|
 Patrik Johansson är 2011 års EVO Champion! PRESSRELEASE
• Jocke Nyman tog sin första seger och säkrade andraplatsen i mästerskapet
• Jimmy Joge stoppades av motorproblem och slutade trea
• Sista sträckan avgjorde till Hans-Erik Wengs fördel som blev tvåa i tävlingen.
• Bland de tio främsta totalt fanns sex Evolution Challenge-team
I en spännande sjätte runda, och final, i årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Patrik Johansson och Jesper Johansson lämna Katrineholm och KMK-Trofén som 2011 års förare- och co-drivermästare! De tog titeln sedan försäsongens ledare Jimmy Joge/John Stigh tvingats bryta efter fyra sträckor med motorproblem.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var snabbaste team för dagen och bärgade sin första Evolution-seger för säsongen. Det gjorde att de gick om Joge/Stigh och slutade på silverplats.
Före starten av årets final var scenen den att Johansson/Johansson och Joge/Stigh var de två som kunde slåss om titeln, och både hade 44 poäng. Den av de två som var först i mål skulle vinna. Joge/Stigh tog initiativet under fredagens kvällssträcka på 4,46 km, Ramsjöhult precis utanför Katrineholm. Tvåa så långt var Kristian Johansson/Fredrik Livh, 2,5 sekunder bakom, och Hans-Erik Weng/Stefan Ohlson trea, ytterligare 0,6 sekunder efter.
När teamen gick in för service och nattvila var Nyman/Holmstrand fyra och femma Johansson/Johansson med bara några få sekunder till i tidkortet. De var nöjda med en lugn och fin start, utan några som helst problem att rapportera. Med dagsljus och åtta sträckor framför sig under lördagen skulle de gå till attack.
Det föll inget regn under natten, utan vägarna hade torkat upp och var perfekta för det stora slaget. Nu skulle det avgöras, och tyvärr visade sig ordet ”perfekt” passa illa för motorn i Joge/Stighs bil. Redan på SS3 började den gå på tre cylindrar. Med förhoppningen om att felet skulle rätta till sig av sig självt, fortsatte de genom SS4. Men då var oljestickan torr och de förstod att rallyt och målet att ta sin andra, raka seger i Evolution Challenge var över för deras del.
För 2010 års mästare var det en besvikelse att behöva ge upp en säsong som startat med succé och segrar i de tre inledande deltävlingarna. Men deras fart visar att de i allra högsta grad är ett av de snabbaste teamen i både Mitsubishi Evolution och Rally-SM. I samma stund som de tvingades bryta var det klart att Johansson/Johansson skulle bli 2011 Evolution Challenge champions.
När titeldramat försvann, tog Johansson/Livh ledningen efter SS3, men på följande sträcka snurrade de och genast tappade de 20 sekunder innan de kom iväg igen. Det gav Nyman/Holmstrand ett övertag, och de fokuserade direkt på att ta deras första seger för året. Efter sex körda sträckor och nytt serviceuppehåll hade de en ledning med 6,2 sekunder.
Johansson/Johansson var nu tvåa, med Weng/Ohlson trea och Johansson/Livh fyra – och bara 15 sekunders skillnad mellan dessa fyra! På femte plats Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som trivdes med att äntligen ha löst sina transmissionsproblem, något som annars sinkat dem i de senaste tävlingarna. Sexa Joachim Carlström/Jörgen Norman som återigen presterade på topp i sin ”gamla” Evolution VIII.
Johan Rudengren/Christer Johansson var sjua. Även om han var nöjd med farten, erkände Rudengren att han åkte lite för brett, lite för ofta. Därefter kom Daniel Johansson/Stefan Ahl, glada över att kunna tävla igen efter kraschen i Linköping och att deras nyinköpta Evo IX fungerade helt problemfritt.
