|
 EVO Challenge summerar efter Snapphanerallyt. PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens andra delseger.
* Jocke Nyman slutade tvåa vilket förde honom upp i serieledning Mitsubishiserien.
* Forne ledaren Markus Hällbo tvingades bryta efter första sträckan.
* Regn gjorde vägarna extremt hala.
Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson tog i helgen sin andra seger denna säsong i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann helgens Snapphanerally i Hässleholm, och var riktigt nöjda efter alla brutna tävlingar de har bakom sig då motorn krånglat.
Inledningsvis ledde Jocke Nyman/Bo Holmstrand som ledde inledningsvis, och Joge/Johansson fick kämpa. Men på sjunde sträckan råkade Nyman/Holmstrand ut för en punktering, och på sträckan efter åkte de av. Inte värre än att de kunde fortsätta, men tidsförlusten förpassade de till en plats bakom Joge/Johansson.
Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, startade på fredagskvällen med två publiksträckor precis utanför Hässleholm. Underlaget var asfalt, och det torra underlaget passade Nyman/Holmstrand som överraskade alla med sin framfart.
Med en ledning på 6,4 sekunder bland Evo Challenge-förarna inför nattuppehållet, var de också snabbast totalt i Grupp N, bland annat före slutsegraren PG Andersson/Anders Fredriksson. Även Andersson körde en Mitsubishi – dock ej anmäld till märkesserien.
För Markus Hällbo/Lars Gustafsson, som ledde Evolution Challenge före Hässleholmstävlingen, blev det en miserabel start. Någonting gick sönder i växellådan redan på första sträckan och de kunde inte göra annat än bryta.
Lördagen bjöd på sju sträckor i skogarna söder och väster om Hässleholm. Samtidigt som förarna lämnade startplatsen började det regna, och vätan fortsatte falla ända till första bil gick i mål. Många förare blev besvikna, för de hade sett fram emot de hårda fina vägarna i trakten. Istället blev det extremt hal, med en tunt lager lera överst på grusvägarna.
Ett ekipage som inte gillade regnet var Nyman/Holmstrand. När de kom in till första service efter tre sträckor var de sju sekunder efter Joge/Johansson. Å andra sidan var de nya ledarna oroliga över ett ljud från motorn – de ville absolut inte bryta utan oljetryck nu igen.
Evo Challenge-seriens nykomlingar, Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, startade dagen på tredjeplats och var i färd med att försöka ta in på tätduon då de halkade av på sträcka fem. Vid sidan av vägen låg en sten, och den träffade de med bilens bakvagn innan det stopp i diket. Därifrån försökte de ta sig upp, men tvingades konstatera att skadorna var för stora för att kunna fortsätta.
Det gjorde att Joachim Carlström/Jörgen Norman gick upp på tredjeplats och Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson på fjärde. Båda ekipagen kämpade för att hitta rätt tempo i de hala förhållandena.
Vid servicen försökte alla justera sina inställningar för att kompensera det allt sämre vädret. De som lyckades bäst var Nyman/Holmstrand som tog tio sekunder på Joge/Johansson på nästa sträcka – och därmed var de åter i Evo Challenge-ledning med tre sekunder.
Men så tog Nyman i lite för hårt och klippte en sten på sträcka sju. Han kunde gasa vidare, men snurrade några kurvor senare och i ögonvrån såg han däcket komma rullande. Det hade släppt från den trasiga fälgen. Efter att ha fått igång bilen igen kunde han nå målet, men nu 15 sekunder efter Joge/Johansson. Att gå för 110 procent på nästa sträcka var ett måste för att rå på Joge.
Planen såg ut att fungera, ända till målkurvan på SS8. Där gick det för fort, och de hamnade i diket tillsammans med funktionärernas tidtagningsutrustning! Tursamt nog var bilen oskadd – liksom tidtagningsutrustningen – och efter lite funderande kunde de själva köra upp mellan de två träd de missat med en hårsmån.
Joge förhöll sig lugn, och med en motor som höll distansen ut kunde han ta sin andra seger för säsongen i Evolution Challenge. Marginalen till Nyman blev 2,8 sekunder, och nu lever Joges planer på att vinna titeln igen.
”Efter alla motorproblem det här året är jag lättad över att komma i mål, och att vinna är förstås ännu bättre”, säger Joge. ”Med segern har vi åter en chans att vinna Evo Challenge-titeln och det gör att vi ser fram mot de återstående tävlingarna”.
Nyman/Holmstrand var också lättade över att vara i mål, men av andra anledningar. De insåg att de hade tur som nådde dit, och inte blev kvar i skogen. De var också glada över sin andraplats vilket i sin tur betyder att de åter är i topp i Evo Challenge.
Bakom de höll Carlström/Norman och Weng/Gunnarsson sina positioner. Ingen vill riskera någonting utan de körde klokt i regnet. Ändå var gapet mellan dem bara 20 sekunder när de korsade mållinjen.
