NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Inför ERC Barum Czech Rally Zlin, upplägg, startfält och länkar!
© emotorsport.seMed nationella bilar i startfältet ses totalt 120-talet bilar för tjeckiska ERC-deltävlingen Barum Czech Rally Zlin, lägg till historiska och regionala ekipage som kör delar av rallyt blir startfältet stort. 47 av ekipage kör om EM-poäng i rallyt genom de tre klasserna.

Start i city.
Rall...

Publicerad: 2025-08-13 05:56:46


15-årige Arvid tar över Calle Carlbergs EM-vinnare - byter Peugeot mot Opel Corsa Rally4.
© @World / Red Bull Content Pool.I år har vi sett den nu 15-årige värmlänningen Arvid Carlsson ratta Peugeot 208 R2 i det baltiska länderna, ett gäng tävlingar har avverkats med bra resultat. Nu blir det bilbyte inför resten av året.
- Idag körde jag och co-driver David Arhusiander för första gången med vår nya rallybil, den Op...

Publicerad: 2025-08-12 10:55:45


Oilcenter Solång Motorsport summerar Snapphanerallyt - Peter gör sitt livs rally.
© emotorsport.sePeter Johansson och Christoffer Bäck vinner Snapphanerallyt - efter lite problem med en bränslepump under fredagens sträckor på Garnisonen, gör Peter sin livs tävling. Framförallt de tre sista sträckorna under tävlingen och vinner tillslut med 12,2 sekunder och tar fulla powerstage poäng. De vinner ...

Publicerad: 2025-08-12 09:06:39


TV-tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
© emotorsport.seBarum Czech Rally Zlin till helgen, fredag inleds med träning, kval och shakedown där kvalet för Rally2 ekipagen kan ses live i vår WebTV & Video-avdelning. Rallystart under kvällen med en publiksträcka, där inleder TV4 Motor sina sändningar.

TV4 Motor sänder hela lördagens program med sex sträck...

Publicerad: 2025-08-12 06:04:24


Så körs Ekrundan, missa inte anmälan - 100-talet anmälda men plats för fler.
© SMK Eksjö.Det är knappt ett dygn kvar av anmälningstiden till Ekrundan hos SMK Eksjö, anmälan stänger tisdag kväll klockan 18 - rallyt ingår i Smålands DM, Östergötlands DM och E-Cupen.
- Det finns gott om platser kvar, med gratis avanmälan tills den 17:e augusti behöver man inte oroa sig över kostnaden h...

Publicerad: 2025-08-11 18:37:22


Carlberg kan säkra EM-guldet i helgens Rally Barum.
© Opel MotorsportSommaruppehållet är över och det är återigen dags för FIA ERC - European Rally Championship! Under veckan kommer Rally Barum i Tjeckien att köras. Nytt för tävlingen är att Torbjörn Carlberg intar högerstolen då Jørgen Eriksen väntar barn.

"Det känns skönt att ha en så pass duktig reservkartl...

Publicerad: 2025-08-11 16:50:26


Eriksson & Andervang summerar utmanande Snapphanerally.
© Robin Eriksson.Robin Eriksson sammanfattar Snapphanerallyt bredvid Stig Andervang som var den näst sista deltävling i Rally SM för i år, denna tävling skulle komma och bli lite omställning mot tidigare. Stig åkt mycket nere i Tyskland och Holland nu med asfaltsetup och nu grusfjädring och nytt däckmärke som vi ald...

Publicerad: 2025-08-11 11:09:36


Grupp H som ny klass ut i Europa - vill man det?
© emotorsport.seTed Malm har under de sex år som han drivit Volvo Euro Cup blivit uppvaktad av olika förare, team, arrangörer och publik om jag inte skulle öppna upp en klass för de trimmade Volvo bilarna.

Var finns ni gr H team som vill vara med om det där lilla extra.
Efter jag varit och sett på Snapph...

Publicerad: 2025-08-11 09:05:17


Reiersen bland de många Svenskarna till Norska Rally Grimstad.
© emotorsport.seDen 23:e augusti körs norska Rally Grimstad där KNA Aust-Agder står för arrangemanget, 10 specialsträckor på 75km helt på asfalt från Grimstad. Norska Mästerskapet och Volvo Euro Cup finns på plats i jakt på poäng.

Ordinarie anmälan stängde under lördagen men chansen att anmäla sig till förhöjd a...

Publicerad: 2025-08-11 06:02:25


GK Door Team Sweden, Dennis & Sunniva vinner – ökar SM-ledningen.
© GK Door Team Sweden.GK Door Team Sweden fick uppleva både jubel och motgångar under helgens Snapphanerallyt i Hässleholm.

I den internationella 4WD-klassen bjöd Dennis Rådström och Sunniva Rudi på en nervkittlande uppvisning. Inför den avslutande powerstage var marginalen till Kalle Gustafsson endast 0,3 sekunder – ...

Publicerad: 2025-08-10 19:16:21


Tidigare nyheter:
Eriksson & Andervang summerar utmanande Snapphanerally.
Grupp H som ny klass ut i Europa - vill man det?
Reiersen bland de många Svenskarna till Norska Rally Grimstad.
GK Door Team Sweden, Dennis & Sunniva vinner – ökar SM-ledningen.
Tobias snabbast från start till mål i Stieg Ekströms Minne.
Hallberg i topp under fredagen, tekniska problem förstörde lördagen i Snapphanerallyt.
Hårda fighter och dramatiska avgöranden i Snapphanerallyt.
Malm toppade Augustisprinten.
Oljefiltret lossnade på sista sträckan, kostade segern i Snapphanerallyt för Flodin.
Liljegren och Larspers Standardvinnare i SM.
Rådström kör hem KR Snapphanerallyt - Peter och Simon andra vinnare.
Rådström, Grahn, Flodin och Liljegren SM-ledare efter ss8 i KR Snapphanerallyt.
Rally i Hallsberg, Stieg Ekströms Minne under söndagen.
Följ lördagen med Snapphanerallyt, Augustisprinten och Bydalsfjällen Up Hill Race.
Snapphanerallyt inleddes med publikfest i Hässleholm.
Hallberg snabbast när Snapphanerallyt inledde - Karlström, Flodin och Olofsson i SM-topp.
Radio & TV-tablå för KR Snapphanerallyt.
Augustisprinten näst sista i årets Eskilstuna Sprintcup.
SM-kampen tar vid i KR Snapphanerallyt - 55 bilars startfält väntar.
Patrik Hallberg tar steget in i Internationella 4wd - VW Polo GTI R5 i Snapphanerallyt!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.