Efter lördagens enda serviceuppehåll väntade säsongens tre avslutande sträckor - samma trio sträckor som inlett morgonens tävlande. Medan Nyman/Holmstrand stärkte sin ledning blev det allt tätare i fighten om andraplatsen. När bilarna köade upp för att starta på den tionde och avslutande sträckan var det bara 2,2 sekunder mellan Johansson/Johansson, Weng/Ohlsson och Johansson/Livh. Alla tre gick på full attack genom den 9,8 km långa Vergesberg och när klockorna stannat var det Weng/Ohlsson som svarat för sitt bästa resultat för säsongen – tvåa! Johansson/Johansson trea, extremt nöjda med att ha tagit en pallplats och blivit 2011 års mästare i Evolution Challenge.
Vid slutmålet i Katrineholm sa en mycket glad Patrik Johansson: ”Att nå pallen på den här tävlingen och bli mästare är en härlig känsla! Det har varit ett helt osannolikt jämt mästerskap, och det gör att resultatet är ännu mer tillfredsställande. Vi har verkligen haft några riktigt tuffa fighter! Sammanhållningen är väldigt god och det gör att vi har väldigt roligt i depån. Så nu ska vi fira tillsammans!”
Genom att spara sitt bästa resultat till sist, sa Jocke Nyman: “Vi har verkligen försökt köra på max idag och det fungerade! Jag är så lycklig över att äntligen vinna en tävling igen i Evolution Challenge, även om det dröjde ända till slutet på året. Att vi därmed kom tvåa i mästerskapet gör det hela ännu bättre! Vi ser redan fram emot nästa år.”
Simon Slade, en av organisatörerna bakom Evolution Challenge säger: ”Vi vill tacka alla sponsorer, team och vänner till serien för allt stöd och engagemang. Det är med glädje vi redan nu kan säga att planerna för nästa år är långt gångna, och att detaljer för 2012 kommer att presenteras i november.”
2011-års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläderr, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 58:22.5
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 58:35.9
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 58:37.4
4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 58:40.3
5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 59:33.7
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 59:38.2
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:00:18.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 1:02:17.4
Brutna
- Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby ) DNS
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Motor
Slutlig mästerskapsställning
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jocke Nyman 48
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 36
5 Kristian Johansson 31
6 Joachim Carlström 25
7 Anders Jonasson 25
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 15
10 Johan Rudengren 10
11 Andreas Magnusson 8
12 Christian Larsson 8
13 Niclas Hägg 7
14 Jan-Erik Folkesson 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4
Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2 Bo Holmstrand 48
3 John Stigh 44
4 Fredrik Livh 31
5 Jörgen Norman 25
6 JörgenLindahl 25
7 Stefan Ohlson 24
8 Stefan Ahl 15
9 Miriam Walfridsson 15
10 HenrikHulterskog 13
11 Christer Johansson 10
12 Matthias Andersson 7
13 Marie Andersson 6
14 Emil Eklund 5
15 Ola Persson 4
16 Jonas Sandberg 3
17 Magnus Johansson 3
18 Morgan Ohlsson 2
19 Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Följ morgondagens träning, kval och shakedown inför Barum Czech Rally Zlin.
Imorgon förmiddag kan tiderna från träning, kval och shakedown följas inför Barum Czech Rally Zlin. De tävlande i Rally2-klassen får börja träna klockan 8:00 på den 7,6km långa Komarov-sträckan. Vid 9:31 är det dags för kval som avgör startpositionerna, med asfalt under hjulen är det snabbast går fö...Publicerad: 2025-08-14 17:23:55
50-talet åkare i Jämtlands MK´s LightOn Rally.
Jämtlands MK arrangerar LightOn Rallyt ingående i Hälsingeserien, ett 50-tal bilar väntas till rallyt med 41km special, då två sträckor som körs dubbelt.
Självklar favorit om segern är hemmasonen Patrik Sandell som ihop med Henrik Bolinder kör Skoda Fabia R5:an, får dock motstånd av Stig Andervan...Publicerad: 2025-08-14 09:04:10
35 rallyåkare ut i helgens Tractive Race.
