|
 Evo Challenge summerar, så slutade 2009. PRESSRELEASE
* Jocke Nyman avslutade med en tredje delseger och han tog också SM-guld i Grupp N fyrhjulsdrivet.
* Tack vare Nymans seger blev Bo Holmstrand bästa co-driver i Evo Challenge-mästerskapet.
* Markus Hällbo körde in som fyra, och fick därmed exakt samma slutpoäng som Jimmy Joge. Hällbo grejade silverplatsen totalt med tie-break.
* Jimmy Joge tvåa i Katrineholm, men han fick tappert acceptera att bli trea totalt.
Inspirerad av sina resultat tidigare i år tog Jocke Nyman, tillsammans med sin co-driver Bo Holmstrand, sin tredje seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Tävlingen KMK Trofén i Katrineholm var den sjunde och sista för säsongen. Nyman var redan klar Evo Challenge-mästare som förare, så för hans del gällde det att bli svensk mästare i Grupp N fyrhjulsdrivet – och säkra segern för Bo Holmstrand som seriens främsta co-driver.
En konkurrent som inte hade gett upp var Jimmy Joge/Mikael Johansson. Ända till slutet kämpade de med att pressa Nyman/Holmstrand. Nu blev Joge/Johansson tvåa, på exakt samma poäng totalt som Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som slutade på fjärde plats i Katrineholm. Reglerna fick plockas fram, och där stod att den besättning som samlat mest poäng tidigt under säsongen skulle sättas främst. Det innebar att andraplatsen gick till Hällbo/Gustafsson!
Med utgångspunkt från Katrineholm skulle de tävlande köra en bana på 50 kilometer. Sträckorna var tre till antalet, som alla höll toppkvalité. Först skulle de köras en gång på förmiddagen, och efter uppehåll för lunch och service ytterligare en gång.
Morgonen grydde och lovade sol. Ändå var de första sträckorna mer hala än vad förarna hade förväntat sig efter nattens frost. Vägbanan var täckt av ett tunt lager med lera. Nu stoppade det inte Nyman/Holmstrand som satte den snabbaste Evolution Challenge-tiden, dock bara 0,7 sekund före Joge/Johansson.
Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson var ytterligare sex sekunder bakom som trea, men de kom bara en kilometer till innan oturen slog till mot dem igen. En icke synlig sten punkterade deras högra framhjul, och de tvingades stanna och byta däck vid sidan av vägen. Sedan fortsatte de, men hade förlorat åtta minuter och allt hopp om att kunna vinna sin första delseger i Evolution Challenge.
På andra sträckan var Joge/Johansson snabbaste och de tog ledningen med 0,2 sekunder. Efter ytterligare en sträcka var Nyman/Holmstrand tillbaka i ledningen. Marginalen till Joge/Johansson var fyra sekunder när det var dags för serviceuppehåll i Katrineholm.
Strax bakom stod slaget om tredjeplatsen. Mellan Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson och Hällbo/Gustafsson skilde bara 3,5 sekunder, och båda var nöjda med sin framfart på det hala underlaget. Ingen ville riskera någonting.
När sedan solen fick temperaturen att öka, och fler tävlande hade kört sträckorna, blev väggreppet bättre och farten högre.
Under eftermiddagen vann Nyman/Holmstrand alla tre sträckorna, med Joge/Johansson som tvåa på SS4 och 5. Men det var Weng/Gunnarsson som avslutade med andra bästa Evo-tid på sista sträckan, ett bevis på att Evo X:an nu är redo att bryta den segerdominans som Evolution IX svarat för under flera år.
När teamen återkom till Katrineholm för målgång, stod det klart att Nyman/Holmstrand tagit sin tredje Evolution Challenge-seger för året. Bo Holmstrand blev därmed bästa co-driver, och de två vann också SM för Grupp N fyrhjulsdrivet. Marginalen till hårt spurtande Joge/Johansson blev 13,9 sekunder, som i sin tur var 19,8 sekunder före Weng/Gunnarsson.
Tack vare en solid körning på eftermiddagen blev Hällbo/Gustafsson fjärde ekipage i mål. Deras glädje var påtaglig då de insåg att de hade tagit exakt lika många poäng i serien som Joge/Johansson, och eftersom de vann premiären i Lima gick andraplatsen i Evolution Challenge till Hällbo/Gustafsson.
För Sjölander/Jacobsson fortsatte det osannolika. En ny punktering på sträcka fyra och nya sekunder till spillo. Sedan visade de vinnartempo på sträcka fem och sex, innan växellådan började krångla i slutet på sista sträckan och de tvingades bryta - igen.
”Det har varit en perfekt helg för mig”, sa Nyman. ”Jag visste att jag redan var klar Evolution Challenge-mästare, så mitt mål idag var att säkra Grupp N-guldet i SM och se till att Bo blev mästare som co-driver i Evolution Challenge. Jag är jätteglad att det gick vägen och vill tacka mina sponsorer, supporters, teamet och alla runt mig som har gjort den här säsongen möjlig för mig.”
Dagen avslutades med middag och stor prisutdelning, där de tre främsta ekipagen i Evolution Challenge fick motta priser enligt följande:
Jocke Nyman: Start i 2010 års VM-deltävling Rally Sweden, inklusive bränsle, omkostnader, en uppsättning Öhlins stötdämpare, en uppsättning Endless bromsbelägg, samt reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden till ett värde av 8 000 kronor. Service support från MPart, PR-support från RPM Promotions och Sparco raceoveraller till både förare och co-driver.
Markus Hällbo: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 10 000 kronor, åtta Pirellidäck och en uppsättning bromsbelägg från Endless.
