NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Svenska Sprintserien 10:[Resultat]
Kanonen:[Resultat]
Laxårallyt:[Resultat][GPS-Karta][Mellantider]
Svenska Sprintserien 9:[Resultat]
Polkatrofén:[Resultat]
LightOn Rallyt:[Resultat]
Future SM-ralli:[Resultat][Tidsplan][WebTV][GPS-Karta][Mellantider][Anslagstavla][Karta]
Barum Czech Rally Zlin:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]
Lahti Historic Rally:[Resultat][Anslagstavla][Karta]

Publicerad:






Tobias rattade hem Polkatrofén, snabbast från start till mål.
© emotorsport.sePolkatrofén med start & mål vid Adelövs Gård, Gränna MK som arrangör och det bjöds på deltävling i E-Cupen. Intresset var stort med 100-talet anmälda till de 65 platserna, arrangören kunde få loss yta för 80 bilar som gavs plats i startfältet. 1,6 mil special fördelat på två sträckor dubbelt var kon...

Publicerad: 2025-08-16 22:22:11


Punktering för Mille - Calle bröt med trasig drivaxel från stor Junior ERC ledning.
© @World / Red Bull Content Pool.Tufft för Svenskarna i Barum Czech Rally Zlin, för Mille Johansson och Johan Grönvall började rallyt stabilt på fredagskvällen, nia totalt på publiksträckan. Men direkt på lördagens morgon en snurrning och bort mot tio tappade sekunder, missade ett vägbyte på ss3. Fortsatte bra men på kvällens sista...

Publicerad: 2025-08-16 20:56:46


Hult i VW Golf totalsnabbast i Laxå Rallyt.
© emotorsport.seTre sträckor hos Laxå Rallyt gav närmare fyra mil för Västras DM, Stockholms DM, VOC Sverigeserien och Mega Rally Cup. Lite oväntat med 2wd bilarna i topp, Tobias Hult och Lina Fredriksson i VW Golf satte tempot på ss1 där 4wd åkande Dan Johannesson var sträcktvåa. Hult fortsatte bäst, ny sträcksege...

Publicerad: 2025-08-16 19:55:17


Sandells tredje raka i LightOn Rallyt - vann före Andervang.
© PatrikSandell.comJämtlands MK med Light On Rallyt under lördagen ingående i Hälsingeserien, sträckorna Furulund och klassiska I5-skogen körde dubbelt. På förhand stod Patrik Sandell med vännen och co-drivern Henrik Bolinder som storfavoriter.

Skulle det bli en tredje raka seger i hemmatävlingen, till helgen med e...

Publicerad: 2025-08-16 19:14:45


Liiten totaltrea i Future SM Ralli - målgång för Jonna.
© Taneli Niinimäki.Jari Liiten och Per Almqvist kör hem en total tredjeplats i Future SM Ralli, årets sjätte och näst sista deltävling i Finska Mästerskapet. Svensken försvarade placeringen från fredagens sex sträckor, lördagen innehöll endast tre sträckor.
- Efter två tuffa dagar med snabba vägar och hårda fighte...

Publicerad: 2025-08-16 18:55:45


Söndagsrally i Eslöv, RS-åkarna kör Kanonen.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Eslövs MS skjuter av Kanonen som deltävling i Södras RS-DM under söndagen, 15,4km special fördelat på tre prov som går dubbelt. 42 åkare i sju klasser gör upp.

16 åkare går genom trimmat 2wd med Peter Holgersson, Jonas Olsson och Tommy Andersson bland A-förarna. Skawomir Bronk och Hans-Daniel Ste...

Publicerad: 2025-08-16 09:52:57


Sju rallyn att följa under lördagen, bl.a Laxårallyt och Polkatrofén.
© emotorsport.se100-talet åkare går för Laxårallyts tre sträckor om närmare fyra mil, det tävlas för Västras DM, Stockholms DM, VOC Sverigeserien och Mega Rally Cup.

Gränna MK tar vid i E-Cupen där 80 tävlande ger sig i kast med två sträckor dubbelt, 16km special.

Jämtländska LightOn sprinten i Hälsingeserien...

Publicerad: 2025-08-16 06:03:13


Liiten totaltrea efter dag ett i Future SM Ralli.
© Jari Liiten Motorsport.I Future SM Ralli som samkörs med Lahti Historic Rally ses Esapekka Lappi i topp efter fredagens sex sträckor - tre Skodaekipage i täten efter dagens sju mil.

32 sekunder bakom den tidigare VM åkaren ses Anssi Rytkönen - exakt samma marginal har han vidare till Jari Liiten och Per Almqvist. Det ...

Publicerad: 2025-08-15 20:43:48


Halvtid i Lahti där Jonasson är bäste Svensk, motorhaveri för Johansson.
© emotorsport.seFinska Lahti Historic Rally ingående i FIA European Historic Championship har nått halvtid, sex av tolv sträckor körda där Jari-Matti Latvala tog en snabb ledning som han höll in på kvällens sista sträcka, där tog det stopp med motorproblem för finländaren som fick styra åt sidan.

Istället är det...

Publicerad: 2025-08-15 20:35:26


Tungt för Mille på Barum Czech Rally Zlin kvalet - Calle snabbast i JERC - rallystart ikväll!
© emotorsport.seDominik Stritesky slog till med snabbaste tid på kvalet inför Barum Czech Rally Zlin, hemmaåkaren var då knappa tiondelen före Andrea Mabellini som hade Marco Marczyk som trea. De sex främsta med Skoda Fabia RS Rally2 på kvalet, totalt 17 Skodabilar ur den 23 bilar stora klassen i EM.

18:e tid fö...

Publicerad: 2025-08-15 16:32:17


Tidigare nyheter:
Halvtid i Lahti där Jonasson är bäste Svensk, motorhaveri för Johansson.
Tungt för Mille på Barum Czech Rally Zlin kvalet - Calle snabbast i JERC - rallystart ikväll!
SverigeSerien inleder hösten i Laxå med Laxårallyt.
4 sträckor och 80 ekipage gör upp i Polkatrofén.
WebTV direkt från kvalet inför Barum Czech Rally Zlin.
110-talet åkare för lördagens Laxårally.
Tom Kristensson med partners hjälper Carlberg mot säsongsavslutningen.
Följ morgondagens träning, kval och shakedown inför Barum Czech Rally Zlin.
50-talet åkare i Jämtlands MK´s LightOn Rally.
35 rallyåkare ut i helgens Tractive Race.
Dubbelt Svenskt i helgens Future SM-ralli.
Mille Johansson redo för Barum Czech Rally Zlín – tillbaka i Rally-EM.
Latvala jagas av Johansson - tre svenska bilar i helgens Lahti Historic Rally.
Läget i Rally SM tabellerna efter KR Snapphanerallyt.
Inför ERC Barum Czech Rally Zlin, upplägg, startfält och länkar!
15-årige Arvid tar över Calle Carlbergs EM-vinnare - byter Peugeot mot Opel Corsa Rally4.
Oilcenter Solång Motorsport summerar Snapphanerallyt - Peter gör sitt livs rally.
TV-tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
Så körs Ekrundan, missa inte anmälan - 100-talet anmälda men plats för fler.
Carlberg kan säkra EM-guldet i helgens Rally Barum.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 23/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.