|
 EVO Challenge summerar Kong Christian Race. PRESSRELEASE
Kong Christian Race – 25 april 2009.
* Jimmy Joge vann Evolution Challenge och totalt.
* Jocke Nyman kämpade väl och blev tvåa.
* Joachim Grahn slutade trea i sin seriedebut.
* ”Kongen” blev första tävling med en totalsegrande Evo Challenge-förare, någon som inte hänt tidigare och serien introducerades 2001.
* Samtliga i topp tre var förare i Evo Challenge.
Efter en imponerande körning i helgens Kong Christians Race kunde Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson vinna den andra deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann också tävlingen totalt, vilket är första gången någonsin som en Evo Challenge-förare är allra snabbast sedan serien startade i England för nio år sedan.
Faktum är att nivån på Mitsubishi-fältet i Kongen var så högt att samtliga i topp tre tävlar i serien, med Jocke Nyman/Bo Holmstrand på andra plats och Joachim Grahn/Rikard Nilsson trea.
Årets Kong Christians Race i Kristianstad genomfördes i vårsommarsol, med fem specialsträckor i skogarna norr om stan. Även om vägarna har en slät yta, är de kända för att vara utslagsgivande med mycket sten i kanterna. Att köra brett eller att gena i kurvorna är inte att rekommendera.
Förra årets mästare i serien, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gjorde comeback för att försöka försvara sin titel. Och de började strålande genom att vara snabbast av alla i tävlingen, trots att bilen inte gick riktigt rent.
Vid första serviceuppehållet, efter sträcka ett, var Nyman/Holmstrand 1,6 sekunder bakom ledande Magnusson/Hulterskog, med Joge/Johansson endast 0,2 efter på tredjeplats. Seriens nykomlingar Grahn/Nilsson var fyra, och femma vinnarna av premiären i Lima, Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som liksom många andra var missnöjda med arrangörsnoterna denna gång.
Med Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats och Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson på sjunde var Mitsubishimästerskapets arrangörer mer än nöjda: samtliga i serien låg bland de tio främsta! Men för Magnusson/Hulterskog lurade besvikelsen bakom hörnet, för redan på väg ut till nästa sträcka bestämde de sig för att bryta för att inte riskera motorn som fortsatte gå illa.
Joge/Johansson hade inga sådana problem, utan tog ledningen både i cupen och totalt med 0,6 sekund före Nyman/Holmstrand. Och efter att ha justerat stötdämparna på bilen passerade Hällbo/Gustafsson Grahn/Nilsson upp till tredjeplats just på sträcka tre.
Men Carlström/Norman fick det inte att stämma, och de snurrade 600 meter innan målskyltarna. Innan de kom igång igen hade de förlorat över 30 sekunder. Weng/Fredriksson hade fortfarande inte kommit underfund med noterna och förlorade tid. På tredje sträckan klippte de också vad som skulle bli en av tävlingens ökända stenar, och skadade ett styrstag. Trots att servicen förberedde för ett byte överskred de tiden och kunde inte tas in i resultatlistan.
Efter att ha utökat sin ledning till 1.9 sekunder gick Joge/Johansson ut på de avslutande två stäckorna med målet att ta segern. Uppgiften blev lättare då Hällbo/Gustafsson tappade rytmen i noterna, halkade av vägen och tappade över två minuter innan de kom loss från en sten på SS4. De kom ut igen precis före Nyman/Holmstrand, som tvingades slå av på farten i dammet. Med bara en sträcka kvar hade Joge/Johansson skaffat sig en ledning på 9 sekunder.
Med alla hjul på vägen gjorde Joge/Johansson en perfekt sista sträcka och segern var klar – både i Evo Challengen och totalt. Marginalen till Nyman/Holmstrand blev 8,6 sekunder efter att de gjort allt i sin makt för att ta ifatt.
Då Hällbo/Gustafsson satt fast på stenen, tog Grahn/Nilsson över tredjeplatsen, medan Carlström/Norman klättrade upp till fjärde.
“Det är stort att både ha vunnit Evo-cupen och hela tävlingen”, sa Joge vid målgång. ”Vi fick ju bryta i premiären och renovera motorn efter det. Sen rasade kopplingen när vi skulle testa inför Kongen, så 24 timmar innan tävlingen fick vi byta den. Därför är jag väldigt nöjd med resultatet, inte bara för egen del utan för hela teamet”.