Jimmy Joge: Reservdelar från Mitsubishi Motors Sweden och MPart till ett värde av 5 000 kronor. Fyra Pirelli-däck, en uppsättning Endless bromsbelägg, fyra av Speedlines snabbaste fälgar och 50 liter bränsle från Sunoco.
Vid prisutdelningen tillkännagavs att Evolution Challenge fortsätter med en tredje säsong i Sverige 2010. Seriens organisatörer återkommer inom några veckor med mer detaljer.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat deltävling 7
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 30:51.9
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 31:07.3
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 31:27.1
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 31:43.4
Brutna
SS6 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg)
Resultat 2009
Förare
1 Jocke Nyman 57
2 Markus Hällbo 44
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 43
5 Joachim Carlström 37
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
9 Andreas Sjölander 7
Co-drivers
1 Bo Holmstrand 56
2 Lars Gustafsson 44
3 Mikael Johansson 44
4 Jörgen Norman 37
5 Roger Gunnarsson 33
6 Rikard Nilsson 14
7 Anders Fredriksson 10
8 Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
11 Håkan Jacobsson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Tungt för Mille på Barum Czech Rally Zlin kvalet - Calle snabbast i JERC - rallystart ikväll!
Dominik Stritesky slog till med snabbaste tid på kvalet inför Barum Czech Rally Zlin, hemmaåkaren var då knappa tiondelen före Andrea Mabellini som hade Marco Marczyk som trea. De sex främsta med Skoda Fabia RS Rally2 på kvalet, totalt 17 Skodabilar ur den 23 bilar stora klassen i EM.
18:e tid fö...Publicerad: 2025-08-15 16:32:17
SverigeSerien inleder hösten i Laxå med Laxårallyt. Slut på semester rast och vila, upp i rallysadeln igen. Laxå och Laxårallyt står på agendan när SverigeSerien nu inleder höstdelen av sin säsong. Fina vägar och fint arrangerat rally väntar, det vet alla ni som provat på Laxå sedan tidigare.
Vem vinner VOC´s klasser i Laxå?
Återigen lite färre t...Publicerad: 2025-08-15 14:11:15
4 sträckor och 80 ekipage gör upp i Polkatrofén.
Polkatrofén med Gränna MK, nu från Adelövs Gård där tävlingen med två sträckor dubbelt körs - 16km special för dagen och deltävling för E-Cupen. Klubben fick gallra hårt från strax över 100 anmälda ekipage till 80 för startlistan. Ett 30-tal åkare går för E-Cupens klubbar - där samlar bara tävlande ...Publicerad: 2025-08-15 09:53:16
WebTV direkt från kvalet inför Barum Czech Rally Zlin.
Med start klockan 8:00 drar träningen för Rally2 ekipagen igång på 7,6km långa Komarov-sträckan som används för träning, kval och shakedown. Vid 9:31 är det dags för kval som avgör startpositionerna, med asfalt under hjulen är det snabbast går först. Kvalet sänds live i vår WebTV & Video avdelning m...Publicerad: 2025-08-15 08:57:28
110-talet åkare för lördagens Laxårally.
Laxå MK drar igång Laxårallyt lördag förmiddag, då som deltävling i Västras DM, Stockholms DM, Mega Rally Cup och VOC Sverigeserien med 110-talet startande. Tre sträckor på 38km går under dagen i skogarna runt orten.
Elva åkare går för 4wd med Jari Saarinen, David Dannevall, Andreas Pettersson oc...Publicerad: 2025-08-15 06:01:17
Tom Kristensson med partners hjälper Carlberg mot säsongsavslutningen.
Det har inte undgått många att Tom Kristensson varit en stor del av min karriär. Från hjälpen 2021 att starta SM-finalen och ta SM-guld till att stötta oss i sista tävlingen 2023 där vi vann ADAC Opel Electric Rally Cup. Nu gör han det igen!
- Rally är en sport som trots stor framgång, kräver e...Publicerad: 2025-08-14 21:04:51
Följ morgondagens träning, kval och shakedown inför Barum Czech Rally Zlin.
Imorgon förmiddag kan tiderna från träning, kval och shakedown följas inför Barum Czech Rally Zlin. De tävlande i Rally2-klassen får börja träna klockan 8:00 på den 7,6km långa Komarov-sträckan. Vid 9:31 är det dags för kval som avgör startpositionerna, med asfalt under hjulen är det snabbast går fö...Publicerad: 2025-08-14 17:23:55
50-talet åkare i Jämtlands MK´s LightOn Rally.
Jämtlands MK arrangerar LightOn Rallyt ingående i Hälsingeserien, ett 50-tal bilar väntas till rallyt med 41km special, då två sträckor som körs dubbelt.
Självklar favorit om segern är hemmasonen Patrik Sandell som ihop med Henrik Bolinder kör Skoda Fabia R5:an, får dock motstånd av Stig Andervan...Publicerad: 2025-08-14 09:04:10
35 rallyåkare ut i helgens Tractive Race.
Svenska Sprinserien ses hos Borlänge MK med dubbla deltävlingar av Tractive Racet - ett race per dag under helgen - årets näst sista tävlingshelg för serien.
Ett 70-tal bilar där 35 bilar går ur rallyklasserna, 20 av dem i trimmat 2wd där Johan Eriksson, Mikael Lundberg, Dennis Olsson, Göran "Lil...Publicerad: 2025-08-14 06:02:26
Dubbelt Svenskt i helgens Future SM-ralli.
I samband med historiska EM-tävlingen i Lahti går Finska Mästerskapet med Future SM-ralli, de går bakom EM-fältet på fredagens sex sträckor, tre sträckor dubbelt, vilket ger 67km special. Under lördagen avslutas tävlingen med att tre sträckor körs mellan EM-tävlingens båda vändor. Totalt 10 mil för ...Publicerad: 2025-08-13 18:40:34
|
| |