Två tävlingar återstår i serien och då de startande kan räkna bort just två delresultat, går striden om mästerskapstiteln in på sin slutspurt. Nästa omgång är Kolsvarundan den 18-19 september.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 49:42.9
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 49:45.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 51:55.9
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 52:15.7
Brutna
000 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start (motorn)
SS1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda
SS5 Andreas Sjölander (Gävle)/Häkan Jacobsson (Norberg) Avåkning
Ställning efter deltävling 5
Förare
1 Jocke Nyman 40
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 27
5 Jimmy Joge 24
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1= Lars Gustafsson 37
1= Jörgen Norman 37
3 Bo Holmstrand 32
4 Mikael Johansson 24
5 Roger Gunnarsson 17
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Rikard Nilsson 14
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Kopecky vinner - Mille tia totalt - Calle Junior EM mästare.
43-årige Jan Kopecky, en av tjeckisk rallysports främsta förare med förflutet som fabriksförare inom Skoda Motorsport där han än idag agerar testförare. Jan tog ledningen tidigt i Barum Czech Rally Zlin men har pressats hårt under helgen, vinner slutligen 10,7 sekunder före Jon Armstrong, Irländaren...Publicerad: 2025-08-17 16:56:50
Carlberg i mål, klar Junior EM mästare - nästa år väntar Junior WRC.
Calle Carlberg gick först ut på den avslutande specialsträckan i ERC Barum Czech Rally Zlin, som klar Juniormästare fick han chansen att gratuleras först i den livesända TV-sändningen.
Calle med inhoppande Torbjörn Carlberg når målgång i rallyt som varit händelserikt för både dem och övriga i tät...Publicerad: 2025-08-17 16:16:01
Så gick det i Eslövs söndagstävling, Kanonen. Eslövs MS med Kanonen under söndagen, tre specialprov kördes tre gånger för de 41 startande, Hyllinge MS B-föraren Ola Johansson satte bästa tid på första vändan av proven.
Under andra varvet tog Hans-Daniel Steiner och Jonas Olsson sträcksegrarna, totalt hade Ola segern 0,9 sekund före Steiner -...Publicerad: 2025-08-17 15:54:48
Foto från Polkatrofén.
Gränna MK med Polkatrofén under lördagen, två sträckor dubbelt - nya rallyvägar väntade när rallyt kördes runt Adelöv. 80 åkare kom mot starten där det bland annat tävlade för poäng till E-Cupen.
Från start till mål var arrangörsklubbens Tobias Pettersson och Hilmer Lindberg i topp med Mitsubishi...Publicerad: 2025-08-17 11:24:24
Junior ERC hotet Ioan Lloyd bryter Barum Czech Rally Zlin.
Junior EM toppen har en strulig helg i Barum Czech Rally Zlin, rallyt är svårkört där trean Japsar Vaher körde av tidigt i rallyt och bröt helgens deltävling - Estländaren tappade därmed chansen att kriga om guldet i Junior ERC serien.
Calle Carlberg tvingades bryta lördagens etapp med trasig dri...Publicerad: 2025-08-17 10:59:00
Ascona 400-seger i Lahti Historic Rally - Perez i Porsche bäst av EM-ekipagen.
Lahti Historic Rally avslutades med tre sträckor dubbelt under lördagen, Marko Uutela i Opel Ascona 400 vann rallyt totalt trots en minuts påslag, till rallyts totaltvåa Seb Perez i Porsche 911 skiljde slutligen 8,1 sekund.
Perez toppade då totalt för historiska EM deltävlingen i FIA European His...Publicerad: 2025-08-17 09:20:28
Tar Carlberg målgång i tjeckien - då vinner han Junior EM guldet!
Sista dagen av Barum Czech Rally Zlin är startad för Rally2-klassen - snart rullar också Junior ERC täten ut på sträckan. För Calle och Torbjörn Carlberg blir det omstart och nu har dem en uppgift att bara ta sig runt dagens sex sträckor.
En drivaxel brast igår för Calle som tvingades bryta, är n...Publicerad: 2025-08-17 08:57:51
Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
Polkatrofén med start & mål vid Adelövs Gård, Gränna MK som arrangör och det bjöds på deltävling i E-Cupen. Intresset var stort med 100-talet anmälda till de 65 platserna, arrangören kunde få loss yta för 80 bilar som gavs plats i startfältet. 1,6 mil special fördelat på två sträckor dubbelt var kon...Publicerad: 2025-08-16 22:22:11
Punktering för Mille - Calle bröt med trasig drivaxel från stor Junior ERC ledning.
Tufft för Svenskarna i Barum Czech Rally Zlin, för Mille Johansson och Johan Grönvall började rallyt stabilt på fredagskvällen, nia totalt på publiksträckan. Men direkt på lördagens morgon en snurrning och bort mot tio tappade sekunder, missade ett vägbyte på ss3. Fortsatte bra men på kvällens sista...Publicerad: 2025-08-16 20:56:46
Hult i VW Golf totalsnabbast i Laxå Rallyt.
Tre sträckor hos Laxå Rallyt gav närmare fyra mil för Västras DM, Stockholms DM, VOC Sverigeserien och Mega Rally Cup. Lite oväntat med 2wd bilarna i topp, Tobias Hult och Lina Fredriksson i VW Golf satte tempot på ss1 där 4wd åkande Dan Johannesson var sträcktvåa. Hult fortsatte bäst, ny sträcksege...Publicerad: 2025-08-16 19:55:17
|
| |