Svenska Sprinserien ses hos Borlänge MK med dubbla deltävlingar av Tractive Racet - ett race per dag under helgen - årets näst sista tävlingshelg för serien.
Ett 70-tal bilar där 35 bilar går ur rallyklasserna, 20 av dem i trimmat 2wd där Johan Eriksson, Mikael Lundberg, Dennis Olsson, Göran "Lil...Publicerad: 2025-08-14 06:02:26
Dubbelt Svenskt i helgens Future SM-ralli.
I samband med historiska EM-tävlingen i Lahti går Finska Mästerskapet med Future SM-ralli, de går bakom EM-fältet på fredagens sex sträckor, tre sträckor dubbelt, vilket ger 67km special. Under lördagen avslutas tävlingen med att tre sträckor körs mellan EM-tävlingens båda vändor. Totalt 10 mil för ...Publicerad: 2025-08-13 18:40:34
Mille Johansson redo för Barum Czech Rally Zlín – tillbaka i Rally-EM.
Efter en kortare paus från Rally-EM är Katrineholmsföraren Mille Johansson och Johan Grönvall från Arvika tillbaka bakom ratten – och redo för en ny utmaning när EM-tävlingen Barum Czech Rally Zlín avgörs i helgen. För första gången på asfalt kommer duon tävla med Škoda Fabia RS Rally2 och Pirelli-d...Publicerad: 2025-08-13 12:30:04
Latvala jagas av Johansson - tre svenska bilar i helgens Lahti Historic Rally.
FIA European Historic Championship - EM-serien för de äldre bilarna åker till Finland för Lahti Historic Rally, ett rally om 12 sträckor på 14 mil. Tre sträckor dubbelt med start fredag förmiddag, avslutning med tre sträckor dubbelt på lördagen.
40 åkare för rallyt, om än med svalt intresse från ...Publicerad: 2025-08-13 10:41:20
Läget i Rally SM tabellerna efter KR Snapphanerallyt.
Under tisdagen kom de officiella tabellerna för Rally SM efter helgens KR Snapphanerallyt, i topp fem var det i flera klasser till stora delar oförändrat. Dennis Rådström öppnade upp lite större gap mot Kalle Gustafsson samtidigt som Kim Nydén gick upp som trea.
I Nationella 4wd ryckte Peter Joha...Publicerad: 2025-08-13 08:59:00
Inför ERC Barum Czech Rally Zlin, upplägg, startfält och länkar!
Med nationella bilar i startfältet ses totalt 120-talet bilar för tjeckiska ERC-deltävlingen Barum Czech Rally Zlin, lägg till historiska och regionala ekipage som kör delar av rallyt blir startfältet stort. 47 av ekipage kör om EM-poäng i rallyt genom de tre klasserna.
Start i city.
Rall...Publicerad: 2025-08-13 05:56:46
15-årige Arvid tar över Calle Carlbergs EM-vinnare - byter Peugeot mot Opel Corsa Rally4.
I år har vi sett den nu 15-årige värmlänningen Arvid Carlsson ratta Peugeot 208 R2 i det baltiska länderna, ett gäng tävlingar har avverkats med bra resultat. Nu blir det bilbyte inför resten av året.
- Idag körde jag och co-driver David Arhusiander för första gången med vår nya rallybil, den Op...Publicerad: 2025-08-12 10:55:45
Oilcenter Solång Motorsport summerar Snapphanerallyt - Peter gör sitt livs rally.
Peter Johansson och Christoffer Bäck vinner Snapphanerallyt - efter lite problem med en bränslepump under fredagens sträckor på Garnisonen, gör Peter sin livs tävling. Framförallt de tre sista sträckorna under tävlingen och vinner tillslut med 12,2 sekunder och tar fulla powerstage poäng. De vinner ...Publicerad: 2025-08-12 09:06:39
|
| |