Nästa, den tredje deltävlingen i Evolution Challenge Sweden äger rum den 15-16 maj, då i samband med SM-deltävlingen South Swedish Rally.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige deltävlingen 2
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 28:40.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 28:48.9
3 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 29:49.5
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 30:31.9
5 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 32:50.8
Brutna
SS1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Misfire
SS3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) Bent steering
Ställning efter deltävlingen 2
Drivers
1= Markus Hällbo 18
1= Jocke Nyman 18
3 Joachim Carlström 13
4 Jimmy Joge 12
5 Hans-Erik Weng 10
6 Joachim Grahn 8
7 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 18
2 Jörgen Norman 13
3 Mikael Johansson 12
4= Anders Fredriksson 10
4= Bo Holmstrand 10
6= Rikard Nilsson 8
6= Pär Almkvist 8
8 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
Polkatrofén med start & mål vid Adelövs Gård, Gränna MK som arrangör och det bjöds på deltävling i E-Cupen. Intresset var stort med 100-talet anmälda till de 65 platserna, arrangören kunde få loss yta för 80 bilar som gavs plats i startfältet. 1,6 mil special fördelat på två sträckor dubbelt var kon...Publicerad: 2025-08-16 22:22:11
Punktering för Mille - Calle bröt med trasig drivaxel från stor Junior ERC ledning.
Tufft för Svenskarna i Barum Czech Rally Zlin, för Mille Johansson och Johan Grönvall började rallyt stabilt på fredagskvällen, nia totalt på publiksträckan. Men direkt på lördagens morgon en snurrning och bort mot tio tappade sekunder, missade ett vägbyte på ss3. Fortsatte bra men på kvällens sista...Publicerad: 2025-08-16 20:56:46
Hult i VW Golf totalsnabbast i Laxå Rallyt.
Tre sträckor hos Laxå Rallyt gav närmare fyra mil för Västras DM, Stockholms DM, VOC Sverigeserien och Mega Rally Cup. Lite oväntat med 2wd bilarna i topp, Tobias Hult och Lina Fredriksson i VW Golf satte tempot på ss1 där 4wd åkande Dan Johannesson var sträcktvåa. Hult fortsatte bäst, ny sträcksege...Publicerad: 2025-08-16 19:55:17
Sandells tredje raka i LightOn Rallyt - vann före Andervang.
Jämtlands MK med Light On Rallyt under lördagen ingående i Hälsingeserien, sträckorna Furulund och klassiska I5-skogen körde dubbelt. På förhand stod Patrik Sandell med vännen och co-drivern Henrik Bolinder som storfavoriter.
Skulle det bli en tredje raka seger i hemmatävlingen, till helgen med e...Publicerad: 2025-08-16 19:14:45
Liiten totaltrea i Future SM Ralli - målgång för Jonna.
Jari Liiten och Per Almqvist kör hem en total tredjeplats i Future SM Ralli, årets sjätte och näst sista deltävling i Finska Mästerskapet. Svensken försvarade placeringen från fredagens sex sträckor, lördagen innehöll endast tre sträckor.
- Efter två tuffa dagar med snabba vägar och hårda fighte...Publicerad: 2025-08-16 18:55:45
Söndagsrally i Eslöv, RS-åkarna kör Kanonen.
Eslövs MS skjuter av Kanonen som deltävling i Södras RS-DM under söndagen, 15,4km special fördelat på tre prov som går dubbelt. 42 åkare i sju klasser gör upp.
16 åkare går genom trimmat 2wd med Peter Holgersson, Jonas Olsson och Tommy Andersson bland A-förarna. Skawomir Bronk och Hans-Daniel Ste...Publicerad: 2025-08-16 09:52:57
Sju rallyn att följa under lördagen, bl.a Laxårallyt och Polkatrofén.
100-talet åkare går för Laxårallyts tre sträckor om närmare fyra mil, det tävlas för Västras DM, Stockholms DM, VOC Sverigeserien och Mega Rally Cup.
Gränna MK tar vid i E-Cupen där 80 tävlande ger sig i kast med två sträckor dubbelt, 16km special.
Jämtländska LightOn sprinten i Hälsingeserien...Publicerad: 2025-08-16 06:03:13
Liiten totaltrea efter dag ett i Future SM Ralli.
I Future SM Ralli som samkörs med Lahti Historic Rally ses Esapekka Lappi i topp efter fredagens sex sträckor - tre Skodaekipage i täten efter dagens sju mil.
32 sekunder bakom den tidigare VM åkaren ses Anssi Rytkönen - exakt samma marginal har han vidare till Jari Liiten och Per Almqvist. Det ...Publicerad: 2025-08-15 20:43:48
Halvtid i Lahti där Jonasson är bäste Svensk, motorhaveri för Johansson.
Finska Lahti Historic Rally ingående i FIA European Historic Championship har nått halvtid, sex av tolv sträckor körda där Jari-Matti Latvala tog en snabb ledning som han höll in på kvällens sista sträcka, där tog det stopp med motorproblem för finländaren som fick styra åt sidan.
Istället är det...Publicerad: 2025-08-15 20:35:26
Tungt för Mille på Barum Czech Rally Zlin kvalet - Calle snabbast i JERC - rallystart ikväll!
Dominik Stritesky slog till med snabbaste tid på kvalet inför Barum Czech Rally Zlin, hemmaåkaren var då knappa tiondelen före Andrea Mabellini som hade Marco Marczyk som trea. De sex främsta med Skoda Fabia RS Rally2 på kvalet, totalt 17 Skodabilar ur den 23 bilar stora klassen i EM.
18:e tid fö...Publicerad: 2025-08-15 16:32:17
|
| |