen än en bra bit i rallyt för Södr...

Publicerad: 2025-09-20 23:08:00


Pettersson snabbast uppför Falerumsbacken.
© emotorsport.seÖstergötlands RS-serie körde på uppför Falerumsbacken hos Åtvidabergs MK, tre raka sträcksegrar och då seger totalt för Tobias Pettersson som i 4wd hade åtta sekunder till Oscar Hedberg och dubbla till Stefan Rydqvist.

Tvåa totalt och 5,66 sekund från totalvinnaren ses Jimmy Ekström som körde hem...

Publicerad: 2025-09-20 22:36:32


Tidigare nyheter:
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
Pettersson snabbast uppför Falerumsbacken.
B-förare i 2wd snabbast totalt i Rikspokalen.
Startskott för Rally Sweden 2026 - ansökan för sträckor lämnades i veckan.
Rikspokal, TV-Sväng, Wez-Mek och Mjölkpallspokal bland rallyna att följa - Resultat, Radio och tracking.
Sesks leder Rally Cesis - Carlsson 3:e 2wd totalt.
Stjärnorna samlas för McRae Rally Challenge - familjen McRae, Blomqvist och Solberg bland gästerna.
Missa inte Enköpings 100-års jubiluem, 4,5 mil över åtta sträckor i Hundraåringen!
Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.
Dubbla race uppför Falerumsbacken i helgen - 70 bilar i lördagens tävling.
Tunt i utökat TEAB Race hos Orust BSK.
Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.